آگاهی بخشی اولین کافه اشتغال‌زا اوتیسم در اصفهان

افتتاح اولین کافه ویژه اوتیسم در اصفهان را می‌توان نقطه عطف این رویدادها نامید  و قرار است اولین کتاب زندگی‌نامه خودنوشت ناهید ادیب مادری دارای فرزند اوتیسم به نام کتاب «چشم‌به‌راه آسمان باش»  که به‌تازگی چاپ شده به‌زودی رونمایی و معرفی شود.

آگاهی بخشی اولین کافه اشتغال‌زا اوتیسم در اصفهان

در سال‌های اخیر برای توانمندسازی افراد با نیازهای ویژه، اتفاقات منحصربه‌فردی در اصفهان به وقوع پیوسته است. افتتاح نخستین مرکز آموزش تخصصی اوتیسم در اصفهان، حضور فردین سلطانی اولین خواننده دارای اختلال اوتیسم در یک برنامه تلویزیونی استعدادیابی (عصر جدید) و افتتاح اولین کافی‌شاپ اشتغال‌زا برای افراد دارای اختلال اوتیسم با نام «اوت نوت» اواخر مردادماه بخش مهمی از رویدادهای مربوط به اوتیسم در اصفهان هستند.

افتتاح اولین کافه ویژه اوتیسم در اصفهان را می‌توان نقطه عطف این رویدادها نامید و قرار است اولین کتاب زندگی‌نامه خودنوشت ناهید ادیب مادری دارای فرزند اوتیسم به نام کتاب «چشم‌به‌راه آسمان باش» که به‌تازگی چاپ شده به‌زودی رونمایی و معرفی شود.


امیر سالار شریفی موسیقی‌درمانگر و بنیان‌گذار «اوت نوت» درباره افتتاح این کافی‌شاپ در اصفهان می‌گوید: کافی‌شاپ اوت نوت کافه‌ای است که برای توانمندی دو جوان دارای اختلال اوتیسم اشتغال‌زایی کرده است. در همه‌ی این سال‌ها که من در حیطه‌ی اوتیسم فعالیت می‌کنم آنچه من را علاقه‌مند کرده این است که همه چیز توسط قدرتی برتر و فرای قدرت انسان به‌درستی هدایت شده است. اول‌ازهمه از خدای بزرگ بسیار سپاسگزارم که در این فعالیت ما را یاری داد و امروز شرایطی را فراهم کرد که باز هم بتوانیم ازاین‌دست فعالیت‌ها باقدرت و وسعت بیشتری انجام دهیم.

عکس ها از آوا تیموری

شریفی از افتتاحیه کافه اوت نوت در اصفهان می‌گوید و ادامه می‌دهد: از مردم شریف و حامی ایران و شهر اصفهان بسیار سپاسگزارم که این چنین صمیمانه و بدون چشم‌داشت حمایتی باورنکردنی در روزهای قبل از افتتاحیه و در روز افتتاحیه رقم زدند از آقای دکتر ابراهیم نجاری، مالک مغازه‌شان را برای کافه اوت نوت به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار دادند بسیار تشکر می‌کنم ایشان همچنین در بحث آماده‌سازی این فعالیت نهایت همکاری را با ما داشتند. از تمام رسانه‌ها بسیار سپاسگزارم که در بحث تبلیغات در چند روز قبل از افتتاح کافه اوت نوت بسیار تأثیرگذار بودند به سبب این اطلاع‌رسانی، جمعی از خیرین و افراد دغدغه‌مند بانی خیر شدند و مبالغ قابل‌توجهی برای استمرار این فعالیت جمع‌آوری کردند. صمیمانه از آقای شایان آبدار اصفهانی که بانی جمع‌آوری این مبالغ شدن تشکر می‌کنم ایشان فرزند حاج سعید آبدار اصفهانی و نوه‌ی حاج رسول آبدار اصفهانی هستند که از خیرین مدرسه‌ساز در شهر اصفهان در دهه‌های اخیر هستند. همچنین از خانوادة محترم گل خندان و زاد افشار و همه‌ی عزیزانی که برای استمرار این فعالیت از ما حمایت کردند.

عکس : آوا تیموری

امیرسالار شریفی درباره شکل‌گیری این کافه نیز به هیئت مؤسسین آن اشاره می‌کند و می‌گوید: هیئت مؤسسین اوت نوت آقای بهزاد وفاییان، خانم دکتر فاطمه فزوه و خانم ناهید ادیب زحمات بسیار زیادی کشیدند و بدون پیگیری‌ها و زحمات ایشان این اتفاق ارزشمند ممکن نبود.

شریفی در ادامه می‌گوید: کافه اوت نوت سه هدف بسیار مهم دارد. اولین هدف افزایش آگاهی جامعه نسبت به اختلال طیف اوتیسم است، اوتیسم نوعی ناتوانی رشدی عصبی است که در سال‌های نخستین تولد نمایان می‌شود و مشکلاتی مثل نقص در تعاملات اجتماعی ارتباط کلامی و غیرکلامی و همچنین به هم ریختگی‌های حسی همراه است. تا به امروز علت دقیقی برای اوتیسم مشخص نشده و درمان قطعی هم ندارد آموزش‌های مداوم و هم چنین مداخلاتی مثل کاردرمانی، گفتاردرمانی، موسیقی‌درمانی و... می‌تواند باعث بهبود و افزایش عملکرد در این افراد شود.

او ادامه می‌دهد: هدف دوم کافی‌شاپ «اوت نوت» ایجاد انگیزه و امید به آینده شغلی در خانواده‌هایی با فرزندان متفاوت است. وقتی حرف از فرزندان متفاوت می‌شود می‌توانیم بگویم اوتیسم، می‌توانیم بگوییم سندروم دان و هر تفاوت و هر اختلال دیگری. ما در این کافی‌شاپ شرایط کسب درآمد از توانمندی‌های افراد متفاوت را فراهم کرده‌ایم. تعدادی از کیک‌های این کافی‌شاپ توسط جوانی با اختلال اوتیسم تهیه می‌شود. این کافی‌شاپ و دیگر شغل‌هایی که در آینده به این شکل به وجود خواهد آمد انگیزه و امیدی برای خانواده‌هایی با فرزندان متفاوت است. هدف سوم این کافی‌شاپ خاص و ویژه در اصفهان نیز می‌گوید: هدف سوم ما در این کافی‌شاپ ارائة محصولات سالم به افراد با نیازهای خاص است در این کافی‌شاپ علاوه بر محصولاتی که موردپسند و مناسب عموم است محصولاتی عرضه می‌شود که مناسب افراد با نیازهای تغذیه‌ای متفاوت علی‌الخصوص اوتیسم است این محصولات پس از بررسی توسط یک متخصص تغذیه به نام خانم دکتر فاطمه همایونی تغذیه و رژیم‌درمانی در کافی‌شاپ در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. با لطف خدا و حمایت مردم یک حرکت درخشان دیگر هم در حیطه‌ی افراد با نیازهای خاص و متفاوت رقم خورد و من شخصاً انگیزه و انرژی بسیار زیادی به دست آوردم که به سمت اتفاق‌های درخشان بعدی حرکت کنیم.

کافی‌شاپ «اوت نوت» واقع در خیابان مشتاق سوم- خیابان جی شیر، خیابان سروستان، خیابان بوستان، کوچه کیهان میزبان مردم از سراسر اصفهان و ایران است. این کافه علاوه بر اشتغال‌زایی قرار است به آگاه‌سازی جامعه درباره طیف اوتیسم و هم چنین سندرم داون فعالیت داشته باشد.

عکس ها از آوا تیموری
ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار