در گفتگوی «اصفهان امروز» با مدیرعامل شرکت نمایشگاه بینالمللی اصفهان مطرح شد
چالشهای امروز بافندگان فرش دستباف استان
بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف از هفته گذشته کار خودش را در محل نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان آغاز کرد.
۱۲۳مشارکتکننده از استانهای اصفهان، تهران، گلستان، کرمان، آذربایجان شرقی و غربی، چهار محال وبختیاری، قم و خراسان رضوی حاضر در این رویداد دستبافتههای نفیس خود را به نمایش گذاشتند. برخی از شناخته شدهترین برندهای تولید و صادرات فرش ایرانی، فروشندگان فرش دستباف، خدمات و صنایع وابسته (طراحی، رنگرزی و سایر کسب و کارهای مرتبط) و انجمنها، مراکز علمی و آموزشی نیز در غرفههای این نمایشگاه گرد هم آمدند تا ضمن خلق تصاویری چشمنواز از هنر ایرانی، شرایطی را درجهت بهبود فضای کسب و کار این حوزه فراهم کنند.
همزمان با این نمایشگاه، دومین جشنواره ملی قالی فاخر نیز برگزار شد. به همین منظور روزنامه اصفهان امروز با احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه بینالمللی اصفهان گفتگویی انجام داده که در ادامه میخوانید:
در مورد اتفاقهایی که در یک هفته گذشته در اصفهان رخ داده، توضیح دهید؟
هفته گذشته شاهد سه اتفاق خوب در اصفهان بودیم. چند وقتی بود که درگیر دومین جشنواره ملیفرش فاخر بودیم. خدا را شکر داوریها به خوبی انجام شد و هفته گذشته در اختتامیه جشنواره نتایج آن اعلام شد. چهارشنبه هفته گذشته بیستوششمین نمایشگاه فرش دستباف افتتاح شد.
اتفاق دیگری هم افتاد؟
بله؛ اتفاق خوب دیگر هم که طی چندروز گذشته شاهد آن بودیم برگزاری دومین نمایشگاه فرش مجازی در اصفهان بود. نمایشگاه فرش مجازی مخاطب قابلتوجهی داشت. سالگذشته 5 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند. این یعنی حدود 50 درصد از آنچه متصور بودیم اتفاق افتاد و تعداد زیادی از نمایشگاه مجازی فرش بازدید کردند.
در این دوره از نمایشگاه شاهد چند رویداد تخصصی بودیم؟
در 6 روز نمایشگاه فرش دستباف 11 رویداد تخصصی برگزار میشود. این موضوع باعث شده تا نمایشگاه بینالمللی به جز رسالت اصلی خود که بحث نمایش محتوای نمایشگاههاست به رویدادها توجه ویژهای داشتیم. امسال ما در 30 نمایشگاهی خود نزدیک به 150 رویداد برگزار کردیم. رویدادهای مختلف تخصصی، آموزشی و رونمایی در این نمایشگاهها برگزار شده است. در نمایشگاه فرش هم 11 رویداد اتفاق می افتد که نیاز امروز صنعت فرش است. اگر نگاه تخصصی به این صنعت داشته باشیم آن وقت نیاز به آموزش بیش از پیش احساس میشود که سعی کردیم بخشی از این آموزشها را در کنار بحث نمایشگاه برگزار کنیم.
سطح مشارکت از دیگر استانهای کشور چه قدر است؟
یکی از ویژگیهای خوب این دوره حضور شرکتکنندگانی از10 استان در نمایشگاه است. این مسئله نشان میدهد که نمایشگاه فرش اصفهان توانسته جایگاه خود را در این صنعت در بین استانهای دیگر پیدا کند که این سطح از مشارکت را ایجاد کرده است.
چه فضاهایی را به نماشگاه فرشدستباف و جشنواره اختصاص دادید؟
در این نمایشگاه 7 هزارمتر فضا را به نمایشگاه فرش اختصاص دادیم و حدود 1000 متر هم به موضوع نمایش فرشهای فاخر حاضر در جشنواره اختصاص داده شد تا بازدیدکنندگان با هنر فرش ایرانی آشنا شوند و بفهمند که هنوز فرش ایرانی با تمام مشکلات و چالشهایی که دارد راه خودش را ادامه میدهد و هنوز میتوان هنر صنعت فرش ایرانی را نمادی از هویت ایرانی دانست.
ازنظر شما مهمترین چالش امروز صنعت فرشدستباف چیست؟
بافندهها و تولیدکنندگان فرش امروز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند از تحریمها تا بحث معیشت و مسائل اقتصادی و ...؛ اما چون این هنر با عشق، هویت و فرهنگ ایرانی آمیخته شده همچنان راه خودش را طی میکند و باعث شده یک بافنده از مسیری که میرود احساس خستگی نکند. امیدوارم با استقبال مردم از این نمایشگاه، با این هنر اصیل ایرانی بیش از پیش آشنا شوند و باوجود تورم و افزایش قیمتی که وجود دارد و قابلکتمان نیست اما از این صنعت حمایت کنند. امروز حفظ این صنعت و هنر بیش از پیش اهمیت دارد میراثی که از گذشتگان به ما رسیده و باید میراثدار آنچه به امانت به ما رسیده باشیم و این موهبت را به آیندگان بسپاریم تا شاهد نسیان و فراموشی در صنعت فرش دستباف نباشیم.
تاکنون هیئتهای خارجی هم از این نمایشگاه بازدید کردند؟
بله؛ در این نمایشگاه هیئتهای مختلفی از کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان و چند کشور دیگر قرار است حضور پیداکنند. کشورهای همسایه و حوزه خلیجفارس، چین و روسیه ازبهترین بازارهای هدف صنعت فرش هستند. شناسنامهدار شدن فرش دستباف ایرانی نقطهعطفی در صنعت فرش خواهد بود. چون بسیاری از رقبا از فرش ایرانی کپیبرداری میکنند و به نام فرش ایرانی به فروش میرسانند. متاسفانه اتفاقی که افتاده در برخی از کشورها فرش ماشینی را هم حتی به جای فرشدستباف ایرانی میفروشند. اما اگر این شناسنامهها صادر شود و تولیدکنندگان و بافندگان ما به این باور برسند که این کار به نفع خودشان است مطمئنا بازار فرش ایران نجات پیدا خواهد کرد. فرش ایرانی در دنیا هنوز که هنوز است دارای ارزش بالایی است و به خوبی خرید و فروش میشود. فرشدستباف فقط یک صنعت نیست بلکه آمیخته با هنر، فرهنگ و تمدن این سرزمین است پس به آن ارزش میدهد و چنین نمایشگاههایی میتواند به هر چه بهتر دیده شدن این هنر به مردم سایر کشورها کمک کند. ما باید این فرشهای فاخر را در کشورهای خارجی هم به نمایش بگذاریم که این کار هم امیدواریم به زودی اتفاق بیفتد.
به نظرتان تنوع فرشهای حاضر در نمایشگاه خوب است؟
بله؛ فکر میکنم در این نمایشگاه مردم هر نوع فرش با هر سلیقه ای را میتوانند در غرفههای مختلف پیدا کنند و بدون آنکه از اصالت فرش نگران باشند اقدام به خرید کنند. برگزاری این نمایشگاهها بستر رقابتی را بین تولیدکنندگان مختلف ایجاد کرده تا محصولات خود را در آن عرضه کرده و مشتری بیشتری جذب کنند.
یکی از دغدغههایی موجود بحث همزمانی نمایشگاه فرش دستباف با جشنواره ملی قالی فاخر و دیده نشدن جشنواره در کنار نمایشگاه است. فکر میکنید چقدر این موضوع چالش برانگیز باشد؟
به نظرم همزمانی نمایشگاه با جشنواره ملی قالی فاخر نقطه قوت این دوره بود. این موضوع باعث شده تا بازدیدکنندگان نمایشگاه با موضوع جشنواره و آثار برگزیده آن آشنا شوند و همچنین در بحث هماهنگیها، لجستیک و سایر موضوعات مرتبط کار بهتری صورت گرفت. برای دورههای بعدی هم باید ببینیم نقاط ضعف و مشکلات چیست، آسیبشناسی و آنها را برطرف کنیم. البته برخی داوران و حاضران جشنواره قالیفاخر این دغدغه را داشتند که نمایشگاه موضوع جشنواره را تحتالشعاع قرار ندهد که ما این اطمینان را دادیم و میدهیم که این بحث هرگز ایجاد نشود و بلکه یک نقطه قوت برای جشنواره هم محسوب شود.
چقدر در این نمایشگاه برای حضور و نمایش تولیدات فرش دستبافروستایی تلاش شد؟
در این نمایشگاه سعی شد بدون نگاه درآمدی و تنها با هدف کمک به زنجیره تولید تا فروش فرشدستباف در کنار تعاونیهای روستایی قرار بگیرم و بخشی از فضای نمایشگاه را به این تعاونیها که بخشی زیادی از تولیدکنندگان و بافندگان روستاهای استان و کشور را سازماندهی میکنند اختصاص دهیم.
در پایان بازدید این نمایشگاه را چطور ارزیابی میکنید؟
امیدوارم تا روز آخر بازدید خوب از نمایشگاه ادامه داشته باشد. نمایشگاه فرشدستباف امسال با تبلیغات و کار رسانهای خوبی که انجام شد با استقبال خوبی روبرو شده است. شهرداری اصفهان فضاهای مناسبی را در تمام مناطق شهر را به بحث تبلیغات این نمایشگاه اختصاص داد. رسانههای اصفهان هم پای کار آمدند تا همگی بتوانیم یک نمایشگاه خوب و در حد استانداردهای ملی و بینالمللی برگزار کنیم و امیدوارم این نمایشگاه کمکی به رفع چالشهای این صنعت و هنرمندان آن کند.