نقش پررنگ خیریههای اصفهان در مدیریت پسماند
. کمپین هستمت (کمپین جمعآوری درب بطری) از تبریز شروع شد و زیاد طول نکشید که به سراسر ایران رسید و جایگاه خود را در میان فرهنگ عامه مردم پیدا کرد.
«جمعآوری درب بطری برای خرید ویلچر» اولین و مشهورترین کمپین خیریهای است که ردپای بازیافت و مدیریت پسماند در آن بهوضوح قابلمشاهده است. کمپین هستمت (کمپین جمعآوری درب بطری) از تبریز شروع شد و زیاد طول نکشید که به سراسر ایران رسید و جایگاه خود را در میان فرهنگ عامه مردم پیدا کرد. اما این کمپین شروع راهی بود که خیریهها در آن قدم گذاشتند و خیریههای اصفهانیها این روزها پیشتاز آن هستند. مدیریت پسماند (تر و خشک) و اشتغال آفرینی از مهمترین اهدافی است که خیریههای اصفهانی آن را مدنظر قرار دادهاند. بسیاری از خیریهها از خیرین و مردم میخواهند که علاوه بر درب بطری پلاستیکی، بستهبندی آلومینیومی قرصها، بطریهای پلاستیکی و شیشهای و قوطیهای فلزی، کاغذ و مقوا و از همه جالبتر خشکاله های خود را به مراکز خیریه تحویل دهند. شاید نام خشکاله برای بسیاری تازگی داشته باشد خشکاله پوست میوه و سبزی خشک شده است که رطوبت اولیه و شیرابه آنها از بین رفته و یکی از راهحلهای زیستمحیطی برای کاهش شیرابه پسماند تر است خش کاله ها غذای دام میشود. خشکاله حجم و وزن زبالهی تر را تا حد بسیار زیادی کاهش میدهد و موجب حذف شیرابه میشود و روند تولید گازهای گلخانهای را کند میکند. خشکاله منبع مغذی است که بهعنوان غذای دام قابلاستفاده است و معضل کمبود سویا برای دام را حل میکند. یکی از اقدامات جالبتوجه خیریههای اصفهان این است که خشکاله هایی که مردم با اهداف محیط زیستی و جهت کاهش پسماند تهیه کردهاند را تحویل میگیرند و آن را با قیمت مناسب به مراکز دامپروری میفروشند بدین صورت هم چرخه محیط زیستی این اقدام ارزشمند حفظ شده و هم بخشی از مخارج و کمکهای خیریه تأمین میشود. خیریهها با این اقدام ارزشمند به افرادی که نسبت به تفکیک زبالهها بیتفاوت نیستند نشان میدهند که اقدامشان علاوه بر اثرات زیستمحیطی و کاهش پسماند تر و خشک، آثار و دستاوردهای انسانی و اجتماعی نیز دارد.