کیفیت برگزاری نمایشگاه اصفهان از دیگر استانها بالاتر است
افزایش سرانه مصرف قهوه در بین ایرانیها
افزایش سرانه مصرف قهوه در سالهای گذشته باعث شده تا میزان واردات دانه قهوه سبز به ۳۳ هزار تن در سال گذشته برسد.

این به این معناست که هر ایرانی ۴۰۰ گرم قهوه در سال مصرف کرده است. این میزان مصرف در بین ایرانیها حکایت از بازار داغ قهوه در این کشور دارد.
فرهنگ نوشیدن قهوه دیگر متعلق به یک قشر یا طبقه خاص نیست و امروز در هر کوی و برزنی چه در بالای شهر چه نقاط پایینشهر یک فروشگاه قهوه یا کافهای برای سرو آن میبینید. نوشیدنی که روزگاری نشان تجملی بودن داشت امروز طبقات مختلف مردم را دربرگرفته است و جای پای خودش را در فرهنگ خانوادههای ایرانی بازکرده است.
دیگر تنها این کافهها نیستند که متقاضی خرید قهوه هستند و امروز این نوشیدنی داغ گرمابخش بسیاری از دورهمیهای خانوادهها شده است و در کنار چای و دمنوشهای گیاهی به سبد خانوادهها راه پیدا کرده است.
اگر در گذشته قهوه تنها مختص کافیشاپها بوده است به اذعان فروشندگان و تولیدکنندگان قهوه امروزه افراد زیادی بهصورت منفرد خریدار قهوه هستند.
این را هم با افزایش سرانه مصرف قهوه در ایران میتوان دریافت که در سال ۱۳۸۵ کمتر از ۱۰۰ گرم در سال بود و امروز به حدود ۴۲۰ گرم در سال رسیده است.
این محصول که حالا دیگر توانسته جایگاه خود را در بین گروهها و دهکهای مختلف جامعه باز کند باعث شد فراوری آن هم در ایران به یکی از انگیزههای کارآفرینی تبدیل شود. توسعه شرکتهای فراوری و بستهبندی، توسعه کافههای سرو قهوه و افزایش قابلتوجه مصرف این محصول که علاوه بر خواص درمانی و جسمی روحی بهنوعی نشانی از نوع خاصی از سبک زندگی است باعث شد تا امید به آینده این صنعت در ایران تقویت شود و در این مسیر برخی اتفاقات به افزایش سرعت این رشد جایگاه منتهی شده است. بهعنوانمثال اینکه دولت تخصیص ارز ترجیحی یا نیمایی را به واردات قهوه ممنوع کرده به عاملی تبدیل شد تا تولیدکنندگان ایرانی ظرفیت لازم را برای افزایش کیفی و رقابتی محصولات خود کسب کنند.
روز گذشته" پنجمین دوره نمایشگاه تخصصی قهوه، تجهیزات وابسته و ماشینآلات نان و شیرینی اصفهان" با حضور ۹۵ تولیدکننده و فروشنده قهوه و فعالان ماشینآلات نان و شیرینی در محل دائمی برگزاری نمایشگاههای استان اصفهان افتتاح شد.
رویدادی که پس از چهار دوره، با رشد کمی و کیفی و افزایش زیرمجموعههای قهوه و نان در مقایسه با دورههای گذشته روبرو شده و برندهای بن مانو- هلدینگ آروانا- سانتوس - پارس کافی - سی فور سی - پارس محزون - سالیس و نمایندگی فروش قهوه از کشور کلمبیا تعدادی از حاضران قابل توجه در این نمایشگاه حاضر شده اند.
استقبال قابلتوجه ازنمایشگاه قهوه اصفهان
علیرضا ارحام صدر برگزارکننده این نمایشگاه در گفتوگو با اصفهان امروز، اظهار کرد: این دوره از نمایشگاه به لحاظ کیفی و کمی نسبت به دورههای گذشته بهبود یافته و در فضایی بالاتر از سال گذشته در حال برگزاری است. او با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال در دو بخش قهوه و نان است، گفت: باتوجهبه افزایش هزینههای غرفهسازی و خدمات نمایشگاهی نسبت به سال گذشته، بااینوجود تمام فضای در نظر گرفته شده به این نمایشگاه در این دوره تکمیل شده است.
او یادآور شد: اگرچه نمایشگاه تخصصی قهوه در سطح کشور برگزاری میشود، اما کیفیت برگزاری نمایشگاه قهوه اصفهان، از دیگر استانها بالاتر و استقبال قابلتوجهی از آن میشود.
ارحام صدر با تأکید بر اینکه از نظر اقتصاد اصفهان را به لحاظ تولید قهوه بهعنوان پایتخت قهوه ایران میشناسند و به این دلیل این نمایشگاه از جایگاه خاصی برخوردار است، توضیح داد: بیشترین تعداد رستریهای قهوه ایران در این نمایشگاه حضور دارند، از سوی دیگر بیشترین بخش ساخت ماشینآلات و دستگاههای آسیاب و رستر قهوه در اصفهان تولید میشوند و همچنین شرکتهای معتبر اصفهانی در واردات قهوه فعال هستند.
او ادامه داد: اصفهان در بخش قوه به لحاظ موقعیت سوقالجیشی و قرارگیری در مرکز ایران فضای مناسبی برای فروش و ارتباط با استانهای دیگر نقش مهمی را ایفا میکند.
مدیر شرکت آتیه روشن با بیان اینکه در این دوره نمایشگاه در مجموع دو بخش قهوه و نان فانتزی نزدیک ۹۵ شرکت حضور یافتهاند، افزود: با وجودی که برای این دوره نمایشگاه از کشورهای برزیل، کلمبیا، ساحل عاج، ویتنام و اندوزی دعوت شده بود و آنها نیز اعلام آمادگی کرده بودند، اما به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، حضور آنها در این نمایشگاه کنسل شد، اما در سالهای آینده قطعاً شرکتهای خارجی در این نمایشگاه حضور پررنگی خواهند داشت.
حضور دو شرکت تولیدکننده قهوه از کلمبیا در این نمایشگاه
او افزود: در پنجمین دوره نمایشگاه تخصصی قهوه، تجهیزات وابسته و ماشینآلات نان و شیرینی اصفهان دو شرکت تولیدکننده قهوه از کلمبیا به همراه یک هیئت ۱۱ نفره جهت برقراری ارتباطات تجاری با رستریهای قهوه اصفهان و ایران حضور دارند.
ارحام صدر خاطرنشان کرد: برگزاری برنامههای آموزشی رایگان از شناخت قهوه تا آموزش باریستا توسط اساتید برجسته این حوزه از برنامههای جانبی این نمایشگاه است.
او با تأکید بر اینکه نگاه ما به نمایشگاه قهوه فراتر از مرزهای داخلی است، تصریح کرد: ما به این نمایشگاه نگاهی بینالمللی داریم تا بتوانیم نقشی را که قهوه در دنیا ایفا میکند را در ایران و اصفهان پیاده کنیم.
به اعتقاد ارحام صدر، قهوه بعد از نفت یکی از پردرآمدترین تجارتهای روز دنیاست، بنابراین در نظر داریم اصفهان را بهعنوان مرکزیت این صنعت در سطح کشور و منطقه معرفی کنیم و در این مسیر پرقدرت حرکت کنیم.
او تأکید کرد: در حال حاضر توسعه برخی صنایع همچون فولاد و پالایشگاه موجب تشدید آلودگی هوای اصفهان میشود، درحالیکه حرکت به سمت صنایعی همچون قهوه و نان میتواند به اقتصاد اصفهان کمک کند.
او همچنین درباره بخش نان در این دوره از نمایشگاه، توضیح داد: اصفهان یکی از تولیدکنندگان نانهای فانتزی در کشور است که برخی نانهای آن ثبت جهانی شده است و بهنوعی که هر نانی که در دنیا تولید و عرضه میشود نیز در اصفهان تولید میشود، بااینوجود این صنعت در کشور و استان مظلوم واقع شده است درحالیکه توسعه این صنایع پاک بهراحتی میتواند جایگزین صنایع آلاینده و کارخانههای بزرگ شود.
برگزارکننده این نمایشگاه گفت: اصفهان یکی از قطبهای ساخت ماشینآلات نان و قنادی در کشور است و بهنوعی حضور فعالان بخش نان در این نمایشگاه بیشتر نگاهی صنعتی به این حوزه دارد.
این هفته در طول برگزاری نمایشگاه تخصصی قهوه و تجهیزات وابسته در محل دائمی نمایشگاههای استان اصفهان کارگاههای آموزشی با موضوعات زیر به همت آکادمی آموزش کافیشاپ پاپی کافی برگزار میگردد:
شناخت قهوه - تعمیرات اسپرسو ماشین صنعتی - روز چهارشنبه مورخ ۲۷ دیماه
مهارتهای دمآوری قهوه - گردشگری خوراک - آشنایی با صنعت نان - پنجشنبه مورخ ۲۸ دیماه
فروش و ارتباطات - مهارتهای بار و علم میکسولوژی - جمعه مورخ ۲۹ دیماه
فیلر بارتندینگ - شنبه مورخ ۳۰ دیماه