تخریب سقاخانه تاریخی در محله قبله دعا 

پس از اتفاقات به وجود آمده برای گذر کمر زرین به نظر می‌رسد سریال تخریب‌ها به پایان نرسیده است. در اقدامی عجیب، جمعه گذشته و بدون هماهنگی با اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان و هم چنین اداره کل اوقاف استان اصفهان، یک بنای تاریخی در محله قدیمی قبله دعا کوچه شهید ناصر نیلیه تخریب شده است.

تخریب سقاخانه تاریخی در محله قبله دعا 

پس از اتفاقات به وجود آمده برای گذر کمر زرین به نظر می‌رسد سریال تخریب‌ها به پایان نرسیده است. در اقدامی عجیب، جمعه گذشته و بدون هماهنگی با اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان و هم چنین اداره کل اوقاف استان اصفهان، یک بنای تاریخی در محله قدیمی قبله دعا کوچه شهید ناصر نیلیه تخریب شده است. به گفته شاهدان محلی، عواملی منتسب به شهرداری منطقه یک اصفهان سقاخانه‌ای که در محله کهن و مهم محله قبله دعا (خیابان جامی شرقی) اصفهان قرار گرفته بود و آثاری از دوره صفویه در آن پیدا شده و به نظر می‌رسید که متعلق به این دوره تاریخی است را بدون هماهنگی با اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تخریب کرده است.


پس از تخریب این بنای تاریخی و با در جریان قرارگرفتن اداره کل میراث‌فرهنگی اصفهان، مسئولین میراث روز شنبه ۷ بهمن این محل را مورد بررسی قرار داده و اعلام کردند که شواهدی از بافت و آثار تاریخی در این بنای تخریب شده وجود دارد و این آوار تخریب شده باید مرد بررسی و کاوش قرار گیرد و شهرداری نباید باقی‌مانده آوار این سقاخانه را انتقال دهد یا تخریب کند.
بااین‌حال طبق اعلام اهالی محل، روز دوشنبه ۹ بهمن، نیمی از آوار سقاخانه جمع‌آوری شده و باقی آن صبح سه‌شنبه جابه‌جا و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.


گفته می‌شود پس از تخریب این سقاخانه یک مقبره و دو سنگ قبر، یک سنگ کامل و یک سنگ شکسته پیدا شده است که تاریخی که روی سنگ قبر کامل مشاهده شده، «۱۱۰۴ ه.ق» متعلق به ۳۴۰ سال پیش بوده و به دوره صفوی بازمی‌گردد. هنوز قدمت دقیق این سقاخانه مشخص نیست. اما طبق شواهد و بررسی‌های فعالان تاریخی، احتمال این‌که این بنا متعلق به دوره صفویه باشد، وجود دارد.
باتوجه‌به وضعیت بنا و نوع سنگ قبرهای پیدا شده که عنوان آقا بر روی آنها حک شده، احتمال دارد این قبرها، متعلق به اشخاصی با جایگاه اجتماعی خاصی باشد. گفتنی است در گذشته عنوان آقا، برای افرادی به کار برده می‌شده که به جایگاه اجتماعی خاصی رسیده بودند. هم چنین معمول بوده که اشخاص معروف و با جایگاه اجتماعی بالا در زمان حیات سقاخانه‌ای می‌ساختند و وصیت می‌کردند که بعد از مرگشان در کنار آن سقاخانه دفن شود. کارشناسان احتمال می‌دهند که یکی از این قبرها متعلق به بانی سقاخانه و دیگر قبرها متعلق به اشخاص نامی احتمالا در عصر صفوی باشد.


فعالان میراث‌فرهنگی، پیگیر این تخریب هستند و روابط‌عمومی شهرداری منطقه یک اصفهان نیز هنوز واکنشی در این زمینه نداشته است. فعالان میراث امیدوارند که بتوانند به کمک قانون، تخریب در این مکان را متوقف کرده و مجوزهای کاوش‌های باستان‌شناسی و پژوهشی این مکان را دریافت نمایند.

قبل از تخریب

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار