جایگاه ارزش‌افزوده صنعت چاپ مغفول مانده است

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و تولیدکنندگان مصنوعات مقوایی اصفهان با بیان اینکه صنعت چاپ جز صنایع بزرگ دنیا است که به‌عنوان صنایع مادر هم شناخته می‌شود گفت: میان صنایع مختلف موجود صنعت چاپ جز معدود صنایعی است که روز ملی دارد و انتظار می‌رود توجه ویژه‌تری به آن معطوف باشد.

جایگاه ارزش‌افزوده صنعت چاپ مغفول مانده است

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و تولیدکنندگان مصنوعات مقوایی اصفهان با بیان اینکه صنعت چاپ جز صنایع بزرگ دنیا است که به‌عنوان صنایع مادر هم شناخته می‌شود گفت: میان صنایع مختلف موجود صنعت چاپ جز معدود صنایعی است که روز ملی دارد و انتظار می‌رود توجه ویژه‌تری به آن معطوف باشد. علی اشفاق عنوان کرد: در بسیاری از مواقع در محاسبات جایگاه ارزش‌افزوده این صنعت مورد غفلت قرار گرفته است به‌عنوان‌مثال 25درصد قطعات خودرو با فرایند چاپ درگیر هستند و نقش چاپ در این است که در حوزه بسته‌بندی بسیار مهم و مؤثر است. اشفاق با تأکید بر اینکه بسیاری از منافع اقتصادی و ارزآوری در صنایع مربوط به چاپ و بسته‌بندی است که ارزش کالا را افزایش می‌دهد توضیح داد: در بخش صادرات شیرینی و شکلات به‌خصوص در امر صادرات 700 میلیون دلار ارزش دارد این در حالی است که اگر به‌صورت فله‌ای صادر شود ارزش آن 200 میلیون دلار می‌شود و در نهایت می توان ادعا کرد50درصد ارزش‌افزوده برای کشور خواهیم داشت. اشفاق گفت: درصورتی‌که این اطلاعات جمع‌آوری و متمرکز شود آن زمان می‌توانیم دررابطه‌با اهمیت صنعت چاپ بیشتر صحبت کنیم و پیگیری در امر مطالبات داشته باشیم. به گفته اشفاق در صنعت چاپ حوزه گسترده‌ای را داریم و حداقل 10-15 رشته صنعتی چاپ داریم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و تولیدکنندگان مصنوعات مقوایی اصفهان در ادامه به چالش‌های پیش روی این صنعت نیز اشاره کرد و گفت: از دیرزمان صنعت چاپ صنعت بوده؛ اما در ایران بین صنعت و فرهنگ بودن آن دچار تناقض و تعارض وجود دارد، صنعت چاپ در کشور ما از لحاظ محتوا و اثرگذاری زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد قرار دارد و از لحاظ رشد و توسعه باید زیر نظر وزارت صمت باشد این در حالی است که بخش کوچکی از صنعت چاپ به کتب و نشریات مربوط می‌شود. او گفت: به طور مثال در آلمان هر چهار سال یکبار جدیدترین و به‌روزترین دستاوردهای حوزه چاپ در نمایشگاهی به نمایش گذاشته می‌شود تا ضمن توسعه با ظرفیت‌ها نیز آشنا شوند. در ادامه اشفاق از لحاظ دانش و تجهیزات این صنعت در کشور گفت: در سطح بین‌المللی از لحاظ دانش فنی و تجهیزات نسبت به صنعت چاپ در سطح بین‌المللی کمبودی نداریم، البته سازنده ماشین چاپ در کشور نداریم، باتوجه‌به گسترش فضای مجازی به‌روز هستیم و چاپخانه‌های بزرگی در اصفهان داریم که بخش صادراتی خوبی دارند به لحاظ وسعت و سرمایه‌گذاری در رتبه برتر کشور قرار دارند.

او اظهار کرد: اصفهان نخستین قطب صنعتی چاپ ایران است و به کشورهای آفریقایی و اروپایی و همسایه صادرات دارد. برگزاری نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی و تجهیزات وابسته دیگر موضوعی بود که رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و تولیدکنندگان مصنوعات مقوایی اصفهان در مورد آن گفت: برگزاری نمایشگاه برای صنایع رویکرد تخصصی است که در حال حاضر نمایشگاه توانسته است جایگاه ویژه خود را به دست آورد و تلاش می‌شود در آینده با استانداردهای نمایشگاهی جهانی نزدیک شویم. اشفاق اضافه کرد: باتوجه‌به برگزاری شرکت‌هایی که نمایشگاه را برگزار می‌کنند تلاش شده در جلب رضایت مخاطب ممارست شود. او نمایشگاه را بازتاب توانمندی‌های یک صنف دانست و بیان کرد: ارتقا توانمندی‌های مجموعه‌های صنعت چاپ و تبلیغات و بسته‌بندی می‌شود می‌تواند در رشد کیفی نمایشگاه تأثیرگذار باشد. او خاطرنشان کرد: معمولا هدف از حضور در نمایشگاه ارتباط مؤثر در زمینه تجارت و بازاریابی است که در آخر به خریدوفروش منتهی می‌شود، اگر این اتفاقات رخ دهد می‌تواند صنعت اصفهان و کشور جایگاه خوبی به دست بیاورد. اشفاق تبلیغات را بسیار ضروری برشمرد و عنوان کرد: اگر در نمایشگاه‌ها تبلیغات خوبی انجام شود می‌توانیم امیدوار باشیم که بازدید خوبی نیز داشته باشیم و در نهایت به تجارت منتهی شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار