در مراسم رونمایی از کتاب «در جستجوی آداب آبادانی؛ در مکتب معماری یزد» مطرح شد:

معماری‌های امروزی شادی را از بچه‌ها گرفته است

محمدرضا اولیاء، دکترای معماری و استادیار دانشکده هنر و معماری یزد است که در آخرین کتابش تحت عنوان «در جستجوی آداب آبادانی؛ در مکتب معماری یزد» به این مقوله پرداخته است ازاین‌رو طی روزهای اخیر مراسم رونمایی از پژوهش «در جستجوی آداب آبادانی؛ در مکتب معماری یزد» به همت مرکز معماری اسلامی حوزۀ هنری و همکاری انتشارات سوره مهر در فرهنگستان هنر برگزار شد.

معماری‌های امروزی شادی را از بچه‌ها گرفته است

معماری بیش از اینکه آن را یک‌رشته دانشگاهی و علمی بدانیم باید یک نگرش و جریان فکری دانست که در هر برهه زمانی توانسته با تغییرات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه تغییر کند و این تغییر در راستای نیازهای اساسی یک جامعه و مردم آم باشد اما متأسفانه در کشور ما باوجود معماری غنی به نام معماری ایرانی که در جزی‌ترین اما بنیادی‌ترین زندگی فرد یعنی همان خانه دارای نگرش و جریان فکری بود، امروزه به فراموشی سپرده‌شده است و حتی معماری معاصر که در دوره‌ای به نام گذار سعی کرد این دوری را جبران کند اما امروزه شاهد هستیم چیزی از مکتب معماری باقی نمانده است و می‌طلبد معماران و صاحب‌نظران حداقل به مقوله مکتب معماری بپردازد. خوشبختانه یکی از این افراد که طی دهه‌های گذشته به این مقوله پرداخته است، محمدرضا اولیاء، دکترای معماری و استادیار دانشکده هنر و معماری یزد است که در آخرین کتابش تحت عنوان «در جستجوی آداب آبادانی؛ در مکتب معماری یزد» به این مقوله پرداخته است ازاین‌رو طی روزهای اخیر مراسم رونمایی از پژوهش «در جستجوی آداب آبادانی؛ در مکتب معماری یزد» به همت مرکز معماری اسلامی حوزۀ هنری و همکاری انتشارات سوره مهر در فرهنگستان هنر برگزار شد.

در ابتدای مراسم مصطفی مؤمنی‌راد،مدیر مرکز معماری حوزه هنری ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: این مرکز در دو سال اخیر بر روی محور‌های مختلفی تمرکز داشته است و بحث ارتقای آموزش‌های هنری در حوزۀ معماری و راه‌اندازی مدرسۀ معماری ازجمله این موارد بوده است. موضوع دیگری که درصدد راه‌اندازی آن هستیم سامانۀ داده‌کاوی مطالعات اسلامی ایرانی است که این فرصت را برای استفادۀ پژوهشگران فراهم می‌آورد و اطلاعات قابل اتکایی را در آنجا پژوهشگران می‌توانند به دست آورند.

از میراث معماری گذشتگان چیزی باقی نمانده است

در ادامه این مراسم، سید محمد بهشتی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری؛ این پژوهش را در فضای معماری کشور دستاوردی مثبت خواند و گفت: معماری ما در ۷۰ سال اخیر دچار اغتشاش و ازهم‌گسیختگی شده است. تا سال ۱۳۳۵ بنا‌هایی را که در سطح روستا‌ها و شهر‌ها وجود داشت، مردم ساخته‌اند. اگر می‌بینید که این بنا‌ها در جای صحیح خود قرارگرفته و در نوع خود زیبا هستند بدون شک حاصل اهلیت مردمان این سرزمین است. اهلیتی که از جنس همین خاک بوده و احساس تعلق‌خاطر و وابستگی باعث شده تا شاهد بنا‌هایی زیبا و درست باشیم؛ اما از سال ۱۳۳۵ به بعد بالغ‌بر ۹۹ درصد این بنا‌ها به‌غلط و زشت ساخته‌شده است و تنها ۱ درصد در جای صحیح خود قرار گرفتند.

از نوع متفاوت نگاه پژوهشگر به معماری یزد تا گلایه از معماری‌های امروزی

او تصریح کرد: اهلیت مفهوم وجودی است به‌طوری‌که اگر اهل جایی هستید خود را تمام و کمال متعلق به آنجا بدانید. اما هر چه به جلوتر حرکت کردیم و در طی این ۷۰ سال اخیر ساز وجودی ما از کوک خارج‌شده است و در جای صحیحی قرار نگرفتیم. حتی نمود این مسئله را در معماری کشورمان هم شاهد هستیم و هیچ المانی از معماری اصیلی را که سال‌ها به آن بالیدیم، نه‌تنها دیگر شاهد نیستیم بلکه هر چه به جلوتر می‌رویم، شاهد نابودی میراث گذشتگان هم هستیم.

معماری ما در ۷۰ سال اخیر دچار اغتشاش و ازهم‌گسیختگی شده است

بهشتی ادامه داد: افراد کوک در جامعه ما بسیار کمیاب و در سایه هستند. به نظرم دکتر اولیا یکی از این نوادر است که در حوزۀ معماری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و امروز که در آیین رونمایی از این کتاب هستیم به نظرم یکی از آثار فاخر در حوزۀ معماری را شاهد هستیم که در طی این دهه‌ها نمونۀ آن را شاید کم‌تر دیده باشیم و امیدوارم امثال آقای اولیا را بیشتر ببینیم.

اولیا از پیش‌قراولان و سرآمدان تدریس در حوزۀ معماری است

زهیر متکی، دانش‌آموختۀ دکتری معماری از دانشگاه توکیو و از شاگردان استاد اولیا که اجرای برنامه را عهده‌دار بود، در ادامه به یکی از ویژگی‌های مدرسۀ هنر و معماری یزد اشاره کرد و گفت: در این مکان علمی علاوه بر بهره بردن از معلمان زبده و حرفه‌ای معماری دانشجویان می‌توانند از کالبد خود مدرسه که ازنظر معماری یکی از شاهکار‌های خارق‌العاده به شمار می‌رود نیز بهره‌مند شوند.

او ادامه داد: در میان اساتید این مدرسه باید گفت که استاد اولیا از پیش‌قراولان و سرآمدان تدریس در حوزۀ معماری است که امروز و در رونمایی از کتاب وی، مخاطبان آن با نوعی از نگاه وی روبه‌رو می‌شوند که در نوع خود جالب است و حاصل تفکر و اندیشه‌ورزی و ماحصل سال‌ها تلاش استاد در حوزۀ معماری است.

قدرت و غضب سبب آلوده شدن حقایق وجودی انسان

هادی ندیمی، دیگر سخنران این مراسم گفت: وجود ما مثل آب است که هم می‌شود گل‌آلود بود و هم شفاف. اگر آب شفاف شد، پنهانی‌های خودش را نمایان می‌کند، درحالی‌که در آب گل‌آلود هیچ‌چیزی نمایان نیست. وجود ما مثل آب است که هم می‌شود گل‌آلود بود و هم شفاف. اگر آب شفاف شد پنهانی‌های خودش را نمایان می‌کند در حالی که در آب گل‌آلود هیچ‌چیزی نمایان نیست. تقریباوجود انسان هم به سان آب می‌ماند.

او افزود: تقریباوجود انسان هم به‌سانِ آب می‌ماند. حقایق در انسان پنهان نیستند بلکه شهوت، قدرت، غضب و منفعت است که این حقایق را در انسان پنهان می‌کند و اجازۀ شفافیت به آن‌ها نمی‌دهد. عمق وجود ما پر از حقایق است، اما وقتی گل‌آلود شد، حقایق هم پنهان می‌شود.مصداق آن را در دنیای امروزی باید در سرعت رشد تکنولوژی دانست که به گل‌آلود شدن عمق وجودی بشر کمک کرده است.

این معمار ادامه داد: امروز شعار بر شعور ما غلبه کرده است و با این موضوع بر جامعۀ خودمان حکمفرمایی می‌کنیم. وقتی نفس ملول شود انسان هم نایاب می‌شود و در حوزه‌ای به مشکل برمی‌خورد.

معماری‌های امروزی شادی را از بچه‌ها گرفته است

محمدرضا اولیا، پژوهشگر کتاب در جستجوی آداب آبادانی؛ در مکتب معماری یزد هم در این مراسم، نوشتن را فرصتی برای در معرض قرار دادن فهم بشر به دیگران عنوان کرد و گفت: نگاهی که بنده به مباحث معماری دارم، به‌عنوان یک پروژه نیست که آغاز و پایان داشته باشد بلکه به ما یاد داده‌شده تا با خلق اثری به سرانجام و خروجی آن فکر کنیم تا بتوان تحولی را در جامعه ایجاد کرد و ره‌آورد مثبتی را به وجود آورد. اگر افتخاری در این ۵۰ سال اخیر داشتم حتماً با مشورت دوستانی دانشمند که در این حوزه حرفی برای گفتن دارند، بوده است

از نوع متفاوت نگاه پژوهشگر به معماری یزد تا گلایه از معماری‌های امروزی

او به ذکر توصیه‌ای به معماران پرداخت و بیان کرد: اگر خواستید بنایی را بسازید، حتماً به اطراف آن توجه کنید تا ببینید چه اتفاقی افتاده است و جنس خاک آن از هر نظر چگونه است.

این استاد معماری خاطرنشان کرد: به علت معماری‌هایی که در ساختمان‌های امروزی شاهد هستیم بچه‌ها از بازی کردن محروم شده‌اند و در خانه‌ها نقش حیاط را دیگر مثل گذشته شاهد نیستیم. درحالی‌که در معماری‌های گذشته ما با استفاده از فضای حیاط این فضا را برای شادی بچه‌ها و بازی کردن آن‌ها فراهم کردیم، اما امروز با حذف این نوع معماری به‌نوعی شاهد ظلم و جفا به فضای معماری کشور هستیم.

او ادامه داد: امروزه نسبت توسعه موقعیت شهری را نمی‌دانیم به‌طوری‌که شهر‌های ما رشد غیرمنطقی داشته است و وقتی شاهد این رشد نامعقول باشیم، دیگر نمی‌دانیم که چه‌کار باید کرد.

اولیا در اشاره به این کتاب گفت: این کتاب گزیده‌ای است از مقالات بنده درزمینۀ معماری ایرانی اسلامی، مرمت، حکمت و هنر اسلامی که بازه‌ای بیست‌ساله و از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۰ را در برمی‌گیرد که در آن به فصل‌هایی، چون هنر و معماری سنتی یزد، فهرست کلی آثار تاریخی یزد، بازار یزد، مسجد جامع فهرج یزد، رباط زین‌الدین، یادمان‌ها و ... پرداخته است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار