ضلع شرقی تکیه کازرونی تخت فولاد مرمت شد

مسئول عمران و خدمات شهری مجموعه تخت فولاد از آغاز مرمت بنای آرامگاهی واقع در ضلع شرقی تکیه کازرونی خبر داد.

ضلع شرقی تکیه کازرونی تخت فولاد مرمت شد

سیدمحسن کاظمی طبا در گفت‌وگو با اصفهان امروز با اشاره به سبک‌سازی و مرمت بام مقبره بنکدار و همچنین اقدامات عمرانی در تکیه کازرونی،مرمت بناهای آرامگاهی ضلع شرقی تکیه را در ادامه ساماندهی و مرمت تکیه کازرونی دانست.

او خاطرنشان کرد: آسیب‌شناسی ،سبک‌سازی،استحکام‌بخشی و عایق‌بندی سقف و همچنین عملیات مرمت و ساماندهی توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان انجام می‌شود.

مسئول عمران و خدمات شهری مجموعه تاریخی فرهنگی مذهبی تخت فولاد تکیه کازرونی را به‌عنوان یکی از تکایای مهم؛تاریخی و هویت دار تخت فولاد بیان کرد و افزود:الگوی معماری حاکم بر تکیه کازرونی، تلفیقی از باغ و خانه ایرانی است؛ یعنی ساختار حیاط مرکزی با دورچین اتاق‌ها و حجره‌ها که کوشکی نیز در میان دارد همان الگوی کلی باغ مزار ایرانی است. بنای این تکیه، بقعه هشت‌وجهی، شامل هشت جرز آجری با دیوارهایی مشبک و دارای گنبدی کوچک و کم‌خیز که چون تاجی بر گریو مانندی بناشده است.

او گفت:تماشای چشم‌انداز تکیه و شمای کلّی پیکره زیبای آن، از بالای بام آب‌انبار، تصویر بی‌نظیری از مجموعه تخت فولاد، تکیه کازرونی، گنبد آکنده از گل جام حوض‌خانه، سردر تکیه، بقعه میانی حیاط و لوازم آن، در مقابل چشم می‌اندازد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار