در حاشیه پنجمین دوره جایزه علمی و فن‌آوری مصطفی(ص) صورت می‌گیرد؛

برگزاری گالادینر فرهنگی و هنری «به اصفهان رو» در هنرستان هنرهای زیبا

بی‌شک هر رویدادی که در سطح بین‌المللی برگزار شود، در کنار تأثیرات مثبتی که ر آن حوزه رویداد دارد در سایر حوزه‌ها تأثیرگذار است و به همین علت است که شهرهایی که در آن این رویدادها برگزار می‌شود سعی می‌کنند با برنامه‌ها و رویدادهای جنبی از این ظرفیت‌ها نهایت بهره را ببرند. در میان رویدادها و برنامه‌های جنبی که در کنار رویداد اصلی برگزار می‌شود شاید بتوان مراسم«گالادینر» است.

برگزاری گالادینر فرهنگی و هنری «به اصفهان رو» در هنرستان هنرهای زیبا


بی‌شک هر رویدادی که در سطح بین‌المللی برگزار شود، در کنار تأثیرات مثبتی که ر آن حوزه رویداد دارد در سایر حوزه‌ها تأثیرگذار است و به همین علت است که شهرهایی که در آن این رویدادها برگزار می‌شود سعی می‌کنند با برنامه‌ها و رویدادهای جنبی از این ظرفیت‌ها نهایت بهره را ببرند. در میان رویدادها و برنامه‌های جنبی که در کنار رویداد اصلی برگزار می‌شود شاید بتوان مراسم«گالادینر» است.

«گالادینر» کلمه انگلیسی است که در واژه لغوی به معنی مهمانی و یا ضیافت شام است که در آخر مراسم و یا گردهمایی‌ها برگزار می‌شود و می‌توان از معروف‌ترین گالادینر را در جهان گالادینر بعد از مراسم اهدای جایزه نوبل یادکرد مراسمی که دانشمندان و تأثیرگذاران جهان طی ضیافت شامی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری کشور برگزارکننده آشنا شده و در این مراسم هرچند ظاهر تشریفاتی دارد اما سعی می‌شود مشترکات فرهنگی و هنری سایر کشورها به یکدیگر معرفی و اقداماتی برای تعامل بیشتر حوزه فرهنگی و هنری صورت گیرد.

با توجه به اینکه جایزه علم و فن‌آوری مصطفی(ص) را می‌توان جایزه نوبل اسلامی داست و قرار است با حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور و دانشمندان 40 کشور جهان این مراسم از پنجم تادوازدهم مهرماه در شهر اصفهان برگزار شود، می‌طلبد که گالادینری متناسب با ظرفیت‌های فرهنگی و شهر اصفهان در کنار این رویداد برگزار شود.

حسین ربانی، مسئول دبیرخانه پنجمین دوره اعطای جایزه علمی و فناوری مصطفی(ص) در گفت‌وگو با اصفهان امروز اظهار کرد: تمام رویدادها و برنامه‌های بین‌المللی که صورت می‌گیرد، به‌طورمعمول با ضیافت شام یا همان گالادینر همراه هستند به‌ویژه برنامه‌های بین‌المللی که شرکت‌کنندگان در این برنامه‌ها نهایتاً به ضیافت شام‌ نیز دعوت می‌شوند.

او گفت: هم‌زمان با برگزاری جایزه ملی مصطفی (ص) که یک رویداد مهم به شمار می‌رود برنامه‌ی‌ شب فرهنگی یا ضیافت شام تحت عنوان «به اصفهان رو» برگزار خواهد شد. درواقع مهمانان در جایزه مصطفی(ص) از روز آغازین در برنامه‌های مختلف به‌صورت جزئی حضور پیدا می‌کنند و در مراسم گالادینر است که همه در کنار هم قرار می‌گیرند و به‌اصطلاح یک دور همی صمیمانه شکل می‌گیرد.

مسئول دبیرخانه پنجمین دوره اعطای جایزه علمی و فناوری مصطفی(ص) تصریح کرد: در مراسم گالادینر جایزه مصطفی(ص)، ضیافت شام به شب فرهنگی ایران مبدل شده است. درواقع مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی و هنری که زندگی و به‌نوعی روش زندگی اقوام در این شب فرهنگی ارائه می‌شود.

او بابیان اینکه ده قوم‌ در این شب فرهنگی، شیوه‌های زندگی خود را ارائه می‌کنند، گفت: در این شب، اجرای برنامه‌های مختلف هنری، نمایشی و موسیقی مختلفی در نظر گرفته‌شده‌ است. برای اینکه مهمانان باکلیتی از فرهنگ ایران، اقوام همچنین باهنر ایران آشنا شوند، لذا برنامه‌های فرهنگی در کنار ضیافت شام در نظر گرفته‌شده است.

ربانی گفت: در کنار این گالادینر، به‌نوعی پس‌زمینه‌ای که وجود دارد این است که استاندار محترم اصفهان به‌عنوان رئیس این رویداد از مدیران مرتبط استان خواستار طرح مسائل و موارد مدنظر با این مهمانان و دانشمندان شده است. احتمالاً در آن شب مسئولین اصفهان بتوانند با دانشمندان متصل شده و سپس بتوانند با یکدیگر ارتباط کاری برقرار نمایند .

او افزود: وقوع این موضوع دارای اهمیت، به معنای شبکه‌سازی مدیران استان با دانشمندان حاضر در این برنامه به شمار می‌رود که موجب می‌شود در یک محفل کاملاً صمیمانه برقرار شود و در کنار آن برنامه پذیرایی نیز شکل گیرد.

مسئول دبیرخانه پنجمین دوره اعطای جایزه علمی و فناوری مصطفی(ص) با اشاره به برگزاری برنامه شب فرهنگی« گالادینر» در هنرستان هنرهای زیبا اصفهان، افزود: این ساختمان علاوه بر ساختمان زیبایی که دارد؛ در تاریخ ایران به‌نوعی فرهنگ‌ساز و جریان ساز بوده است.که این مهم به خاطر اساتید بزرگی است که پرورش‌یافته و رفته و توانسته‌اند در جریان فرهنگی اصفهان تأثیرگذار باشند.

او از استاد فرشچیان،استاد رستم شیرازی، بدرالسما، پورصفا و... به‌عنوان اساتید فراوانی که در این هنرستان حضورداشته و در حوزه فعالیت‌های فرهنگی تأثیرگذار بوده‌اند، یادکرد و گفت: موزه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان نیز در این شب فرهنگی بازخواهد بود و مهمانان می‌توانند از آن بازید کنند.

بابیان اینکه در کنار این موزه، آثار فاخر استاد جلیل که بسیار زیاد است نیز در قالب گالری به نمایش گذاشته می‌شود و مردم می‌توانند از این آثار هم بازدید کنند.

ربانی اظهار کرد: رویکرد جایزه ادبی در این شب یک رویکرد کاملاً خلاقانه است ازاین‌جهت که در یک برنامه‌ی علمی،دانشی و با یک فضای فرهنگی و هنری درواقع یک‌شب خاطره‌انگیزی برای این دانشمندان خلق می‌شود.

او تأکید کرد: درهرصورت این دانشمندان سفیرانی خواهند بود که به کشورهای خود بازمی‌گردند و در کشور خود افرادی مؤثر هستند.‌ بر این اساس به‌طورقطع می‌توانند حرف‌های بسیار خوب همچنین خاطرات خوب و به‌یادماندنی از شب فرهنگی اصفهان با خود ببرند و شاخصه‌های اصفهان را در کشور خود مطرح نمایند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار