5 ون ویژه معلولان؛چراغ وظیفه‌شناسی را روشن کرد

 روز گذشته سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان از سامانه‌ای به نام «همیار» رونمایی کرد که ویژه حمل و نقل معلولان شهر بوده و طی آن افراد دارای معلولیت شدید می‌توانند 24 ساعت قبل با ثبت‌نام در این سامانه از یکی از 5 ون مناسب‌سازی شده برای تردد به محل مورد نظرشان استفاده کنند.

5 ون ویژه معلولان؛چراغ وظیفه‌شناسی را روشن کرد


روز گذشته سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان از سامانه‌ای به نام «همیار» رونمایی کرد که ویژه حمل و نقل معلولان شهر بوده و طی آن افراد دارای معلولیت شدید می‌توانند 24 ساعت قبل با ثبت‌نام در این سامانه از یکی از 5 ون مناسب‌سازی شده برای تردد به محل مورد نظرشان استفاده کنند. در شهر اصفهان ۳۹ هزار معلول تحت پوشش اداره بهزیستی اصفهان قرار دارند که ۵ هزار و ۸۰۰ نفر از آن‌ها معلول جسمی حرکتی بوده و از این میان ۲۶۰۰ نفر امکان بهره‌مندی از این سامانه را دارند و تاکنون نیز ۲۰۳ نفر این سامانه را نصب کرده‌اند. اینکه حساب‌وکتاب کنیم امکان استفاده از هر ون بین چند نفر تقسیم می‌شود و چگونه باید اولویت‌بندی این خدمت‌رسانی انجام شود تا بعد از این اما و اگری باقی نماند جای خود دارد. اما همین که این قدم پس از سال‌ها توسط یکی از نهادهای موظف شده در قانون، برای خدمت‌رسانی به معلولان برداشته شده است را نمی‌توان نادیده گرفت یا قدردان نبود. اما تک صدایی آن، به اندازه ای پررنگ نیست که روی کم‌کاری دیگر نهادهای مسئول را بپوشاند.

آیا مسئولیت دولت نسبت به معلولان را در برابر قانون می‌دانید؟ «قانون‌گذار در قانون، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی را موظف کرده است در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای افراد داری معلولیت همچون دیگر افراد جامعه فراهم شود.»
از نظر شما که این متن را می‌خوانید، آنچه در بالا گفته شد تا چه اندازه نمود بیرونی داشته و تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟ اگر پای درد دل جامعه معلولان کشور بنشینید خواهید دید که نه خود قانون و نه وعده‌هایی که از سوی مسئولان در دولت‌های مختلف مطرح شده است، تاکنون نه به طور کامل بلکه حتی به طور قانع‌کننده نیز انجام نشده است و این جامعه که روزبه‌روز به دلیل تصادفات منجر به معلولیت و موارد دیگر، در حال گسترش است، اما خدمات کمتری دریافت می‌کند. در قانون به مواردی همچون کسر مالیاتی، حق پرستاری، مناسب‌سازی، توان‌بخشی و آموزش، دسترس‌پذیری و تردد و تحرک، معافیت خدمت، اشتغال، مسکن، آمار، صداوسیما، قوه قضاییه، خدمات درمانی و سازمان‌هایی که موظف به ارائه این خدمات هستند به طور مستقیم اشاره شده است؛ اما هر سال که می‌گذرد به جز خدمات اندک و گاه نمادین، شاهد بی توجهی بیشتری نسبت به جامعه گسترده معلولان می‌شویم. بااین‌وجود حرکت مدیریت شهری اصفهان که هم در مناسب‌سازی برخی معابر و اتوبوس‌ها اقداماتی انجام داده است و هم در حال حاضر با بضاعتی که داشته این تعداد ون را برای تردد معلولان شهر از درب منزل به چرخه حمل و نقل عمومی تزریق کرده است، اگر تداوم داشته باشد شاید علاوه بر افزایش قابل‌توجه این تعداد، چراغ وظیفه‌شناسی دستگاه‌های دیگر نسبت به معلولان را نیز روشن کند.


ارسال نظر