بلعیده شدن سازه‌های تاریخی اصفهان در اثر فرونشست زمین

عضو کارگروه تخصصی فرونشست اصفهان گفت: نبود برنامه جامع در کنترل فرونشست زمین و مدیریت صحیح بر منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در اصفهان سبب بلعیده شدن سازه‌ها ازجمله میراث فرهنگی و سازه‌های تاریخی خواهد شد.

بلعیده شدن سازه‌های تاریخی اصفهان در اثر فرونشست زمین

بهرام نادی اظهار کرد: بخش اول آسیب‌های سطحی و معماری بنا همانند تخریب کاشی‌های کف ناشی از نگهداری ناصحیح این بنای تاریخی است اما بخش دوم و اساسی آسیب‌ها به فرونشست زمین برمی‌گردد.

او افزود: نشست نامتقارن زمین، ناشی از فرونشست و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی سبب ایجاد ترک در زمین می‌شود و در ادامه، این ترک‌ها به سازه منتقل می‌شود ، زیرا سازه‌های مصالح بنایی و تاریخی توان تحمل تنش‌های شدید ناشی از ترک زمین و فرونشست را ندارند.

این متخصص سازه تصریح کرد: البته ترک‌های سازه‌ای مسجد سید ناشی از فرونشست را نباید در نبود متولی مسجد جست‌وجو کرد و این ترک‌ها ناشی از عدم وجود متولی در بخش کنترل و مدیریت منابع آب سطحی و زیرزمینی است.

او افزود: مرمت بنای مسجد سید بدون کنترل منابع آب زیرزمینی، ناپایدار خواهد بود و وقوع و بروز مجدد ترک و آسیب‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای دور از انتظار نیست.

عضو کارگروه تخصصی فرونشست اصفهان تصریح کرد: چگونه می‌توان امیدوار بود که اسکلت سازه مصالح بنایی، بناشده در منطقه‌ای با نرخ فرونشست تحمیلی سه تا پنج سانتی‌متر در سال ( ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر در ۱۰ سال) بتواند بدون شکست در مقابل این تنش غیرقابل‌تصور دوام بیاورد.

او گفت: نتیجه این است که بدون مطالعه فرونشست شامل تعیین عمق و ابعاد ترک با ابزاری مشابه دستگاه نفوذگر رادار(GPR) و نرخ دقیق نشست نامتقارن با ابزاری مشابه دستگاه موقعیت‌یاب مکانی(GPS) نمی‌توان اقدام به مرمت سطحی کرد.

نادی در ادامه گفت: نکته مهم اینکه در سال‌های گذشته بارها در خصوص آسیب‌های فرونشستی توضیح دادیم و متأسفانه نادیده گرفته و یا انکار شد. هم‌اکنون تعداد زیادی از شاخص‌های گچی نصب‌شده در مسجد علی‌قلی آقا در شمال مسجد سید به سبب فرونشست زیاد ریخته و از بین رفته‌اند و گنبد و ستون‌های مسجد جامع عباسی نیز به دلیل فرونشست ، دچار ترک و کج شدگی شده‌اند.

او تأکید کرد: نبود برنامه جامع در کنترل فرونشست زمین و مدیریت صحیح بر منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در اصفهان سبب بلعیده شدن سازه‌ها ازجمله میراث فرهنگی و سازه‌های تاریخی خواهد شد. درنتیجه ضمن لزوم مرمت و نگهداری صحیح سازه‌های تاریخی لازم است مدیریت صحیح بر منابع آب زیرزمینی جهت کاهش و حذف اثرات مخرب فرونشست انجام شود.

همچنین هادی اللهیاری، مدیر گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت: با توجه به بازدیدهایی که از سال گذشته در مسجد سید داشتیم، یک شکاف از بیرون و پشت دیوار شبستان مسجد وجود دارد و به همین دلیل یک سونداژ در کف ایجاد و تقریبا ۴۰ سانتی‌متر از کف فرش مسجد را باز کردیم.

او افزود: این شکاف عمیق است و وقتی به این میزان، سطحِ زمین شکاف بازکرده است، مطمئنا تا چند متر ادامه دارد و دلیلِ آن‌هم فرونشست است.

اللهیاری تأکید کرد:در اثر این فرونشست نامتقارن در جبهه شمالی مسجد به دلیل بار واردشده از سمتِ گنبد، عوارض، بیشتر بروز پیداکرده است.

او اظهار کرد: مطمئن هستیم که اگر برداشتنِ کف فرش‌ها را ادامه بدهیم و قسمت بیشتری را بازکنیم، این شکاف ادامه دارد.

مدیر گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان بابیان اینکه شاخص‌های گچی در گنبد گذاشته‌ایم تا حرکت سازه را رصد کنیم، گفت: معضل در رابطه با گنبد است که هم از داخل و هم از بیرون ترک دارد و متأسفانه آسیب جدی به بنا وارد کرده است.

او ادامه داد: اولویت ما برای این بنا این است که از بالا ، گنبد را استحکام‌بخشی کنیم چون شکافی که روی بام خورده است به دلیل اینکه در فصل بارندگی هستیم، می‌تواند موجب آسیب‌های بیشتر به بنا شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار