در نشست نقد فیلم سینمایی «سفر به تاریکی» مطرح شد:
لزوم پرداختن به فیلمهای تاریخی در سینمای کودک و نوجوان
یک منتقد سینما گفت: همان طور که در سینمای کودک و نوجوان فیلمهای متنوعی داریم لازم است فیلمهای تاریخی هم داشته باشیم. فانتزی و خیال از عناصر اصلی سینمای کودک است اما باید قبول کنیم فیلمها قرار است برای کودکان و نوجوانان آگاهی دهنده نیز باشند.
به گزارش اصفهان امروز سعید اسلام زاده امشب-شنبه پانزدهم مهرماه- در نشست نقد فیلم سینمایی «سفر به تاریکی»، اکران شده در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اظهار کرد: انیمیشن تکنیکهای خاصی دارد که در کشورهای مختلف کار شده است. زمانی که پویانمایی قدرت گرفت و فیلمهای بلندی را ساختند، این سبک به لحاظ فنی پیشرفت کرد. این پیشرفت اکنون به اوج رسیده و بالاترین کیفیت را در انیمیشنهای سه بعدی مشاهده میکنیم. او افزود: امسال سه فیلم پویانمایی از خراسان رضوی به جشنواره آمده است. فیلم سفر به تاریکی از جمله این پویانماییهاست که ایده خوبی دارد اما نبود ارتباط کودکان با آن میتواند علت دیگری داشته باشد از جمله اینکه در کتابها و ادبیات به آن برهه تاریخی که فیلم بر اساس آن ساخته شده پرداخته نشده است. این منتقد سینما گفت: اگر داستان سفر به تاریکی شامل صحنههایی از احساسات و عواطف میشد، ممکن بود برای کودکان جذابیت بیشتری پیدا میکرد. برای روایت یک اتفاق تاریخی در پویانمایی باید ظرافتهای زیادی رعایت شود. بنابراین بیان مستقیم یک واقعه تاریخی برای کودکان ممکن است مناسب نباشد. اوادامه داد: در عرصه پویانمایی خیلی جای کار داریم. انیمیشن هزینه بالاتری نسبت به ساخت یک فیلم سینمایی معمولی دارد. علاوه بر این انتخاب فیلمنامه در موفقیت و جذابیت انیمیشن میتواند موثر باشد. اسلامزاده با بیان اینکه یکی از نقاط قوت انیمیشنهای خارجی تاکید روی مسائل روانشناسی و جزئیات است، گفت: بخش تاریخی فیلم سفر به تاریکی، نکات شهری و صحنههای اغراق شده بسیار جذاب بود و این فیلم در مباحث فنی بسیار موفق بوده اما در تهیه فیلمنامه آن برای جذب کودک ۹ یا ۱٠ ساله باید کار بیشتری صورت میگرفت. او گفت: همان طور که در سینمای کودک و نوجوان فیلمهای متنوعی داریم لازم است فیلمهای تاریخی هم داشته باشیم. فانتزی و خیال از عناصر اصلی سینمای کودک است اما باید قبول کنیم فیلمها قرار است برای کودکان و نوجوانان آگاهی دهنده نیز باشند.