گفتوگو با علی لک به بهانه برگزاری اولین نمایشگاهش در ایران
دریچهای تازه برای ورود به دنیای رنگ و پیکسل
اینجا جلفا است، جایی که به خانههای تاریخی منحصربهفرد در اصفهان شناخته میشود، در پرسه زنی شبانه وارد یکی از این خانهها میشوم، قبل از هر چیزی زیبایی معماری دالان صفوی من را به خود جذب میکند
زیبایی که هنوز بعد از گذشت چهارصد سال پابرجاست، قبل از اینکه وارد حیاط خانه شوم تابلوهایی در اینطرف و آنطرف دالان توجه ام را جلب میکند، چهرههای پرتره از شاعران و هنرمندان مطرح کشور و جهان، از چهره بزرگانی همچون «شاملو»، «هوشنگ ابتهاج» گرفته تا بازیگر معروف جایزه اسکار «آدرین برودی» بر دالان خانه نصبشدهاند، در وهله اول فکر میکنم که عکس این افراد چاپشده ، اما کمی بیشتر که به تابلوها نگاه میکنم، متوجه میشوم نه نقاشی است و نه عکس درحالیکه دنبال تکنیک اجرای این تابلو هستم، ناگهان نگاهم به بیانیه نمایشگاه میافتد، بیانیهای که در آن به تکنیک هنر نقاشی دیجیتال اشارهکرده و در ادامه آورده است«در پرترههای این مجموعه بهواسطه اندیشیدن به نحوه پدیدارشدن چهرهها هنگام عکاسی و با کمک از ابزار حوزه نقاشی دیجیتال، تصاویر با تمام جزئیات پرداختهشده اند تا حکایتگر امری نو باشند».
همین امر باعث میشود گفتوگویی با علی لک ، نقاش دیجیتال که این نمایشگاه را در خانه صفوی اصفهان برگزار کرده داشته باشم و با توجه به اینکه وی متولد اصفهان اما ساکن انگلستان است پیرامون نقاشی دیجیتال و فرق برگزاری و اجرای نمایشگاههای تجسمی در ایران و خارج از کشور پرسشهایی را مطرح کنم که مشروح این گفتوگو را در ذیل ازنظر میگذارنید.
با توجه به اینکه ساکن انگلستان هستید، چه شد به فکر برگزاری نمایشگاه در ایران، آنهم شهر اصفهان افتادید؟
دلیل برگزاری این نمایشگاه در اصفهان بدین خاطر بود که نقاشی دیجیتال مبحث نویی در جهان است و این نیاز را دیدم که علاوه بر برگزاری در کشور انگلستان آن را در اصفهان برگزار کنم تا مردم بیشتری نسبت به این هنر آشنا شوند. و دلیل اینکه از میان شهرهای ایران اصفهان را برای برگزاری این نمایشگاه انتخاب کردم، بدین خاطر بود که خودم فارغالتحصیل دانشکدهی هنرهای زیبای اصفهان هستم ، خواستم در این شهر برگزار کنم ؛ شاید برای مردم اصفهآنجالب باشد .
این اولین نمایشگاه انفرادی شما در ایران است ؟
بله ، بعد از سالها دوری این نمایشگاه انفرادی بنده در ایران است ، اما در خارج از کشور چند نمایشگاه داشتهام ؛ که مهمترین آنها برگزاری نمایشگاه در دانشگاه بولتون بود، که فارغالتحصیل آنجا هستم و دیگری نمایشگاه گروهی در لندن است.
چه شد که از بین موضوعات مختلف نقاشی ، نقاشی چهرهها را انتخاب کردید ؟
البته من کارهای دیگری هم دارم اما چون علاقهی خاصی به پرتره دارم ، سعی کردم نمایشگاه پرتره باشد فقط یکی از کارهایم که پرتره نیست در نمایشگاه است .
در مورد نقاشی دیجیتال و اهمیت آن در هنرهای تجسمی معاصر توضیح دهید ؟
من فکر میکنم نقاشی دیجیتال یک دریچهی تازه برای افرادی است که میخواهند در این زمینه کار کنند ؛ آزمونوخطاهایی دارد و نیز ویژگیهای خاص خودش را دارد و هیچ فرقی با نقاشی روی کاغذ و بوم ندارد فقط تفاوت آن با نقاشی سنتی این است که فقط دیجیتال است که بهصورت یک نسخه نمیتواند بیرون بیاید ، و برای فروش این آثار غیر از مسئلهی فیزیکی که در فضای پلت فرمهایی که NFT خریدوفروش میکنند میشود کار را خریدوفروش کرد .
یکی دیگر از ویژگیهای نقاشی دیجیتال این است که روی صفحهی دیجیتالی که کار میکنید پالت رنگتان است و نسبت به نقاشی روی بوم ، هزینهی هنرمند را کموزیاد میکند.
سختی نقاشی دیجیتال نسبت به نقاشی روی بوم چیست ؟
سختی خاصی ندارد؛ اما خب ، آشنایی با این فضا شاید ایرادات کوچکی داشته باشد ، اما هنرمند بهمرور یاد میگیرد که چگونه با آنها کار کند و آنها را برطرف کند . درمجموع ، دنیای بسیار جذابی است که پر از رنگ و پر از پیکسلهایی است که فکر میکنم در دنیای معاصر امروز بتواند موجب یک تحول عظیم شود.
بسیاری معتقدند که نقاشی دیجیتال ، فاقد احساس است ، نظر شما در این مورد چیست؟
در دنیای پستمدرن امروز ما فارغ از اینکه از موبایل استفاده میکنیم و تبادل دیتا داریم ( که سالها پیش فکرش را نمیکردیم ) ، دقیقا نقاشی دیجیتال هم همینطور است و نمیتوانیم در مقابل این پدیده مقاومت کنیم و شاید بسیاری از مبانی کار نقاشی را به هم بریزد . اما من فکر میکنم چیز بدی نیست که نقاشی سنتی را کنار بزند اما آیندهی نقاشی دیجیتال هم شاید به اعتلای فرهنگ مردم کمک کند .