ارسال 1200 اثر به المپیاد فیلم سازی نوجوانان ایران

المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران به هفتمین ایستگاه خود رسید. المپیاد فیلمسازی با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران هر سال به‌عنوان یک رویداد جنبی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان تلقی و برگزار می‌شد.

ارسال 1200 اثر به المپیاد فیلم سازی نوجوانان ایران

اما امسال در قالب یک رویداد ملی به طور جداگانه و بافاصله زمانی چندماهه از سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. این رویداد قرار است بیست و هشتم دی آغاز و تا دوم بهمن ادامه داشته باشد. روز گذشته نشست گپ و گفت با رسانه‌ها با محوریت هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران در اصفهان برگزار شد و مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران دررابطه‌با برگزاری این جشنواره به سؤال خبرنگاران پاسخ داد.
مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران گفت: در راستای استمرار المپیاد فیلم‌ نوجوانان، ایده‌ای تحت عنوان باشگاه فیلم‌سازی وجود دارد و این باشگاه باید متشکل از نوجوانانی باشد که هر سال در المپیاد شرکت می‌کنند. وحید ملتجی دررابطه‌با علت تعداد آثار اصفهانی ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره و نقاط قوت و ضعف دررابطه‌با اطلاع‌رسانی و برگزاری این رویداد به اصفهان امروز گفت: به‌خاطر کم‌کاری‌های صورت‌گرفته در حوزه اطلاع‌رسانی تعداد آثار بیشتری از اصفهان ارسال شد.
در این دوره همکارانم در مدارس متوسطه استان اصفهان به‌صورت حضوری دانش‌آموزان را توجیه کردند که باید این اقدام در دوره‌های آینده در سایر شهرها نیز انجام شود. او به جداشدن زمان برگزاری المپیاد از جشنواره فیلم کودک و نوجوانان اشاره کرد و گفت: این مسئله نقطه قوت این دوره است، اما عمده‌ترین نقطه‌ضعف این المپیاد مربوط به حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی است.


ارسال بیش از 1200 اثر به دبیرخانه المپیاد
ملتجی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره فیلم‌سازی ۱۰۵۹ نفر از ۲۸ استان و ۷۵ شهر شرکت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تعداد شرکت‌کنندگان بیش از دوبرابر دوره قبل است، همچنین تعداد کل آثار ۱۲۶۴ اثر است که از میان آن‌ها آثاری انتخاب شده است.
مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران به حوزه‌های فیلم و ایده به‌عنوان دو حوزه این دوره اشاره کرد و ادامه داد: ۲۶۱ اثر در حوزه فیلم و ۱۰۰۳ اثر نیز ایده بوده است، در واقع ایده نگاه بچه‌ها نسبت به کاری است که می‌خواهند انجام دهند و در قالب یک داستان کوتاه ارائه می‌شود.او با بیان اینکه از میان آثار، ۳۱ اثر توسط هیئت انتخاب برگزیده شده است، خاطرنشان کرد: ۱۲ اثر در حوزه ایده و ۱۹ اثر در حوزه فیلم انتخاب شده است، ۲۰ دختر و ۱۱ پسر انتخاب شده‌اند، نگاه ویژه به دختران فیلم‌ساز جزو سیاست‌های این دوره جشنواره بود، ۳۱ نفر از ۱۱ استان در این مرحله حضور دارند.
ایده باشگاه فیلم‌سازی برای حمایت از فیلم‌سازان نوجوان مطرح است
مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران درباره اینکه پس از برگزاری جشنواره چه حمایتی از فیلم‌سازان صورت خواهد گرفت به اصفهان امروز گفت: بر اساس آسیب‌شناسی‌های انجام شده برای دوره‌های بعدی این المپیاد حتماً تغییراتی خواهیم داشت که بیشتر دررابطه‌با شیوه برگزاری و انتخاب است. باتوجه‌به همکاری میان شهرداری و بنیاد فیلم‌سازی، باید در حوزه المپیاد تغییراتی ایجاد شود، در واقع در سال‌های آینده انتخاب‌ها حرفه‌ای‌تر انجام می‌شود تا نخبگان فیلم‌ساز نوجوان ایران در این مرحله شرکت کنند. او برای ادامه‌داشتن این رویداد به یک ایده اشاره کرد و گفت: ایده‌ای تحت عنوان باشگاه فیلم‌سازی وجود دارد که باید متشکل از نوجوانانی باشد که هر سال در المپیاد شرکت می‌کنند، اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانیم درباره آینده راحت‌تر صحبت کنیم، منتخبان باید به سینمای کشور متصل شوند.


هزینه المپیاد فیلم‌سازی کمتر از دو میلیارد تومان است
ملتجی در پاسخ به بودجه تعیین شده برای این دوره المپیاد و هزینه‌های احتمالی آن به اصفهان امروز گفت: متأسفانه در این دوره بنیاد فیلم‌سازی فارابی و شهرداری اصفهان در شرایط مالی خوبی قرار ندارند و هزینه‌ای که برای این دوره برآورد شده کمتر از دو میلیارد تومان است. این هزینه هم بیشتر مربوط به اسکان و پذیرایی است. سعی کردیم این هزینه را مدیریت کنیم و طبق روال جشنواره‌ها، هزینه‌ها میان بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری تقسیم خواهد شد.


شعار بچه‌ها به سمت قله شعار هدفمندی بود
مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران گفت: درهای بسته‌ای پیش روی نوجوان ایرانی نیست، مشکل نسل جدید این است که از هویت و داشته‌های خود کم اطلاع و مقداری نسبت به آینده کم امید است، اما نسل نوجوان بسیار پیشرو است، هرجا نوجوانان را فراخواندیم، این موضوع را ثابت کردند.
مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با تأکید بر اینکه با این نگاه شعار بچه‌ها به سمت قله شعار هدفمندی بود و بر اساس این داده‌ها انتخاب شد، خاطرنشان کرد: شاهد دیگر این ادعا آثاری است که در این دوره برای المپیاد ارسال شده است، آثاری متفاوت و روبه‌جلو است، در واقع نوجوان هوشمندانه می‌داند برای المپیاد باید اثری جدا بسازد. او با اشاره به اینکه چهار گروه در این بخش نوجوانان را همراهی می‌کنند، گفت: هیئت انتخاب در بخش ایده و فیلم به‌صورت جداگانه همراهی خواهند داشت، در حوزه فیلم چهره‌های شناخته شده‌ای همچون مرتضی علی‌عباس میرزایی و مهدیه‌سادات محور و در حوزه ایده وحید نیک‌خواه آزاد و علی شاه‌محمدی حضور خواهند داشت که پس از برگزاری جلسه اولیه اهداف ارائه و بر آن اساس شاخص‌ها انتخاب شد.
مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با اشاره به اینکه دسته دوم مربیان هستند که برای تولید بهترین اثر نوجوانان را همراهی می‌کنند، تصریح کرد: پس از انتخاب، افراد برگزیده در زمان مشخص باید به‌صورت گروهی اثر تولید کنند و به رقابت بپردازند، این رقابت میان شش گروه برگزار می‌شود.


حضور اساتید هویتی در المپیاد فیلم‌سازی
ملتجی با بیان اینکه این المپیاد یکی از بهترین کارگاه‌های آموزشی ایران در حوزه فیلم‌سازی است، تأکید کرد: این افراد در کنار یک استاد قرار می‌گیرند تا به بچه‌ها کمک کنند کار خود را به بهترین نحو بسازند، یکی از امتیازات ویژه هفتمین المپیاد این است که این مربیان از میان افراد درجه یک ایران هستند و از روز اول تا آخر بچه‌ها را همراهی می‌کنند.
محمدعلی باشه‌آهنگر، مرتضی علی‌عباس میرزایی، مهدی خرمیان، نادره ترکمانی، مریم بحرالعلومی و لیلی عاج شش نفر از مربیان حاضر در این دوره هستند. مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با بیان اینکه از دو استاد هویتی در حوزه‌های جامعه‌شناسی و معماری دعوت شده تا نوجوانان را همراهی کنند، گفت: احمد مهرشاد در حوزه جامعه‌شناسی و رسانه و مژگان ابراهیمی در حوزه معماری در این بخش حضور دارند.او با اشاره به اسامی داوران هفتمین دوره المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان گفت: وحید نیک‌خواه آزاد، حامد جعفری و انسیه شاه‌حسینی سه داور حاضر در این دوره از المپیاد هستند.


المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان باید در تراز سایر المپیادها قرار گیرد
دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران همچون المپیادهای شیمی، فیزیک و ریاضی در کشور دارای رتبه بالایی است و امیدواریم در تراز این المپیادها قرار بگیرد و برگزیدگان آن به‌عنوان نخبگان کشور مطرح شوند.

میثم بکتاشیان هم در نشست گپ و گفت با رسانه‌ها با محوریت هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران اظهار کرد: با تلاش همکارانم در اصفهان و همکاری بنیاد فارابی تصمیم گرفته شد المپیاد فیلم‌سازی در اصفهان به‌صورت مجزا برگزار شود و با تبلیغات شهری و ملی بتوانیم از این فضا بهره ببریم.بکتاشیان با بیان اینکه امیدواریم با تمهیدات صورت‌گرفته این المپیاد در جایگاه درست خود قرار بگیرد، گفت: این المپیاد همچون المپیادهای شیمی، فیزیک و ریاضی در کشور دارای رتبه بالایی است، امیدواریم در تراز این المپیادها قرار بگیرد و امکاناتی که برای برگزیدگان آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، برای این المپیاد نیز لحاظ شود، همچنین برگزیدگان آن به‌عنوان نخبگان کشور مطرح شوند. او با اشاره به اینکه جشنواره فیلم کودک و نوجوان ابعاد گوناگونی دارد و مقایسه آن با ادوار گذشته خطا است و مسائل مربوط به آن باید در جلسه‌ای به‌صورت مجزا بررسی شود، ادامه داد: در جشنواره سال ۹۳، ۴۳ فیلم کوتاه در اصفهان تولید و در بخش جنبی اکران شد، اما این دوره به دلیل محدودیت زمانی این اتفاق رخ نداد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار