گزارش اصفهان امروز از «آئین تقدیر از حامیان و خادمان مناطق کم برخوردار در جشنواره فیلم کودک»

گامی برای تحقق عدالت فرهنگی و هنری در حوزه کودکان و نوجوانان

هیچ‌گاه آن شوق و هیجان را فراموش نمی‌کنم، شوق و هیجانی چهارروزه که در بین کودکان و نوجوانان در تالار هنر اصفهان برپا بود، هرچند ملاک ارزش آن‌ها به لباس و توان مالی نیست، من به‌عنوان خبرنگار در این چهار روز شاهد صحنه‌هایی بودم که هنوز یادآور ایجاد امید و انگیزه بیشتر کودکان و نوجوانان برای پیشرفت و موفقیت بود.

گامی برای تحقق عدالت فرهنگی و هنری در حوزه کودکان و نوجوانان

شاهد هیجان و شادی کودکی که داشت به دوستش می‌گفت بالاخره من هم امسال کیف نو پیدا کردم یا احمد که خودکارها و مداد رنگی کیفش را به دوستش رضا داد که خواهرش امسال بی لوازم‌التحریر نباشد. یا زهرا که با شوق می‌گفت اولین بار است که فیلم سینمایی رادارم در سالن تماشا می‌کنم، شاید تخیل به نظر برسد اما این چهار روز بارها بارها در هیاهوی برگزاری جشنواره کودک شاهد این‌چنین صحنه‌هایی بودم، صحنه‌هایی که حاکی از موج شادی و امید برای کودکانی که از مناطق کم برخوردار و محروم کشور آمده بودند که از برنامه‌های سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان بهره ببرند، ایده‌ای که از امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم خورد و با مشارکت اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، باشگاه فرهنگی و ورزشی سپاهان، سازمان تبلیغات اسلامی به مدت چهار روز در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد و از این برنامه هزار کودک و نوجوان مناطق محروم کشور بهره بردند و در پایان به‌رسم یادبود کیف و لوازم نوشت‌افزار در اختیار آن‌ها قرار گرفت. برگزاری این برنامه باعث شد که مراسمی برای تقدیر از حامیان و خادمان مناطق کم‌برخوردار در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، با حضور مسئولان استانی، فرهنگی و مدیریت شهری اصفهان برگزار شود.

بهره‌مندی 1000 کودک و نوجوانان مناطق محروم از برنامه‌های جشنواره فیلم‌های کودکان

در این مراسم احمد مقیمی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم اظهار کرد: از ۳۵ دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، ۲۴ دوره جشنواره در اصفهان برگزارشده است که امسال در خصوص سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اتفاق ویژه‌ای صورت گرفت و این جشنواره در مناطق محروم و کم‌برخوردار تقویت شد.

او افزود: سال‌های قبل هم این جشن به مناطق محروم و کم‌برخوردار توجه می‌کرد، اما امسال در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با هماهنگی‌های گسترده، دو استان همسایه چهارمحال بختیاری و یزد هم از این جشنواره استفاده کردند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم تصریح کرد: در استان اصفهان با بنیاد نوجوانان سازمان تبلیغات اسلامی هماهنگی‌هایی انجام شد و درمجموع ۳۰ شهرستان محروم و کم‌برخوردار اصفهان، امسال مهمان سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بودند و گروه‌های موسیقی محلی از شهرهای گلستان، خراسان رضوی، سنندج، خوزستان و کردستان بعدازظهرها و شب‌ها به اجرای موسیقی می‌پرداختند.

او اضافه کرد: درمجموع بیش از یک‌هزار نفر از دانش‌آموزان از ۳۰ شهرستان محروم و کم برخوردار، مهمان سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بودند.

مقیمی ادامه داد: این کودکان در سنی قرار دارند که سن تجربه است، ازاین‌رو برنامه‌ریزی خاصی برای کودکان و نوجوانان مناطق کم برخوردار در این جشنواره شد، همچنین کودکان و نوجوانان پس از تماشای فیلم، نماز جماعت ظهر و عصر را در کنار زمین چمن ورزشگاه نقش‌جهان اقامه کرده و پس از اقامه نماز، همه حاضران عکس‌های یادگاری با تندیس حاج قاسم سلیمانی می‌گرفتند، بعد از اقامه نماز و ترک ورزشگاه نقش‌جهان کودکان با شور و شوق خاصی پس از صرف غذا، سوار اتوبوس شده و به منطقه خود باز می‌گشتند.

او اظهار کرد: در انتهای این ویژه‌برنامه، تقدیرنامه و گواهی حضور در جشنواره به همراه کیف لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان اهدا شد و زمانی که دانش‌آموزان متوجه این کیف‌ها شدند، خوشحالی زیادی از خود بروز دادند، حدود چهار روز این برنامه اجرا شد و صبح جمعه هم برنامه ویژه برای کودکان بهارستان شکل گرفت.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم تصریح کرد: این برنامه بسیار خوب بود، اما اتفاقاتی که برای کودکان فلسطین و غزه افتاد کام همه را تلخ کرد.

او اضافه کرد: در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خادمان و حمایت‌کنندگان زیادی وجود داشتند و همه افراد کمک‌های بسیاری کردند و این جزو معدود تجربه‌هایی بود که برای این کار با وجود حجم زیادی که داشت هیچ جلسه حضوری شکل نگرفت و همه مکالمه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تلفنی بود.

مقیمی‌گفت: امید است تا سال‌های دیگر هم به صورت جدی‌تر این جشنواره برای کودکان مناطق محروم و کم‌برخوردار پیگیری شود، این سخنان خلاصه سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است و در این زمان شهرداری به صورت کامل درگیر جشنواره بود.

توسعه عدالت در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

در ادامه علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان اظهار کرد: بعضی از اقدامات، موجب خوب شدن حال آدم می‌شود، هرکجا عطر توحید، نوبت، امامت، ولایت و عدالت باشد، احساس خوبی نصیب انسان می‌شود.

او تاکید کرد: هر عملی که منجر به توسعه عدالت شود، احساس خوبی را برای انسان به ارمغان می‌آورد، با نیت خیر، عدالت و کمک به کودکانی که همیشه محروم بودند، برای آن‌ها شرایطی را فراهم کردیم تا بتوانند در موقعیت‌هایی از جمله سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان قرار گیرند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: شب‌هایی که در رویدادهای سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داشتم، فراتر از نگاه به برنامه، توجه زیادی هم به کودکانی داشتم که نشستن روی صندلی‌های سالن همایش‌های بین‌المللی اصفهان را تنها در رویاها و از قاب تلویزیون مشاهده کرده بودند.

او گفت: اینکه کودکان مناطق کم‌برخوردار در این سالن‌ها و برنامه‌ها شرکت کنند، حس خوبی داشت و این حس را در دنیا با هیچ چیز دیگری نمی‌توان عوض کرد، این کار از جنس و عطر عدالت بود و با این عمل بوی عدالت در شهر پیچید.

اقدام بهره‌مندی کودکان مناطق محروم در جشنواره فیلم کودک برجسته‌سازی رسانه‌ای شود

در ادامه این نشست محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان اظهار کرد: رویکرد مسئولان در زمان مسئولیت متأثر از شاکله فکری آن‌ها است.

او تاکید کرد: امروز جریان ارزشمندی در کشور حاکم است و همه می‌دانیم که این جریان‌، رویکرد انقلاب اسلامی را ارائه می‌دهد، ازاین‌رو زمانی که انطباق رویکرد و عملکرد اتفاق می‌افتد، عمل‌ها هم زیباتر می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان تصریح کرد: رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران مستضعف‌نوازی است و این رویکرد منطبق بر مکتب امام خمینی (ره) بوده، در این راستا امام فرموده‌اند «یک موی کوخ‌نشینان را با همه کاخ‌نشینان عوض نمی‌کنم» و این سخن نیز برگرفته از رویکرد امیرالمومنین (ع) است.

او گفت: اگر عملکرد مسئولان در مسیر رویکرد نباشد و رویداد مستضعف‌نوازی وجود نداشته باشد، مسئول نمی‌تواند بگوید که راه امام خمینی (ره) را پیش گرفته‌ایم.

جان نثاری اضافه کرد: کودکانی که پای تلویزیون حسرت حضور در جشنواره را دارند، مستضعف هستند و با اقداماتی از جمله برگزاری برنامه‌ها در مناطق محروم و کم‌برخوردار برای کودکان، ثابت می‌شود که مستضعفان هم حق حضور در برنامه‌هایی مانند سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را دارند.

او تاکید کرد: اگر مسئولان اجرای اینگونه اقدامات، افراد متعهد و انقلابی باشند، این عمل بسیار زیباتر شده و اثبات می‌شود که جوانان متعهد انقلابی به مستضعف‌نوازی اعتقاد دارند و این را با عمل خود اثبات هم می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان گفت:پشت میزهای این جلسه‌ها حرف‌های زیاد گفته شده است، اما میز و اتاق وفادار نیست و در این راستا باید بازهم چنین اقداماتی را تکرار کنیم و مناطق محروم و کم‌برخوردار را فراموش نکنیم.

او با بیان اینکه حضور کودکان مناطق کم‌برخوردار در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بسیار اقدام زیبا و خداپسندانه‌ای بود، گفت: اینگونه اقدامات را باید در حوزه رسانه برجسته کرد، زیرا با اینگونه اقدامات در اصل به ارزش‌ها رجوع می‌کنیم و امید است تا برای سال‌های زیادی این اقدام عملی شود تا کودکان مناطق محروم و کم‌برخوردار بتوانند از تمام امکانات شهر اصفهان استفاده کنند.

لزوم مستضعف نوازی، عدالت و پیوست فرهنگی در برنامه‌های فرهنگی و هنری

در ادامه محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان گفت: مستضعف نوازی، عدالت و پیوست فرهنگی سه برداشت راهبردی بود که جلسه امروز به همراه داشت.

او ادامه داد: پنج‌شنبه‌های هر هفته از شرق اصفهان در قالب برنامه «رستا» بازدید کودکان روستایی را داریم که از ورزشگاه نقش‌جهان و همه نمایشگاه‌های ورزشگاه بازدید می‌کنند که با اینگونه اقدامات به دو موضوع مستضعف نوازی و عدالت پرداخته می‌شود.

مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان تصریح کرد: آنچه این روزها در قالب نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اتفاق افتاده است مسیر و عنایتی بود که با این رویداد دنیا دوباره متوجه نام حاج قاسم سلیمانی شد.

او تاکید کرد: همه می‌دانیم که نظام جمهوری اسلامی مستضعف‌نواز است و با انجام اقداماتی از جمله برگزاری برنامه‌های در مناطق محروم و کم‌برخوردار برای کودکان ثابت می‌شود که مستضعفان هم حق حضور در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را دارند.

بهره‌مندی کودکان سه شهرستان محروم استان یزد از جشنواره فیلم‌های کودکان

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد اظهار کرد: جشنواره بازتاب خوبی بین کودکان شهر یزد داشت و حدود ۱۷۰ کودک و نوجوان از سه شهرستان محروم و حاشیه شهر یزد در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور پیدا کردند و این کودکان از گروه‌های فرهنگی شهر یزد بودند سرودهای برای جشنواره اجرا کردند.

او افزود: تعدادی از کودکان و نوجوانان برای به موقع حاضر شدن، شب به مسجد مراجعه کردند و خواب را از خود دریغ کردند، ازاین‌رو این رویداد مطمئناً در ذهن همه این کودکان و نوجوانان هک می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تصریح کرد: حضور کودکان مناطق کم‌برخوردار در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان کاری از جنس و عطر عدالت بود.

در ادامه نشست سرهنگ حسین رجب‌پور، رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی استان اصفهان اظهار کرد: برنامه روز دختر امسال برای اولین بار در میدان نقش جهان برگزار شد و یک رویداد بسیار جریان ساز بود و در زمان کرونا که مجبور بودیم برنامه راهیان نور را در شکبه‌های مجازی انجام دهیم، شبکه‌های معاند تلاش بسیاری می‌کردند که این برنامه را به انحراف کشیده و صحنه‌ای دیگر را نشان دهند.

او ادامه داد: دختر کانادایی با حجاب نامناسبی پیام گذاشته بود «بهترین سفر برای من، سفر راهیان نور بود و خاطرات خوب این سفر همیشه در ذهنم هست»، از این‌رو سازمان بسیج دانش‌آموزی اصفهان آماده همکاری با دست‌اندرکاران برگزاری این گونه رویدادها است.

به گزارش اصفهان امروز در پایان این جلسه از تعدادی حامیان و خادمان از جمله سجاد رضایی، مدیر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان، ابراهیم عمرانی،مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی تخت فولاد، کوروش دیباج، خبرنگار روزنامه اصفهان زیبا، رضا دهقان،معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار