تاثیر آلودگی هوا اصفهان روی سلامت روان اصفهانی‌ها!

چند روزی است که خبر آلودگی شدید هوای اصفهان به گوش می‌رسد و آسمان پر غبار این شهر باعث تعطیلی مهد کودک‌ها، مدارس و... شده و هوا برای گروه‌های حساس بسیار ناسالم شده است؛ البته در این روزها که مقدار آلودگی تشدید یافته و شاخص آلودگی بسیار افزایش پیدا کرده، هوا برای همه‌ی افراد بسیار خطرناک و ناسالم است.

تاثیر آلودگی هوا اصفهان روی سلامت روان اصفهانی‌ها!

متاسفانه مسئله‌ای که باید بدانیم آلودگی هوا تاثیر مخرب بسیار زیادی روی سلامت جسم و روان همه‌ی افراد دارد و اگر با آن‌ها آشنا نباشیم ممکن است درگیر بیماری‌های خطرناکی شویم. آلودگی هوا نه‌تنها باعث افزایش مرگ‌ومیر در افراد حساس می‌شود، بلکه سبب بروز پرخاشگری، افسردگی، تنش و سایر اختلالات روانی هم خواهد شد. وجود این معضل در جامعه تاثیر مخرب زیادی دارد و کاهش کیفیت زندگی را به همراه خواهد داشت.

در ادامه قصد داریم موارد مخرب آلودگی هوا را بیان کنیم تا شما هم در این شرایط کمتر تحت‌تاثیر منفی آن‌ها قرار بگیرید و اهمیت سلامت جسم و روان را جدی بگیرید.

تاثیرات مخرب آلودگی هوا

آلودگی هوا سبب ایجاد مشکلات متعددی مانند حمله قلبی، اختلالات گوارشی، ریوی، مشکلات تنفسی و... می‌شود که علائم این مشکلات مشخص هستند؛ اما مشکلات دیگری که ناملموس است و به سرعت قابل‌تشخیص نیست، تاثیر این ذرات روی مغز افراد و افزایش ابتلا به افسردگی است که آلودگی هوا را به معضلی حاد و جدی تبدیل کرده است.

آلودگی هوا روان افراد را مختل می‌کند و باعث می‌شود اختلالات روانی در جامعه افزایش پیدا کند و حتی منجر به بالا رفتن میزان خودکشی ‌شود. یکی دیگر از تاثیرات آلودگی هوا این است که فرد زودرنج می‌شود و در نتیجه دائما ترس از بیماری دارد و درگیر نوعی وسواس خواهد شد. به‌طور کلی آلودگی هوا سبب افزایش اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، عدم تمرکز، کاهش دید، تورم مغز و عدم کنترل خشم می‌‌شود. در حال حاضر که شهر اصفهان رکورددار میزان آلودگی در ایران است، باید به این موارد مهم توجه کرد و حتی‌الامکان اقداماتی را در جهت برخورد با آن‌ها انجام داد.

سرب؛ ماده‌ای مضر برای سلامت روان!

وجود سرب در هوا می‌تواند روی جسم و روح تاثیرات مخربی داشته باشد، موارد زیر جزو مضرات این ماده هستند:

  • کاهش کارایی و عملکرد فرد
  • افزایش استرس
  • کاهش شنوایی حسی حرکتی
  • مشکل در یادگیری کودکان

طی گفته‌ی مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان 76 درصد آلودگی هوا در اصفهان از منابع خودرویی است. میزان سرب در هوا به علت استفاده از سوخت‌های نامرغوب است و این سرب باعث می‌شود کودکان دچار اوتیسم، بیش‌فعالی شوند و یا میزان یادگیری و تمرکز آن‌ها کاهش یابد.

یکی از مضرات آلودگی هوا، تضعیف سیستم عصبی است و در این مواقع احتمالا افراد در ارتباطات خود دچار مشکل می‌شوند.

خطرناک‌ترین عارضه آلودگی هوا در این روزها!

بیشترین تاثیری که آلودگی هوا روی افراد دارد، استرس است. متاسفانه استرس منشا بروز بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی است. با افزایش آلودگی هوا میزان افسردگی بیشتر می‌شود و دی‌اکسیدکربن باعث تشدید آن خواهد شد.

علاوه بر این آلودگی هوا باعث کم شدن رشد مغز و پایین آمدن ضریب هوشی کودکان می‌شود که این مشکل می‌تواند برای یک کشور معضلی بسیار جدی و خطرناک است و به همین دلیل لازم است سران دولت تصمیمی برای حل این معضل بگیرند.

چه روش‌های برای کاهش تاثیر آلودگی وجود دارد؟

اگر شما هم ساکن اصفهان هستید و می‌خواهید تاثیرات منفی و مخرب آلودگی هوا را روی سلامت روان‌تان کاهش دهید، روش‌های زیر تا حدودی می‌توانند موثر باشند.

استفاده از دستگاه بخور

در شرایط امروز که آلودگی هوا، هوای داخل خانه را خشک کرده، می‌توانید از دستگاه بخور در خانه استفاده کنید. این دستگاه میزان رطوبت محیط را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود اکسیژن‌رسانی و خون‌رسانی به بافت‌های بدن هم افزایش پیدا کند.

داشتن تغذیه سالم

سعی کنید در این روزهای آلوده، یک برنامه غذایی سالم داشته باشید و غذاهایی مصرف کنید که بتوانند میزان سرب موجود را تا حدی خنثی کنند. مصرف سبزیجات و میوه‌ها را افزایش دهید و از لبنیات کم‌چرب استفاده کنید تا میزان سرب و مواد سمی هوا کمتر به بدنتان جذب شود.

پرهیز از دخانیات

سعی کنید مصرف دخانیات را در این شرایط به حداقل برسانید و به فکر سلامتی خود باشید.

انجام بازی‌های فکری

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، آلودگی هوا باعث کاهش تمرکز می‌شود و در این شرایط می‌توان کارهایی را انجام داد تا به افزایش تمرکز، فعال بودن مغز، جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و... کمک کرد. بازی‌های فکری مانند سودوکو، شطرنج و... می‌توانند به افزایش تمرکز کمک کنند.

استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسایل شخصی

با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مصرف سوخت‌های هیدروکربنی کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود مقدار آلودگی بیش از این مقدار نشود.

گل و گیاه در خانه استفاده کنید

قرار دادن گل و گیاه در خانه باعث می‌شود میزان کربن‌دی‌اکسید کاهش پیدا کند و کمی از ورود گردوغبار و آلاینده به دستگاه تنفسی جلوگیری کنند.

دریافت کمک از روانشناس

این روزها توجه به سلامت روان باید اولویت بالایی داشته باشد و در صورت داشتن پیشینه‌ی بیماری‌های روحی باید به دکتر روانشناس مراجعه کرد. در اصفهان که تعداد روزهای آلوده بسیار زیاد شده است، دکتر روانشناس اصفهان می‌تواند از پیشرفت بیماری‌های روحی جلوگیری کند تا افراد کمتر آسیب ببینند و سلامت روان خود را تقویت کنند.

پیدا کردن روانشناس خوب در اصفهان

اگر ساکن اصفهان هستید و قصد دارید سلامت روان خود در این شرایط آلوده حفظ کنید و گام موثری در این راستا بردارید، مراجعه به روانشناس مناسب به شما کمک خواهد کرد. برای پیدا کردن دکتر روانشناس اصفهان می‌توانید به سایت «پزشک خوب» مراجعه کنید. وبسایت پزشک خوب تمام روانشناسان حاذق اصفهان را به شما معرفی می‌کند تا دغدغه‌ای از بابت یافتن روانشناس خوب نداشته باشید.

در این سایت شما می‌توانید اطلاعات تکمیلی هر روانشناس اعم از سوابق تحصیلی و کاری، آدرس مطب، میزان رضایت و نارضایتی کاربران را مشاهده کنید و پس از آن تصمیم به انتخاب روانشناس مناسب بگیرید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار