حال ناخوش شاهین‌شهر پشت ظاهر فریبنده

سهم مردم شاهین‌شهر از صنایع اطرافشان، سرطان و ام اس است و آمار بالای ابتلا به سرطان و ام اس در این شهر کوچک اما در معرض آلودگی‌های صنعتی موضوع نگران‌کننده‌ای است که به آن توجهی نمی‌شود. 

حال ناخوش شاهین‌شهر پشت ظاهر فریبنده


شاهین‌شهر پنجمین شهرستان پرجمعیت استان اصفهان و از جمله شهرهای جوان استان است. شهری که ظاهری فریبنده دارد و به سبب نزدیکی به شهر اصفهان شناخته شده است. شاهین‌شهر را بیشتر با خیابان‌های تمیز، مردمان خونگرم، مراکز خرید متنوع و به‌روز و هم‌زیستی اقوام و اقلیت‌های دینی در کنار هم می‌شناسند. شهری که ظاهر متجدد و پر هیاهویش اجازه نمی‌دهد تا مشکلاتش دیده شود و این ظاهر فریبنده مشکلات شهر را می‌پوشاند. شاهین‌شهر به دلیل قرارگیری در نزدیکی پالایشگاه اصفهان، نیروگاه شهید منتظری و نزدیکی به شهرک صنعتی محمودآباد و سایر صنایع و کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، یکی از آلوده‌ترین شهرستان‌های استان محسوب می‌شود. این آلودگی تا حدی است که گاهی اصفهان و سایر شهرهای ایران را نیز پیشرو گذاشته و بر صدر جدول آلوده‌ترین شهرهای استان و ایران قرار می‌گیرد. شاید تصور عمومی این باشد که سهم شاهین‌شهر از این میزان صنایع و کارگاه‌ها و کارخانه‌های اطرافش، اشتغال و رفاه عمومی است اما این‌گونه نیست و سهم شاهین‌شهر بیکاری جوانانش و مهاجرپذیری بی‌حساب و کتابی است که به این شهر تحمیل شده است. شاهین‌شهر، هرچند میزبان خوبی برای مهاجران از سراسر ایران است اما امکانات رفاهی، درمانی و اقتصادی شهر امکان‌ پذیرش این میزان از جمعیت و مهاجرت را ندارد. سهم مردم شاهین‌شهر از صنایع اطرافشان، سرطان و ام اس است و آمار بالای ابتلا به سرطان و ام اس در این شهر کوچک اما در معرض آلودگی‌های صنعتی موضوع نگران‌کننده‌ای است که به آن توجهی نمی‌شود.
آلودگی هوا مشکل اصلی شهر است اما روند کند متروی شاهین‌شهر که از طرف اصفهان پیشرفتی نداشته در حالی که یکی از نیازهای حمل و نقل عمومی شاهین‌شهر محسوب می‌شود، نیاز شهر به بیمارستانی مجهز به جز بیمارستان فعلی شهر (گلدیس)، توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش اتوبوس‌های شهری و بین شهری (به اصفهان) از دیگر چالش‌هایی است که شاهین‌شهر با آن روبه روست.
این روزها بین کاربران شبکه‌های اجتماعی شاهین‌شهر با بازارچه فلافلش، مشهور شده اما این بازار خوش‌رنگ و لعاب با دکه‌هایی باحال و هوای جنوب ایران که خوشبختانه رونق خوبی پیدا کرده است، تنها ویترینی خوش‌رنگ و لعاب است بر حال ناخوش شاهین‌شهر که نیاز ویژه به توجه و رسیدگی دارد تا دیر نشده و این شهر در باتلاق مشکلات فرونرفته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار