چگونه المثنی کارت ملی مفقود شده را دریافت کنم؟

راهنمای جامع درخواست کارت ملی هوشمند برای بار اول، یا دریافت مجدد ناشی از مفقودی آن را در ادامه برایتان آورده ایم:

چگونه المثنی کارت ملی مفقود شده را دریافت کنم؟

مفقودی کارت ملی یا نداشتن کارت ملی هوشمند می تواند شما را با مشکلات جدی در امور اداری مواجه کند. اگر کارت ملی خود چه از نوع قدیمی آن و چه جدید و هوشمند را گم کرده اید یا تا به حال برای دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدامی نکرده اید با ما همراه باشید تا در راهنمایی کامل مراحل درخواست تا دریافت آن را توضیح دهیم:

در صورت اطمینان از مفقودی کارت ملی بهتر است هرچه سریعتر نسبت به ثبت آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار اقدام کنید. این روند برای اثبات به مراجع قضایی در صورت سوء استفاده مجرمان از کارت ملی گم شده شما حیاتی است. اگر افراد سودجو به وسیله کارت ملی مفقودی شما رفتار مجرمانه ای انجام دهند؛ با ارائه آگهی مفقودی در روزنامه به نهاد قضایی، بدون دردسر اثبات خواهید کرد که هنگام وقوع جرم کارت ملی نزد شما نبوده است و مفقودی و ساقط شدن از اعتبار را از طریق روزنامه کثیرالانتشار به عموم اعلام کرده اید.

مدارک لازم برای ثبت نام کارت ملی هوشمند

  1. اصل شناسنامه
  2. کد ملی، کد پستی و نشانی محل سکونت
  3. پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری

متقاضیان کارت ملی هوشمند برای نخستین بار چه کسانی هستند؟

  1. کلیه اتباع ایرانی بالای ۱۵ سال تمام، که دارای شناسنامه معتبر عکس دار هستند. ( به تازگی زیر ساخت ارائه کارت ملی هوشمند برای افراد کمتر از 15 سال نیز ایجاد شده است )
  2. شهروندانی که کارت ملی نمونه سابق خود را بین سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ دریافت و یا آن را مفقود کرده اند.

مراحل درخواست تا دریافت کارت ملی هوشمند

  • پیش ثبت نام
  • تکمیل ثبت نام
  • صدور کارت ملی هوشمند
  • تحویل کارت به متقاضی

پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند برای ایرانیان

برای دریافت کارت هوشمند ملی اولین گام پیش ثبت نام است. مراحل و اقدامات لازم در این گام عبارتند از:

1-مراجعه به سامانه ثبت نام کارت هوشمند ملی

2-ورود مشخصات فردی شامل:
  • .شماره موبایل،شماره ملی، سریال شناسنامه، تاریخ تولد شمسی، تاریخ تولد قمری، نام مادر، جنسیت
3-انتخاب زمان و مکان تکمیل ثبت نام
  • لازم است شهروند تاریخ تکمیل ثبت نام مطلوب خویش را وارد کرده و یک دفتر تکمیل ثبت نام را به دلخواه انتخاب نماید . بدین منظور شهروند پیش شماره تلفن شهرستان مطلوب برای تکمیل ثبت نام (مثلا 021 برای تهران) و تاریخ مطلوب خویش را وارد می نماید. و دکمه ی جستجو را می فشارد سیستم لیست دفاتر تکمیل ثبت نام شهر را به ترتیب ظرفیت آزاد دفتر نمایش می دهد. اگر لازم باشد شهروند می تواند با ورود شماره تلفن محل اقامت خویش لیست دفاتر را بر اساس نزدیکی به محل اقامت خودش فیلتر نماید. تا انتخاب آسان تر شود سپس شهروند با توجه به نشانی دفاتر، یک دفتر را انتخاب می کند.توجه فرمایید که تا پیش از پرداخت وجه نوبت گرفته شده قطعی نشده و برای مدت زمان کوتاهی برای شما رزرو باقی می ماند
4-پرداخت وجه ثبت نام
  • پرداخت هزینه ثبت نام توسط شهروند با استفاده از کارت بانکی که رمز دوم داشته باشد و نوبت گرفته شده برای شهروند ثبت می شود.
  • پرداخت کارمزد تکمیل ثبت نام که هنگام تکمیل ثبت نام توسط دفتر تکمیل ثبت نام به شکل نقدی، دریافت می شود.
  • کارمزد تحویل کارت هوشمند ملی که هنگام تحویل کارت توسط دفتر تکمیل ثبت نام به شکل نقدی، دریافت می شود.
4-چاپ برگه پیش ثبت نام
  • به عنوان مرحله ی پایانی شهروند مشخصات شخصی خودش و جزییات نوبت گرفته شده را چاپ می کند و تا روز تکمیل ثبت نام نزد خویش نگهداری می نماید. در این برگه کد رهگیری هم چاپ شده است که هنگام تکمیل ثبت نام و مراحل پس از آن کاربرد دارد.

2. فرآیند ثبت نام کارت هوشمند ملی؛ مراجعه به دفتر پیشخوان مرحله پیش ثبت نام

در این گام اقدامات زیر صورت می پذیرد:

  • تکمیل اطلاعات نشانی و کدپستی و تلفن ثابت و همراه متقاضی
  • چاپ رسید تکمیل ثبت نام
  • احراز اطلاعات مدارک با متقاضی
  • عکس برداری از چهره
  • اسکن اثر انگشتان
  • اسکن مدارک
  • تایید ثبت نام توسط مدیر دفتر

لطفاً قبل از حضور در دفتر پیشخوان به موارد زیر توجه فرمایید

  • همراه داشتن شناسنامه عکس دار معتبر و خوانا.
  • همراه داشتن شماره ملی، کدپستی و نشانی محل سکونت.
  • آمادگی جهت اخذ تصویر چهره و اسکن اثر انگشت.

3. صدور کارت هوشمند ملی در سازمان ثبت احوال کشور و ارسال به دفاتر:

-کنترل کیفیت داده های گردآوری شده

-تولید کارت

-ارسال کارت به دفتر ثبت نام

4. تحویل کارت به متقاضی:

  • مراجعه متقاضی به دفتر پیشخوان تحویل کارت.
  • اسکن اثر انگشت به منظور تایید هویت متقاضی.
  • فعال سازی کارت
  • تحویل کارت به شهروند

مراحل درخواست تا دریافت کارت ملی هوشمند برای ایرانیان را در مطلبی جامع و کامل برایتان توضیح دادیم. اگر کارت ملی قدیمی و یا هوشمند خود را گم کرده اید و برای صدور المثنی آن اقدام می کنید بهتر است با آگهی مفقودی آن در روزنامه کثیرالانتشار ؛ جهت جلوگیری از تبعات قانونی سوء استفاده مجرمان و افراد سودجو، هرچه سریعتر اقدام کنید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار