«هذیان هملت»؛ تئاتری برای آنان که به دنبال حقیقت‌اند

رهام بحیرایی، کارگردان تئاتر یکی از اهالی تئاتر است که تازه‌ترین تئاتر صحنه‌ای خود را که کارگردانی را بر عهده دارد به اقتباس یا نوعی ایرانیزه کردن این نمایش‌نامه معروف شکسپیر با عنوان«هذیان هملت» پرداخته است.

«هذیان هملت»؛ تئاتری برای آنان که به دنبال حقیقت‌اند

«ویلیام شکسپیر»، نابغه‌ی بی‌همتای ادبیات انگلیسی، در قرن شانزدهم که آثار و نمایش‌نامه‌های وی تحولی در ادبیات جهان ن زمان ایجاد کرد بی‌شک تأثیر شکسپیر بر ادبیات سابقا پوچ بریتانیا، آن‌قدر زیاد بوده که او را بزرگ‌ترین نویسنده‌ی انگلیسی اعصار دانسته  و همین امر باعث شده که هنوز بعد از قرن‌ها نمایش‌نامه‌ها و آثار وی همچون نمایش‌نامه معروف«هملت» نه‌تنها در انگلیس بلکه در سرتاسر جهان مورد استقبال قرار گیرد. اگر بخواهیم درباره یکی از شاهکارهای شکسپیر صحبت کنیم بی‌شک نمایش‌نامه هملت است برخلاف ظاهر درون‌مایه اصلی این نمایش‌نامه پدرکشی, انتقام, یا ازدواج با محارم نیست. اگر آن را تردید و تعلل روشنفکرانه بدانیم, می‌توان گفت که این اثر مضمونی اگزیستانسیالیستی دارد. از این نظر درون‌مایه اصلی آن دغدغه اگریستانسیالیستی است: دغدغه بودن (چرا و چگونه من هستم), دغدغه مرگ (به نظر افلاطون فلسفیدن یعنی چگونه مردن را فراگرفتن, و به نظر تولستوی یعنی مرگ‌اندیشی), دغدغه اینجا و اکنون (چرا در این مکان و زمان به دنیا آمدن و نه در احتمالات دیگر), دغدغه آزادی (انسان آزادی انتخاب دارد و این دغدغه آفرین است).

تمامی این دغدغه‌ها در کن اگزیستانسیالیسم که تقدم وجود بر گوهر است پیدا می‌شوند. درواقع ایده «خویش» که اگزیستانسیالیستی است از این گرفته‌شده که انسان گوهری ثابت ندارد و باید از طریق بی‌شمار انتخاب خود خویش را خلق کند.درواقع این نمایش‌نامه در کنار نقدی که به مفاهیم انسانی دارد یک درون‌مایه اجتماعی دارد که به‌خوبی این درون‌مایه و مفاهیم با هر زمانه‌ای و هر ملتی سازگار است و مخاطب می‌تواند درک کند و بی‌خود نیست بسیاری از تئاترهای صحنه‌ای کشور برگرفته یا اقتباس‌شده از این نمایش‌نامه معروف است.

رهام بحیرایی، کارگردان تئاتر یکی از اهالی تئاتر است که تازه‌ترین تئاتر صحنه‌ای خود را که کارگردانی را بر عهده دارد به اقتباس یا نوعی ایرانیزه کردن این نمایش‌نامه معروف شکسپیر با عنوان«هذیان هملت» پرداخته است.

بحیرایی در گفت‌وگو با اصفهان امروز درباره تئاتر «هذیان هملت» که از بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه در سالن تماشای تالار هنر اصفهان اجرا رفته است،می‌گوید: این تئاتر مضمون اجتماعی دارد و به مفاهیمی چون تردید، شک، خیانت و غیره می‌پردازد و دلیل اینکه از بین نمایش‌نامه‌ها متفاوت این نمایش‌نامه را انتخاب کردم به خاطر اینکه نمایش‌نامه این کار را محسن رهنما بر عهده است.

او ادامه می‌دهد: محسن رهنما همیشه در نمایش‌نامه‌هایش آن‌چنان دقیق موردنقد و بررسی دقیق قرار می‌دهد که باعث می‌شود وقتی نمایش‌نامه‌اش به اجرا درمی‌آید که همه مخاطبان به‌راحتی می‌توانند محتوای تئاتر و نمایش را به‌درستی درک کنند به همین جهت باور دارم «هذیان هملت» یک تئاتر روشنفکری برای عده‌ای خاص نیست بلکه عموم جامعه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

این کارگردان تئاتر می‌گوید: هرچند این نمایش‌نامه اقتباس از نمایش‌نامه هملت است، اما خط داستانی و محتوای آن درباره هملت نیست بلکه روایت فردی است که قصد دارد نمایش هملت را اجرا کند اما در اثر زلزله حوادثی برای فرد اتفاق می‌افتد و فرد به‌نوعی باشخصیت هملت درگیر می‌شود.

او بابیان اینکه فضای تئاتر«هذیان هملت» رئال است، می‌گوید: باوجوداینکه سام کو راوند تنها بازیگر این نمایش است اما خط داستانی و بازی این بازیگر به‌اندازه‌ای جذاب است که مخاطب در آن احساس خستگی نمی‌کند و هرلحظه همراه با خط داستان پیش رفته و هیجان خط داستان نمایش را تجربه می‌کند.

بحیرایی ادامه می‌دهد: «هذیان هملت»، چهاردهمین تئاتر صحنه‌ای است که وی کارگردانی آن را بر عهده دارد و این تئاتر تاکنون درجایی اجرانشده است و برای اولین بار در سالن تماشای هنر هر شب ساعت 18 تا 27 اردیبهشت‌ماه اجرا دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار