امانت‌دار باشیم

در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از وضعیت فاجعه‌بار و تأسف‌آور پل‌های اصفهان منتشر شده است که در آن ردپای حضور افراد بی‌مسئولیت و وندالیسم به‌وضوح قابل‌مشاهده است در ویدئوی منتشر شده آثاری از دود، دیوارنوشته و آسیب به پل‌های تاریخی اصفهان را مشاهده می‌کنید

امانت‌دار باشیم

در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از وضعیت فاجعه‌بار و تأسف‌آور پل‌های اصفهان منتشر شده است که در آن ردپای حضور افراد بی‌مسئولیت و وندالیسم به‌وضوح قابل‌مشاهده است در ویدئوی منتشر شده آثاری از دود، دیوارنوشته و آسیب به پل‌های تاریخی اصفهان را مشاهده می‌کنید که حتما بارهاوبارها این آثار نامبارک را بر تن پل‌ها و بناهای تاریخی اصفهان مشاهده کرده‌اید. از شعارها و اشعار و نوشته‌ها گرفته تا آثاری از دود زغال و بقایای سیگار که همگی عدم نظارت بر بناهای تاریخی مهم، به‌ویژه پل‌های تاریخی اصفهان را فریاد می‌زند و مشخص است که یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی در نظارت بر پل‌های تاریخی نقش کم‌رنگی را ایفا می‌کند. درباره نظارت ناکافی میراث‌فرهنگی بر آثار تاریخی بارهاوبارها نوشته‌ایم و حضور پررنگ‌تر قانون در جلوگیری از آسیب به بناهای ارزشمند تاریخی اصفهان را به‌کرات گوشزد کرده‌ایم اما بد نیست این بار نقش خودمان به‌عنوان شهروند این مرزوبوم را هم متذکر شویم. بعید است خوانندگان این سرمقاله از جمله افرادی باشند که به بناهای تاریخی، ذره‌ای آسیب برسانند چرا که وندالیسم آن‌سوی فرهنگ و مطالعه است و افرادی که فرهنگ و مطالعه می‌دانند دلسوز و نگهبان میراث‌های ارزشمند فرهنگی، هنری و تاریخی هستند. اما شاید شما هم بخشی از افرادی باشید که به آنها ناظران خاموش می‌گویند شاهد تخریب و وندالیسم بوده‌اید اما سری تکان داده‌اید و با سکوت آن مکان را ترک کرده‌اید. «ناظران خاموش» نسبت به بناهای تاریخی و میراث‌فرهنگی بی‌تفاوت نیستند اما به قول خودشان دنبال دردسر هم نمی‌گردند. اگر شاهد تخریب و وندالیسم بر روی بناهای ارزشمند تاریخی بوده‌اید و شاید تصور می‌کردید که نمی‌توانید مانع این رفتارهای غیرفرهنگی شوید و نقشتان در حفظ آثار ارزشمند تاریخی را نادیده گرفته‌اید. بناهای تاریخی میراثی هستند که از گذشتگان برای ما به امانت گذاشته شده‌اند و با روند پیشرو به نظر می‌رسد امانت‌داران خوبی نیستیم و نقشمان را در حفظ میراث‌فرهنگی فراموش کرده‌ایم. نقشی که می‌تواند با مشاهده تخریب و آسیب به آثار تاریخی با زبانی نرم و مسالمت‌آمیز به افرادی که تخریب‌گر هستند یادآوری کند که در حال نابودی میراثی هستند که متعلق به همه است و ارزش آن برای شهر و کشورمان بسیار زیاد است و اگر تذکر و گفتگو تأثیرگذار نبود به حراست و یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی اطلاع دهد و از این جا به بعد کار در دست قانون است قانون باید با خاطیان برخورد بازدارنده داشته باشد.

متأسفانه، برنامه‌ای برای آموزش و فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درباره اهمیت میراث‌فرهنگی و عدم آسیب به آنها که پیش از برخوردهای سلبی باید انجام شود نه در رسانه‌هایی همچون صداوسیما و نمایش خانگی و نه در آموزش‌وپرورش وجود ندارد بنابراین ناچاریم به‌عنوان شهروندُ خودمان دست‌به‌کار شویم با گفتگوی مسالمت‌آمیز و در نهایت مطلع کردن ضابطان قضایی.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار