توسعه؛ اسم رمز تخریب بافت‌های تاریخی

آنچه درباره گذر کمر زرین اصفهان و تعریض خیابان بخشداری خمینی‌شهر مشترک است سکوت، انفعال و حتی تغییر مواضع  وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور است وزارتی که وظیفه اصلی‌اش حفاظت از میراث‌فرهنگی و تاریخی کشور در مقابل تخریب است.

توسعه؛ اسم رمز تخریب بافت‌های تاریخی

هنوز مطالبه «درخواست توقف خیابان بخشداری در بافت تاریخی خمینی‌شهر» به نتیجه نرسیده است و خطر بیخ گوش بافت تاریخی خمینی‌شهر است که خبری دیگر از یک بافت تاریخی دیگر که قربانی توسعه‌طلبی، تجاری‌سازی و عملیات عمرانی در شهر اصفهان شده منتشر شد و سبب نگرانی کارشناسان و دلسوزان میراث‌فرهنگی شده است. عملیات احداث گذر کمر زرین در فاصله حدود ۳۰۰ متری شمال شرق مسجد جامع عتیق اصفهان و روبه‌روی آرامگاه پیر پینه‌دوز قرار دارد و لایه‌های تاریخی و آثاری مانند تکه‌های سفال، تزیینات آجری و اسکلت‌های انسانی و حیوانی در مکان احداث این گذر پیدا شده و ارزش تاریخی آن حداقل به صدر اسلام و پیش از آن باز می‌گردد و به گواه نظر کارشناسان میراث، این عملیات عمرانی باید تا نظر کارشناسی باستان‌شناسان و کاوش باستانی در آن متوقف شود.

آنچه درباره گذر کمر زرین اصفهان و تعریض خیابان بخشداری خمینی‌شهر مشترک است سکوت، انفعال و حتی تغییر مواضع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور است وزارتی که وظیفه اصلی‌اش حفاظت از میراث‌فرهنگی و تاریخی کشور در مقابل تخریب است اما در مقابل این پروژه‌های عمرانی کوتاه می‌آید، اتفاقی که درباره گذر کمر زرین و خیابان بخشداری خمینی‌شهر افتاده است. بافت تاریخی خمینی‌شهر یکی از 168 بافت تاریخی شهری مهم کشور است و گذر کمر زرین در اصفهان باستانی و منطقه‌ای ارزشمند به لحاظ تاریخی قرار گرفته است. سرنوشت بافت تاریخی خمینی‌شهر بسیار نگران‌کننده است، برخی از کارشناسان امیدوارند که شورای‌عالی شهرسازی و معماری باتوجه‌به چتر قانونی که مصوبه 168 شهر روی بافت تاریخی شهرها از جمله خمینی‌شهر کشیده، جلوی تعریض خیابان بخشداری را بگیرد، درباره گذر کمر زرین اصفهان نیز طبق اظهارات رئیس سابق اداره باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان باتوجه‌به اینکه شهرداری یا پیمانکار و یا عوامل اجرایی بدون هماهنگی با میراث‌فرهنگی و رعایت ضوابط به این شکل در این محدوده گودبرداری کرده‌اند پیگیری‌های حقوقی برای توقف این عملیات در حال انجام است. موضوع تأسف‌بار اما اینجاست که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور که باید بیشترین اقدام و تلاش را برای حفظ وجب‌به‌وجب میراث تاریخی کشور داشته باشد و از ظرفیت‌های آن برای توسعه گردشگری استفاده کند منفعل است و وزیر محترم این وزارت‌خانه مهم، در مجموعه پرورش کروکدیل در مشهد به دنبال رونق گردشگری می‌گردد، حال‌آنکه بافت‌های تاریخی کشور که به بهانه توسعه و تجاری‌سازی سر بریده می‌شوند بهترین جاذبه‌های گردشگری برای رونق و جذب توریست از سراسر جهان هستند. گردشگر خارجی برای تماشای قدمت و شکوه بناها و بافت‌های تاریخی و تماشای تاریخ به ایران سفر می‌کند نه برای تماشای کروکدیل و بی‌تدبیری!

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار