نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی و تجهیزات وابسته، نشان‌دهنده ظرفیت منطقه‌ای است

نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی استان گفت: برگزاری نمایشگاه صنایع غذایی نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های محل و منطقه پیرامون این صنعت است و می‌تواند ظرفیت استان را نشان دهد.

نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی و تجهیزات وابسته، نشان‌دهنده ظرفیت منطقه‌ای است


علی سرشوقی صنایع غذایی را از دو بعد ایمنی غذا و امنیت غذایی حایز اهمیت دانست و توضیح داد: در بخش ایمنی می‌توان به کیفیت و سلامتی غذا اشاره کرد و در بخش امنیت نیز دردسترس‌بودن مواد غذایی مدنظر قرار داده می‌شود. سرشوقی اظهار کرد: در بحث صنایع غذایی استان اصفهان ظرفیت فوق‌العاده بالایی دارد و در تولید بسیاری از مواد خام و اولیه غذایی رتبه‌های نخست را به خود اختصاص داده است به طور مثال در تولید شیر و مرغ و تخم‌مرغ رتبه یک کشوری به استان اصفهان برمی‌گردد این در حالی است که باید دید تا چه حد از این پتانسیل در داخل استان جذب می‌شود و تا چه حد ارزش افزود در اصفهان شکل می‌گیرد. او اضافه کرد: دیدگاهی که حاکمیت اصفهان نسبت به صنایع غذایی دارد مطابق با ظرفیتی که وجود دارد نیست. به گفته نایب‌رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی استان در اصفهان یک سری ظرفیت‌های فوق‌العاده بالایی وجود دارد که بالقوه هستند و ظرفیت‌های بالفعلی که باید به آنها ارزش داده شود؛ اما همچنان مغفول مانده است و اتفاق مطلوبی در این زمینه نیفتاده است. سرشوقی اذعان کرد: از طرف انجمن کارفرمایان صنایع غذایی استان اصفهان و کمیسیون غذایی اتاق بازرگانی استان برنامه‌ای جهت رصد در دستور کار داریم به این معنا که با به‌دست‌آوردن و استخراج آمار از میزان صادرات و اشتغال و کل مولفه‌های مرتبط در استان به اهمیت این صنعت به‌صورت ویژه بپردازیم. او تأکید کرد: در بحث اشتغال صنایع غذایی استان اصفهان پتانسیل فوق‌العاده بالایی دارد و تعداد بالایی هم اکنون مشغول به فعالیت هستند، در حال حاضر زیرمجموعه انجمن چیزی حدود 900 واحد حقوقی و حقیقی صنایع غذایی دارد که مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو گرفته‌اند؛ اما همچنان مرجعی که بتوانیم این آمار را دقیق استخراج کنیم نداریم. او با انتقاد از اینکه آمار دقیقی نداریم که مشخص کنیم میزان اشتغال این صنعت چه مقدار است تا بر اساس آن با حاکمیت صحبت کنیم اذعان کرد: هنگامی که در مورد صنعت اصفهان سخن گفته می‌شود صنایعی همچون فولاد، پالایشگاه و پتروشیمی بیشتر در اذهان متبادر می‌شود درصورتی‌که صنایع غذایی ظرفیت فوق‌العاده بالاتری است که می‌طلبد نسبت به آن توجه ویژه‌تری صورت بگیرد. او خاطرنشان کرد: تفاوتی که بحث اشتغال در صنایع همچون فولاد با صنایع غذایی وجود دارد در این است که عمدتا افراد فعال در صنایع فولاد از دهک‌های نسبتا متوسط هستند؛ اما در صنایع غذایی از دهک‌های پایین‌تر هستند مثلا در صنایع فولاد کمتر افراد غیر تحصیل‌کرده شاهد هستیم؛ ولی در صنایع غذایی عمدتا افراد کم‌سواد شاغل هستند.

ضرورت ارزش‌گذاری در حوزه صنایع غذایی

عضو کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران در ادامه بر ضرورت ارزش‌گذاری در حوزه صنایع غذایی تأکید کرد و عنوان داشت: باید ارزش‌گذاری در این بخش را پررنگ‌تر کنیم چرا که اصفهان پتانسیل خوبی دارد. سرشوقی گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها در حوزه صنایع غذایی که باید به آن پرداخته شود توجه و تمرکز به محصولات سنتی است چرا که دنیا به سمت معرفی محصولات سنتی خود است و با تعریف و برگزاری رویدادهایی این محصولات را در سطح بین‌الملل شناسنامه‌دار می‌کند. او افزود: گز یکی از میراث واقعاً ارزشمند اصفهان محسوب می‌شود؛ اما تا چه حد توانستیم در باب ثروت آوری و ایجاد ارزش‌افزوده برای استان با استفاده از این صنعت گام برداریم. در ادامه مدیرعامل شرکت محصولات بدون قند و رژیمی کامور توضیح داد: اکثریت صنعت گز اصفهان به‌صورت سنتی در کارگاه‌های کوچک در گوشه‌وکنار شهر مشغول به فعالیت هستند، انجمن در حال انجام برخی از کارها است که بتواند شهرک تخصصی صنایع غذایی را در اصفهان ایجاد کند و بخش عمده‌ای را به صنعت گز اختصاص دهد، صنعتی که در یک سری از کارگاه‌های سطح شهر به شکل سنگینی در حال فعالیت هستند با کمبود مکان و قیمت‌های بالای اجاره‌بها روبرو هستند و این موضوع باعث می‌شود نتوانند توسعه را داشته باشند. او مزیت صنعت گز را در فعالیت بدون هیچ آلایندگی آن برای محیط‌زیست دانست و عنوان کرد: همین موضوع اگر بیشتر به آن پرداخته شود می‌تواند در اشتغال‌زایی اثرگذار باشد. او یادآور شد: سال گذشته همایشی به‌عنوان همایش روز گز برگزار کردیم و ارزش‌گذاری خوبی در این حوزه انجام شد، امسال هم تصمیم داریم چنین حرکتی داشته باشیم و بیشتر توجه‌ها را به این میراث معطوف کنیم.

صنایع تبدیلی چرخی برای تأمین ارزش‌افزوده از تولیدات خام استان اصفهان

رئیس هیئت‌مدیره انجمن کارفرمایان صنایع غذایی استان اصفهان گفت: برخی مواقع شاهد هستیم که در اصفهان قوانین فراتر از کشور انجام می‌شود و به‌اصطلاح 120 درصد اجرا می‌شود این موضوع برای صنعتگران در حوزه مواد غذایی باعث می‌شود که میل و رغبتی به ادامه فعالیت نداشته باشند و نتیجه اینکه سرمایه‌گذار و سرمایه از استان خارج می‌شود و در سایر استان‌ها شروع به فعالیت می‌کنند بدون شک ضرورت دارد این موضوع برای تسهیل فعالیت صنعتگران باید بهبود یابد. سرشوقی اظهار کرد: در حال حاضر ارزش‌افزوده‌ای که می‌تواند از تولیدات خام استان رخ بدهد انجام نمی‌شود چرا که همچنان در بخش مجوزها و تسهیلات صنعت با چالش روبرو است.

دی‌ماه نمایشگاه صنایع غذایی در اصفهان برگزار می‌شود

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی استان از برگزاری نمایشگاه صنایع غذایی استان اصفهان از 20 تا 23 دی‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان خبر داد و گفت: اهمیت نمایشگاه از آن جایی است که نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های محل و منطقه پیرامون صنعت موردنظر است و می‌تواند ظرفیت استان را نشان دهد به این منظور نمایشگاه صنایع غذایی می‌تواند اهمیتی فوق‌العاده داشته باشد. سرشوقی بیان داشت: درگذشته نمایشگاه صنایع غذایی به‌صورت جامع و کامل نبوده و مدتی است محل خوبی برای نمایشگاه اصفهان ایجاد شده و فرصت مناسبی و حرکت خوبی است که می‌تواند شرایط آبرومندی را نمایشگاه صنایع غذایی داشته باشیم؛ اما باید تمهیداتی را در نظر بگیریم که بتوانیم معرفی در سطح کشور داشته باشیم و این معرفی را انجام دهیم. او تصریح کرد: اطلاع‌رسانی در سطح ملی و بین‌المللی دراین‌بین نباید فراموش شود باید رویداد نمایشگاه توسط رسانه‌ها فراتر از امری اقتصادی در نظر گرفته شود تا رونق نمایشگاه را داشته باشیم دراین‌بین نباید از ایجاد جذابیت برای مخاطب غافل شد. او توضیح داد: این نمایشگاه در سه‌فاز چاپ و بسته‌بندی و تبلیغات و صنایع غذایی و ماشین‌آلات بسته‌بندی برگزار می‌شود. سرشوقی خاطرنشان کرد: باید نگاه حاکمیت در استان به صنایع غذایی بیشتر معطوف شود و نظر بهتری داشته باشند و حرکت‌های حمایتی جدی از صنایع غذایی رقم بزنند این روند می‌تواند در تعهدات و مصوبات و دستورالعمل‌ها که برای همه صنایع با هم در نظر گرفته می‌شود اصلاح شود درصورتی‌که صنایع غذایی باید جدا دیده شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار