افزایش فروش کتاب‌های صوتی و رشد سرانه مطالعه در سال گذشته

«طاقچه» یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های خرید آنلاین کتاب و دانلود کتاب صوتی و الکترونیکی، آمار جالب و جدیدی از سرانه مطالعه کاربران خود ارائه کرده است.

افزایش فروش کتاب‌های صوتی و رشد سرانه مطالعه در سال گذشته

سرانه مطالعه ایرانیان از جمله موضوعاتی پربحثی است که جامعه فرهنگی و کتابخوان را درگیر خود کرده است. نگاه رسانه‌ها به سرانه مطالعه ایرانی‌ها معمولا منفی است و گفته می‌شود که ایرانی‌ها کم کتاب می‌خوانند اما آمارهای سایت‌های فروش آنلاین کتاب و پلتفرم‌های کتاب‌های الکترونیکی و صوتی روایت دیگری دارد.

«طاقچه» یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های خرید آنلاین کتاب و دانلود کتاب صوتی و الکترونیکی، آمار جالب و جدیدی از سرانه مطالعه کاربران خود ارائه کرده است.

کاربران طاقچه 30 درصد افزایش یافت

در پلتفرم «طاقچه»،کتاب‌های الکترونیکی و صوتی به صورت قانونـی و با رعایت حق نشر، عرضه می‌شوند. در این پلتفرم، علاوه بر کتاب، مجله و روزنامه نیز منتشر می‌شود بنابراین آمارهای کتابخوانی در این پلتفرم بسیار با اهمیت است.

طبق گزارش سال 1401 منتشر شده در «طاقچه»، کاربران این پلتفرم ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر کتاب خوانده‌اند. رشد سرانه مطالعه کاربران طاقچه به بیش از ۹ دقیقه در روز رسیده و حالا این پلتفرم به آمار ۹ میلیون نصب رسیده است. کاربران طاقچه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۶ میلیون ساعت کتاب خوانده‌اند که در این بین دی‌ماه ۱۴۰۱ بیشتر از همیشه مطالعه داشته‌اند.

کتاب های صوتی پرفروش

در میان آمار دانلود و خرید کتاب‌های این پلتفرم نکات جالبی دیده می‌شود. طبق این گزارش شاهنامه ابوالقاسم فردوسی بیشترین دانلود را داشته است.

هر سه کتاب پرفروش طاقچه در ۱۴۰۱ کتاب‌های صوتی بوده اند. معجزه شکرگزاری راندا برن / ترجمۀ مسیحا برزگربا صدای میلاد فتوحی، برادران کارامازوف (با صدای سه بعدی) فئودور داستایفسکی / ترجمۀ پرویز شهدی با صدای آرمان سلطان و مغازه خودکشی ژان تولی / ترجمۀ احسان کرم ویسی با صدای هوتن شکیبا 3 کتاب پرفروش سال 1401 طاقچه لقب گرفته اند.

رمان و خودیاوری در فهرست پرفروش ترین های سال

در سال، ۱۴۰۱ بیشترین اقبال مخاطبان به این دسته‌های اصلی بوده است: ادبیات، داستان و رمان؛ موفقیت و خودیاری؛ مدیریت و کسب وکار. در بخش رمان و داستان بازهم نام سه اثر: مغازه خودکشی، کتابخانه نیمه‌شب و برادران کارامازوف به‌چشم می‌خورد. در بین دسته‌بندی کتاب‌های خودیاری سه اثر معجزه، «قورباغه‌ات را قورت بده» و «هنر ظریف بیخیالی» پرفروش‌ترین بوده و در بین کتاب‌های مدیریتی نیز سه اثر «پنج‌صبحی‌ها»، «تکنیک‌های تسلط بر ذهن» و «اثر مرکب» پرفروش‌ترین بوده‌اند.

در میان مجلات پرفروش این پلتفرم آنلاین، نام سه مجله «ترجمان علوم انسانی»، «اندیشه پویا» و همچنین «ناداستان» جزو پرفروش‌ترین به چشم می‌خورد.

نادر ابراهیمی و راندا بران محبوب ترین نویسنده ها

طاقچه در گزارش سال ۱۴۰۱ خود به پرمخاطب‌ترین نویسندگان ایرانی و خارجی هم اشاره کرده است. براساس این گزارش، در بین نویسندگان ایرانی، سه نویسنده «نادر ابراهیمی»، «مهرداد صدقی» و «عباس معروفی» پرمخاطب‌ترین هستند. در بین نویسندگان خارجی هم دو نویسنده فعال درزمینه کتاب‌های روانشناسی یعنی «راندا برن» و «دارن هاردی» محبوب‌ترین هستند. در بین مترجمین کشور هم سه مترجم «مسیحا برزگر»، «اکبر عباسی» و «فاطمه فراهانی» محبوب‌ترین مترجمین هستند.

براساس گزارش طاقچه، یک کاربر در سال ۱۴۰۱، ۲۹۶۹ کتاب خریده است که بیشترین تعداد کتاب خریداری‌شده توسط یک کاربر بوده و کاربر دیگری بیش از ۷۱۰ کتاب به سایر کاربران هدیه داده است.

گزارش کامل طاقچه را دانلود کنید

taaghche-annual-report-1401.pdf

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار