استقبال شهرداری از برگزاری جشنواره تئاتر خندستان در اصفهان

در نگاه عموم افراد جامعه شهرداری را به خدمات شهرداری و اجراهای پروژه‌های عمرانی می‌شناسند و شاید به این دلیل باشد که شهرداران برخی از شهرهای کشور در پایان دوره فعالیت‌های خود بیشترین گزارش از عملکرد خود را در حوزه عمرانی شهر و خدمات شهری می‌دهند، هرچند خدمات شهری و انجام فعالیت‌های عمرانی به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک برای شهروندان هر شهری لازم و ضروری است اما آنچه در دهه‌های اخیر از نگاه صاحب‌نظران و اندیشمندان شهری بیش از گذشته مطرح می‌شود، توجه به زیست‌فرهنگی و هنری شهر است و در بسیاری از شهرهای موفق جهان توجه به حوزه فرهنگ و هنریکی از سیاست و راهبردهای مدیران شهری آن شهرها بوده و است.

استقبال شهرداری از برگزاری جشنواره تئاتر خندستان در اصفهان

شهر اصفهان علاوه بر پیشینه تاریخی و فرهنگی که دارد همواره در بین شهرهای کشور به‌عنوان پایتخت فرهنگی کشور شناخته می‌شود و توجه به مقوله فرهنگ و هنریکی از شعارهای محوری این دوره از مدیریت شهری بوده است، اما پرسش اصلی که مطرح می‌شود با توجه به تغییرات مدیریت در بدنه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و سایر بخش‌های فرهنگی به‌ویژه هنری، سیاست و رویکرد شهرداری اصفهان در حوزه فعالیت هنر چه بوده و هست؟ ازاین‌رو اصفهان امروز در گفت‌وگو با علی قاسم‌زاده شهرداری اصفهان به بررسی جدیدترین سیاست‌ها و رویکرد شهرداری اصفهان در حوزه فعالیت‌های هنری پرداخته است که در ذیل ازنظر می‌گذارنید.

با توجه به اینکه قرار است سی و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان سال آینده در شهر اصفهان برگزار شود، شهرداری اصفهان چه سیاست‌ها و راهبردهایی را برای بهتر برگزار شدن این جشنواره اتخاذ کرده است؟

بخشی از این سیاست‌ها توسعه زیرساخت‌ها برای شهر اصفهان است که تبدیل به باور شده است که جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید در اصفهان بماند و متعلق به این شهر است، به همین جهت باید زیرساخت‌های لازم در حوزه فیلم‌های کودکان و نوجوان را در اصفهان توسعه دهیم. همان‌طور که در مراسم اختتامیه سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اعلام شد، قرار است پردیس سینمای کودک در شهر رؤیاها احداث شود که این پردیس مجموعه‌ای از سالن‌ها در اندازه‌های متفاوت خواهد بود که در طول سال می‌تواند به‌عنوان سینمای کودک استفاده شود و در ایام جشنواره یکی از کانون‌های اصلی اکران فیلم‌ها باشد.

سیاست بعدی احداث سرزمین کودک و نوجوان است که این مکان می‌تواند یک لوکیشن خوب برای تولید فیلم‌های کودکان و نوجوانان باشد، قرار است این مکان به‌صورت محیطی کودکانه و نوجوانه طراح شود به‌گونه‌ای که این گروه سنی بتوانند یک روز خود را در آن سپری و خدمات تفریحی ویژه سن خود دریافت کنند، بی‌شک این محیط مفرح و متنوع مشوق خوبی برای کارگردانان فیلم‌های کودکان و نوجوانان است که بتوانند با حضور در این لوکیشن فیلم تولید کنند.

سیاست دیگر که درگذشته بوده و قرار بر تقویت آن است، بحث تولید فیلم توسط کودک و نوجوان است که این امر در قالب المپیاد فیلم‌سازی کودکان و نوجوانان دنبال می‌شود، این اقدام می‌تواند به‌عنوان برنامه جنبی اما مؤثر به تقویت جشنواره‌های فیلم‌های کودکان و نوجوانان کمک کند، علاوه بر این سیاست‌ها، یک سری از تجربیات موفق برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان در حال به‌روزرسانی است که در کنار این سیاست‌ها آرام‌آرام تبدیل به یک مجموعه خوبی برای برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان شود.

برنامه‌ای برای انتقال و برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در شهر اصفهان دارید؟

طی صحبتی که با عوامل اصلی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان شد، آن‌ها نگران انتقال این جشنواره به شهر یزد بودند و ابراز کردند:« شهر یزد ظرفیت و زیرساخت لازم برای اجرای این جشنواره را ندارد ضمن اینکه این شهر فاقد سالن استاندارد برای اجرای تئاتر کودک و نوجوان ندارد، اما به‌واسطه اینکه مسئولان شهر یزد به ما قول دادند که سالن‌های تخصصی استاندارد تئاتر کودک و نوجوان قبل از برگزاری جشنواره احداث کنند، پذیرفتیم که این جشنواره در شهر یزد اجرا شود.» ما در اصفهان هم منعی نمی‌بینیم که جشنواره تئاتر کودکان و نوجوانان در شهر دیگر به‌غیراز اصفهان برگزار شود و چه اشکالی دارد هر شهری پایتخت یکی از هنرها شود اما بااین‌حال اگر برگزاری جشنواره تئاتر کودکان و نوجوانان در شهر یزد جواب نداد ما از برگزاری این جشنواره در اصفهان استقبال می‌کنیم.

به نظر من زیاد نباید برای برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوان در اصفهان اسرار کرد بلکه باید به منظومه هنر، نگاه فراشهری و فرا استانی شود اگر اصفهان می‌تواند این جشنواره را بهتر برگزار کند، در آن برگزار شود اما اگر شهرهای دیگر بهتر می‌توانند برگزار کنند چه اشکالی دارد این جشنواره در آن شهرها برگزار شود.

ورود شهرداری اصفهان به فعالیت‌های فرهنگی و هنری مناطق محروم کشور مغایرت با وظیفه ذاتی آن ندارد؟

تجربه که شهرداری اصفهان با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی وزارت ارشاد در سی و پنجمین جشنواره فیلم‌های کودمان و نوجوانان به‌صورت خودجوش رقم زدد که برون داد آن را می‌توان در رویداد هنری«بچه‌های سرزمین من» مشاهده کرد که کودکان و نوجوانان شهرستان‌های محروم کشور که امکان حضورشان در اصفهان بود، در برنامه‌های جنبی این جشنواره شرکت کردند و این تجربه به ما ثابت کرد که می‌توان این‌گونه تجربه را برای تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری اصفهان جهت استفاده کودکان و نوجوانان مناطق محروم سرتاسر کشور استفاده کرد. اما ورود شهرداری اصفهان به این حوزه جز وظایف ذاتی است یا خیر؟ باید گفت همان‌طور که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) می‌فرمایند:«کار شهرداری فقط ساخت‌وساز نیست»، اگر ما نگاهمان به شهر فقط نگاه فیزیکی و کالبدی باشد، ارائه خدمات شهری به شهروندان وظیفه شهرداری است اما اگر بپذیرم که شهر یک موجود زنده است و داخل این فیزیک کنش و واکنش‌هایی شکل می‌گیرد که درمجموع فرهنگ شهر رقم می‌زند، به نظر من شهرداری باید در تمامی حوزه‌ها ورود پیدا بکند و امکان یک زیست متعالی را برای شهروندان فراهم بکند.

وقتی زیست متعالی مطرح باشد، تعامل، تقویت ارتباطات، هنر همه‌چیز موضوعیت پیدا می‌کند چیزی که به‌نوعی یکی از ابعاد رشد انسان را تحت تأثیر قرار بدهد رشد جسمی، رشد اجتماعی، رشد معنوی هرکدام از آن می‌تواند برای یک شهردار موضوعیت داشته باشد، کدام شهردار است که تمایل نداشته باشد شهرش رویکرد فرهنگی داشته باشد؟ ضمن اینکه شهرداری برای مباحث فرهنگی و هنری یک سقف تعریف‌شده دارد درواقع باید 10 درصد بودجه شهرداری در حوزه فرهنگ هزینه شود، فرهنگ به معنای عام است و زیرمجموعه متعدد است که این هم می‌تواند در ذیل این 10 درصد تعریف شود و حسنش تأثیر فوق‌العاده‌ای که دارد.

با توجه به تغییرات مدیریتی در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، ششمین دوره جشنواره ملی تئاتر«خندستان » برگزار می‌شود یا خیر؟

برگزاری جشنواره خندستان مبتنی بر نگاه تاریخی به موضوع شهر اصفهان بوده است،این شهر مکتب تئاتر کمدی و اجتماعی است و شاید اصفهان بهترین جاهایی که می‌تواند این هنر را زنده نگه دارد. هم‌اکنون هنرمندانی داریم که خود ما اصفهانی قدر آن‌ها را نمی‌دانیم اما شهرهای دیگر علاقه‌مند به بازی آن‌ها است لذا فکر می‌کنم جشنواره خندستان می‌تواند در اصفهان کماکان روند رو به رشد خودش را داشته باشد منتهی باید با آقای کمال حیدری، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی استان اصفهان جلسه‌ای گذاشته و بررسی شود در خصوص برگزاری جشنواره خندستان چه تدبیری اندیشیده‌اند. هنوز در رابطه با این موضوع با وی گفت‌وگویی نداشته‌ایم البته وقتی آقای حیدری به سمت معاونت فرهنگی شهرداری و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان منصوب شد به وی توصیه کردم مثل دوره مدیریت قبلی در سازمان هرروز درگیر اتفاقات رخدادی نشویم اما از روزی که وی به این سمت رسیده‌اند این اتفاق افتاده است. به‌طورقطع ما از برگزاری جشنواره خندستان در اصفهان استقبال می‌کنیم ممکن است هر چیزی روند تحولی و روبه رشد داشته باشد اما اصلش را فکر می‌کنم بهترین خواستگاهش اصفهان باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار