مواجهه با حقیقت ایدز پیش و پس از ابتلا

در روز جهانی مقابله با ایدز قرار داریم و طبق آمار از سال 1366 تا 1401 تعداد 830 نفر مبتلا به ایدز در اصفهان شناسایی شده‌اند که ۵۰۰ نفر از این افراد در قید حیات هستند. بر اساس میانگین کشوری، عمده راه ابتلا در بیماران، 57 درصد از طریق اعتیاد تزریقی، 34 درصد رابطه جنسی یک درصد خون‌آلوده، دو درصد از مادر به کودک و شش درصد نیز به‌صورت نامشخص است.

مواجهه با حقیقت ایدز پیش و پس از ابتلا


در دو آمار نخست که بیش از 90 درصد دلایل ابتلا به ایدز است ردپای پررنگی از آسیب‌های اجتماعی موجود در شهر که عموما در مناطق حاشیه گسترده شده‌اند پیداست. درحالی‌که خود آمار ایدز در کشور و اصفهان بنا به سیاست‌هایی تا مدت‌ها قابل اعلام نبود اما همین میزان اعلام شده نیز خود آمار پنهانی دارد که در صورت قابل‌تشخیص بودن و در نظر گرفتن آن هشدار قابل‌توجهی برای پیشگیری از آن است.
چرا که همواره پیشـگیری بهتر از درمان بوده و اینجاسـت که اهمیـت مواجهه با حقیقتی همچـون ابتلا به ایـدز در جامعه خـود را نشـان می‌دهد. از جملـه اینکـه در مناطـق آسـیب خیزی کـه ابتلا از طریق رابطه جنسـی محافظت نشـده و متعدد که فاجعه‌بار اسـت و نیـز برای جلوگیری اسـتفاده از سرنگ‌های مشـترک در اعتیـاد تزریقـی کـه بسـیار مرسـوم و رایج اسـت نمی‌توان تـا ابـد از روش‌های قهری و بگیروببند اسـتفاده کـرد؛ بنابراین نیـاز بـه اسـتفاده از روش‌های کمکـی و اجـرای آن به‌صورت مـوازی در کنار فعالیت‌های کنترل آسیب‌های اجتماعـی بـه شـدت احسـاس می‌شود. به‌این‌ترتیب که توزیـع لـوازم پیشـگیری رابطه جنسـی و نیز سرنگ‌های تزریقـی می‌تواند دست‌کم آمـار ابتلا بـه بیماری ایـدز و هپاتیـت و غیـره را کـه بار و هزینه‌های سـنگینی به جامعه اضافـه می‌کنند تا حـدودی کاهش دهـد. البته تـا مادامی‌که تفکـری وجـود دارد مبنـی بـر اینکـه توزیع اقلام یاد شـده میان آسـیب دیدگان اجتماعـی، به افزایـش آمار آنها می‌انجامد، نمی‌توان بـه کاهـش آمارهـای قبلـی امیدوار بـود؛ ولـی ایـن حقیقت نیـز وجـود دارد کـه قـرار دادن این دو روش در کفـه تـرازو و پـی بـردن بـه تأثیـرات مثبـت روش پیشـنهادی کـه البتـه ابدا جدیـد نبوده و در بسـیاری از کشـورها از دیربـاز مورداسـتفاده قـرار گرفتـه اسـت، پی خواهیـم برد؛ اما این تنها معضل موجود نیست و فرهنگ‌سازی در مورد اطلاع از راه‌های ابتلا به این بیماری و رعایت اصولی که به پیشگیری از آن منجر می‌شود تنها محدود به مناطق آسیب‌زده نبوده و در لایه‌های مختلف شهر، در زیر سقف بسیاری از خانه‌ها هنوز به طور مطلوب و مناسب انجام نشده است. در شرایطی که تست‌های ابتلا به ایدز در نقاط مختلف شهر گرفته می‌شود و درمان این بیماری نیز تا حدود زیادی رایگان است، افرادی که در شرایط رابطه جنسی پرخطر یا دیگر وضعیت‌هایی که احتمال ابتلا به این بیماری در آن وجود دارد، قرار گرفته‌اند، نباید در پیگیری اطلاع از وضعیت سلامتی خود و در صورت لزوم اقدام به درمان آن، کوچکترین تعللی داشته باشند که این مهم هم به نفع خودشان و هم به نفع همه مردم جامعه تمام می‌شود. تا مادمی که مردم با فرار از دانستن حقیقت موجود در مورد این بیماری و پناه بردن به اطلاعات نصفه و نیمه با این تفکر که اشتباه که هرگز چنین مشکلی برای «من» اتفاق نمی‌افتد، زندگی را پیش می‌برند، نمی‌توان کاری از کنترل و مقابله با معضلات در مناطق آسیب‌زده نیز پیش ببرد و مخاطب این صحبت هم مردم شهر هستند هم مسئولان آن؛ حتی اگر امروز درمان‌هایی برای این بیماری و زنده نگه‌داشتن مبتلایانش پیدا شده باشد بازهم باید با حقیقت ایدز پیش و پس از ابتلا به آن مواجهه شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار