اصفهان ومسائل روز در اصفهان امروز

با مرور تاریخچه مطبوعات درایران و خوانش محتوایی آن می‌توان دریافت کرد رسالت عمده رسانه‌های مکتوب، خبررسانی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات بوده و پرداختن به مباحث تحلیلی و نقادی - کمتر نمود داشته - هرچند در دو سه دهه اخیر شاهد رشد نسبی چنین نگرشی بوده‌ایم

اصفهان ومسائل روز در اصفهان امروز

میثم نمکی آرانی

با مرور تاریخچه مطبوعات درایران و خوانش محتوایی آن می‌توان دریافت کرد رسالت عمده رسانه‌های مکتوب، خبررسانی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات بوده و پرداختن به مباحث تحلیلی و نقادی - کمتر نمود داشته - هرچند در دو سه دهه اخیر شاهد رشد نسبی چنین نگرشی بوده‌ایم
بازخوانی وقایع و جریان‌سازی در موضوعات مبتلا به و یا موردعلاقه جامعه رویه و سیاقی است که عموما در روزنامه‌ها مرسوم گردیده و به‌تبع آن، این مشی و روش در رسانه‌های منطقه‌ای و استانی هم تسری یافته است.
حفظ منابع و منافع استان و مناطق تحت پوشش خبری حداقل انتظاری است که هم مسئولان وهم مردم بومی هر استان از اصحاب رسانه خود دارند تا از رهگذر نگاه تبیینی، تحلیلی و تفسیری، به مسئله‌ای از مسائل منطقه‌ای یا استانی پرداخته و برای حل‌وفصل چالش‌ها و یا نارسایی را راهکاری پیدا شود.
اصفهان یکی استان‌هایی است که با وجود توسعه صنعتی، اقتصادی و عمرانی و نیز سابقه اشتهار به نصف جهان (با ویژگی‌های ممتاز فرهنگی، هنری و دینی)، در حوزه مطبوعات، رشد دیرهنگامی داشته و حداقل از حیث شاخص کمی تعداد روزنامه‌ها تا دهه هشتاد، تنها یک روزنامه به پوشش اخبار و مسائل اصفهان می‌پرداخت اما بواسطه نگاه مدیریتی مبنی بر تقویت و ارتقاء شاخص‌های فرهنگی اصفهان، در مقطع زمانی کوتاهی شما مجوزهای روزنامه در این استان به حداقل ده روزنامه جدید رسید تا در کنار ده‌ها نشریه ماهانه و فصلنامه و پایگاه‌های خبری دیگر، فصل جدیدی از تاریخچه مطبوعات اصفهان را آغاز کند.
این رویداد ازآن‌جهت مبارک بود که فرصتی خلق شد تا از دریچه رسانه مسائل استان بیشتر و شفاف‌تر مطرح شود؛ اخبار، گزارش‌ها و موضوعات بیشتری بازنشر گردد و با بازتاب کارکردها و عملکردهای مدیران استانی در آیینه رسانه، درک مطلوب‌تری از مدیریت شهر و شهروندی حاصل شود.
به دیگر سخن علاوه بر افزایش سواد رسانه‌ای جامعه، پرداختن به اولویت‌های شهر و استان و انعکاس مطالبات و انتظارات مردم محله‌ها و مناطق مختلف اهمیت بیشتری پیدا کرد و حتی مبنایی برای سنجش عیار و اعتبار رسانه‌ها در تراز شهر جهانی اصفهان شکل گرفت.
روزنامه‌های نوظهور اصفهان آمده بودند تا اصفهان و مسائل روزش را وجه همت خود قرار داده و از این رکن چهارم دموکراسی در جهت تأمین یا احقاق حقوق و منافع کلان‌شهر اصفهان استفاده مطلوب‌تری داشته باشد.
اصفهان امروز، یکی از روزنامه‌های اصفهانی محور است که در دوره طلایی مدیریت سید علیرضا حسینی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان مثل چند روزنامه دیگر مجال بالیدن و شکفتن پیدا کرد و حالا از رهگذر دو دهه تجربه، بیستمین سال انتشار خود را جشن می‌گیرد.
روزنامه‌ای که همپای فرازوفرودهای اصفهان، قلبش برای اصفهان و اصفهانی‌ها تپیده و دلسوزانه، در صیانت از اصالت و هویت آن ایستادگی کرده است.
منهای خلأها و ضعف‌ها که ویژگی طبیعی هر پدیده می‌تواند باشد، می‌توان چند مشخصه را برای اصفهان امروز برشمرد:
در بعد ویژگی‌های فنی و ساختاری می‌توان آراستگی در صفحه‌بندی، صفحه‌آرایی و رنگ‌بندی نشاط‌آفرین را از اولین و مهم‌ترین مولفه‌های شکلی و ظاهری روزنامه برشمرد.
چشم نوازی رنگ و چگونگی چینش هنرمندانه مطالب به‌خودی‌خود در جذب مخاطب اثر مستقیم دارد.
در بعد محتوایی، تغییر رویکرد روزنامه از پوشش اخبار صرف به خبرهای تولیدی و توصیفی و متعاقب آن ورود محتاطانه به فضای تحلیلی و نقادانه را می‌توان از ویژگی‌های برجسته روزنامه برشمرد.
موضوعی که علی‌رغم چالش‌برانگیز بودن می‌تواند با تداوم تمرین انتقادی، ظرفیت‌سازی مناسبی برای ورود به عرصه‌های جدی‌تری را ایجاد کند.
اصفهان امروز نشان داده است هوشمندانه پیگیر مسائل اساسی و زیر ساختی و حیاتی اصفهان است؛ از موضوعات کلیدی چون بحران آب زاینده‌رود و چالش‌های میراث‌فرهنگی و ابنیه‌های تاریخی اصفهان گرفته تا تمرکز بر پوشش گزارش‌های حوزه‌های زیست‌محیطی، دانش‌بنیان‌ها، رصد مستمر آماری و نموداری شاخص‌های حیاتی اصفهان نظیر جمعیت، طلاق، رده‌بندی‌های علمی‌پژوهشی، فرهنگ، ورزش و بهداشت و..
این همه نشانگر آن است که اصفهان امروز می‌کوشد روزنامه‌ای کاملا اصفهانی باشد وبا طرح موضوعات مختلف و متعددی در توسعه‌یافتگی و رفع موانع توسعه همه‌جانبه اصفهان سهیم و شریک باشد.
اگر چه باید اذعان نمود هنوز سوژه‌ها و موضوعات مهم دیگری هم وجود دارد که این روزنامه و سایر رسانه‌ها نباید از آن غفلت کنند؛ موضوعاتی چون بازخوانی مکتب‌های ادبی، هنری و تاریخی اصفهان یا پرداختن به مباحث اندیشه‌ای و معرفی چهره‌های فاخر علمی و پژوهشی و هنری در قالب گزارش‌های گفتگو محور، توجه عمیق‌تر به حوزه شهرستان‌ها و استان‌شناسی در کنار اصفهان شناسی، تمرکز بر تجربه‌نگاری مدیران و متخصصان عرصه‌های مختلف که هرکدام از سرمایه ارزشمند اجتماعی و انسانی اصفهان‌اند و نیز نشان‌دادن چهره جهانی اصفهان در بعد رشد صنایع مادر، صنعت گردشگری و اقتصاد هنر با نگاه تخصصی و ویژه و مسائل مهم دیگری ازاین‌قبیل.
ترسیم و حرکت در مسیر چنین چشم اندازی درتوان رسانه مکتوب با سابقه ای چون اصفهان امروز قابل تصور است چرا که بخشی از این قابلیت‌ها را در میدان عمل نشان داده است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار