روایت‌گری موزه شهرداری اصفهان باید چگونه باشد؟

داور مسابقه طراحی موزه شهرداری اصفهان گفت: موزه داری در شهر تاریخی اصفهان باید روایت و روایتگری داشته باشد، همه باید برای این موزه همکاری کنند تا مخاطبان آن اقشار مختلف شهروندان باشند.

روایت‌گری موزه شهرداری اصفهان باید چگونه باشد؟

مرتضی بخردی در مورد تأسیس این موزه و چگونگی اجرای آن گفت: این شهر از جهت برخورداری از یک موزه مناسب واقعاً ضعیف است و به جز چند موزه کوچک ظرفیت دیگری ندارد؛ پس باید به طور ویژه در این زمینه تلاش شود.

مؤسس گالری کلاسیک در مورد ظرفیت موزه‌ای شهر اصفهان و لزوم تأسیس موزه شهرداری بیان کرد: احداث موزه شهرداری یکی از نیازهای اساسی هر شهر بزرگ مانند اصفهان محسوب می‌شود زیرا این شهر دارای پیشینه تاریخی بوده و بلدیه آن بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد ولی این تاریخ و سابقه ارائه ای ندارد. چنین موزه‌ای بهترین مکان برای ارائه این اسناد و مدارک است. مدتی قبل به سنگاپور سفر کردم.


او گفت: نکته مهم اینکه در تمام این موارد سعی شده بود از امکانات به روز استفاده شود. همان نیازمندی که ما اینجا در راه اندازی موزه شهرداری هم باید به آن توجه کنیم. دیگر دوره تأسیس موزه با تعاریف قدیمی گذشته است. نباید در این موزه فقط تعدادی سند و تندیس عرضه شود بلکه باید اسناد با امکانات روز در آن استفاده و معرفی شود.

این معمار ادامه داد: اسناد و مدارک بخش عمده و اساسی محتوای این موزه است. از آنجایی که اصفهان شهری تاریخی است برای جذاب بودن چنین موزه‌ای، باید سوابق تاریخی اش را مطرح کرد و برای این کار از طراحی مناسبی بهره گرفت. همکاری با اداره میراث فرهنگی و اوقاف راهبردی است پس نباید در تأمین محتوای این موزه تنها به اسناد شهرداری اکتفا کرد بلکه باید تاریخ تحولات کلی شهر اصفهان را مورد توجه قرار داد تا موزه عمیق‌تری داشته باشیم.

داور مسابقه طراحی موزه شهرداری اصفهان افزود: با توجه به این موارد، چنین موزه‌ای از وجهه تشریفاتی خارج می‌شود و می‌تواند مخاطبانی از پیر تا جوان و حتی کودک را جذب نماید. مخاطبانی از اقشار و گروه‌های فکری مختلف. پس نحوه ارائه ما در این موزه تعیین کننده است.

او اضافه کرد: نکته قابل توجه دیگر اینکه امروزه تعریف موزه در دنیا تغییر کرده و در کشورهایی که در امر موزه داری حرفی برای گفتن دارند؛ موزه نه تنها محل زندانی آثار و انبار اشیا نیست بلکه محیطی فعال و پویا است. موزه‌های به روز برای پیر و جوان و کودک جذابیت دارند. این فرهنگ باید به مردم ما نیز تسری پیدا کند

او در رابطه با انتخاب ساختمان باغ زرشک برای کاربری این موزه خاطرنشان کرد: ساختمان باغ زرشک تاریخی و ارزشمند است و درهمه نقاط دنیا تبدیل چنین ساختمان‌هایی به موزه مسبوق به سابقه است اما فضای داخل آن برای موزه شهرداری کافی نیست و باید اطراف آن نیز برای این کار آماده شود پس پیشنهاد می‌شود برای اینکه به معماری ساختمان لطمه‌ای وارد نگردد چیزی روی سطح زمین الحاق نشود و این فضا و هر گونه بنای الحاقی به زیرِ زمین برده شود.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار