بنزین برند در باک خودرو اصفهانی ها
برندسازی بنزین و جایگاههای سوخت، عمل متداولی است که بسیاری از شرکتهای اتومبیلسازی بزرگ دنیا چون جنرالموتورز و تویوتا از آن استفاده میکنند. در ایران نیز موضوع برندسازی بنزین، از سال گذشته مطرح و با ایجاد جایگاههایی تحت عنوان برند واحد در اصفهان آغاز شد
نفیسه زمانی نژاد: برندسازی بنزین و جایگاههای سوخت، عمل متداولی است که بسیاری از شرکتهای اتومبیلسازی بزرگ دنیا چون جنرالموتورز و تویوتا از آن استفاده میکنند. در ایران نیز موضوع برندسازی بنزین، از سال گذشته مطرح و با ایجاد جایگاههایی تحت عنوان برند واحد در اصفهان آغاز شد؛ اما آییننامه آن امسال از سوی وزیر نفت ابلاغ شده و نامنویسی رسمی از متقاضیان به عمل میآید.
ارتقای کیفیت بنزین با برند
بحث برندسازی در تمام بخشهای اقتصادی دنیا مطرح است بهطوریکه مصرفکننده به یک نام و نشانی به دلیل اینکه خدمات خوب ارائه میدهد، اعتماد میکند و به تدریج آن برند از جایگاهی خوب میان مردم برخوردار میشود. به اعتقاد کارشناسان از آنجا که بنزین بخش مهمی از سبد سوختی در ایران را به خود اختصاص داده است برندسازی این محصول نیز ضرورت بسیاری دارد و به این معناست که برخی جایگاههای توزیع بنزین در کشور تحت عنوان یک برند خاص فعالیت کنند و با ارائه خدمات دیگری علاوه بر تأمین بنزین مصرفکنندگان، مانند خدمات تعمیر خودرو و ... قادر به افزایش درآمد خود شوند. در واقع برندسازی باید با پشتوانه کیفیت بنزین صورت گیرد یعنی جایگاههایی که تحت عنوان یک برند خاص فعالیت میکنند، باید علاوه بر خدمات جانبی، بنزین را با کیفیت بهتر ارائه دهند. به عبارتی واضح مهمترین هدف از اجرای طرح عرضه بنزین برند ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات در جایگاههای سوخت کشور است. در این میان برخی مسئولان مربوطه بر این باورند این طرح با شرایط کنونی ایران، قابلیت اجرایی ندارد. بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور که از منتقدان این طرح است که دراینباره میگوید: وقتی فرآوردهای با کیفیت مشخص در جایگاههای سوخت عرضه میشود دیگر نیازی نیست برندسازی صورت بگیرد، ضمن اینکه اکنون در بدنه دولت هنوز مفهوم برندسازی تعریف نشده است و نمیتوانیم پاسخ روشنی از آنها دریافت کنیم.
صلاحیت ۳۶ شرکت برای عرضه بنزین برند
در برابر منتقدان، موافقانی قرار دارند که برندسازی بنزین را اتفاقی مهم در صنعت عرضه سوخت ایران میدانند و معتقدند با فراگیر شدن طرح برندسازی بنزین از رخ دادن بسیاری از تقلبهای احتمالی در این بخش ممانعت میشود چون هدف از ایجاد برند ارائه خدمات بهتر و مطلوبتر در حوزه عرضه فرآوردههای نفتی به مردم و ایجاد فضای رقابتی در کشور است. از همین رو سال گذشته بود که طرحی مبنی بر برندسازی بنزین از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به وزیر نفت ارائه شد. این طرح حمایتهای اولیه وزیر نفت را به همراه داشت و در اردیبهشت سال جاری ضوابط اعطای برند سوخت جایگاههای سوختگیری توسط این مسئول اعلام شد. از نهم آذر امسال نیز دستورالعمل عرضه و فروش بنزین و فرآوردههای نفتی در قالب شرکتهای برند، ابلاغ شد. پس از ابلاغ دستورالعمل به گفته محمدرضا مظلومی، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران بیش از ۵۰ شرکت برای مشارکت در این پروژه ثبتنام و اعلام آمادگی کردند که تاکنون صلاحیت ۳۶ شرکت برای عرضه برندینگ بنزین تائید شده است. حتی اینگونه اعلامشده است که عرضه بنزین برند از اول بهمن در برخی از کلانشهرهای کشور اجرایی شده است و قرار بر آن است که این پروژه به صورت مرحله به مرحله در کشور اجرایی شود. موضوع قابلتوجه آن است که گفته میشود در مرحله نخست اجرای این پروژه، عرضه بنزین برند در تعدادی از جایگاههای سوخت اصفهان آغازشده است و پس از آن در سایر کلانشهرهای کشور همچون تهران هم اجرایی خواهد شد.
زمان عرضه بنزین برند در اصفهان
البته بر اساس آنچه امیر آبدار، رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت استان اصفهان در گفتگو با «اصفهان امروز» در رابطه با اجرای این طرح میگوید فعلاً در هیچکدام از جایگاههای اصفهان عرضه بنزین برند آغاز نشده است. به گفته این مسئول این طرحی است که بر اساس اصل 44 قانون اساسی قرار است وزارت نفت تصدیگری خود را بر این بخش کاهش دهد. وی خاطرنشان میکند: طبق این طرح، شرکتهای نفتی با رعایت یک سری از شرایط خاص میتوانند تبدیل به برند شوند و جایگاههایی را تحت پوشش خود درآورند یا آنکه خود اقدام به ایجاد جایگاه سوخت کنند؛ البته باید به تدریج بنزین برند از کیفیت بهتری هم برخوردار شود. حتی ایده آقای وزیر این است که در آینده برندها، پالایشگاه و انبار دایر کنند. این مقام مسئول میافزاید: قطعاً زمانی که تعدادی جایگاه تحت پوشش برند قرار گیرند، آن برند خود نظارت کیفیت و کمیت را بر عهده میگیرد؛ بنابراین برندها برای ارائه خدمات مناسبتر به مردم با یکدیگر رقابت میکنند و این امر بر افزایش رضایت مشتری تاثیر بسیار خواهد داشت. وی بیان میکند: فعلاً شرکتهای مورد نظر مدارک و شرایط درخواستی وزارتخانه را فراهم کردهاند و تعدادی موفق به دریافت مجوز برند شدهاند. ولی گام بعد انعقاد قرارداد با وزارتخانه است که پس از آن بسیاری از مسائل شفاف میشود. آبدار تصریح میکند: در سراسر کشور شرکتهای زیادی هستند که در صورت فراهم کردن مدارک و شرایط درخواستی قادر به دریافت مجوز برند هستند. این فعال در رابطه با تفاوت نرخ بنزین برند با بنزین معمولی اظهار میکند: هماکنون چنین مقرر شده که در صورت اجرای طرح، نرخها یکسان باشد ولی وظیفه برندها آن است در آینده با ارائه بنزین با کیفیتتر، بیشتر خود را نشان دهند و حتی سطح جایگاههای سوخت را هم ارتقا بخشند. در پایان رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت استان اصفهان طرح برندسازی بنزین را مثبت ارزیابی میکند و میگوید همه مشاغل دنیا در حال تغییر و تکامل هستند. عرضه بنزین نیز از مواردی است که نیازمند تحولاتی است و لازم است عرضه آن از حالت سنتی خارج شود و به صورت پیشرفتهتری درآید. وی بیان میکند: از طرفی دیر یا زود برندهای خارجی بنزین وارد ایران میشوند؛ پس بهتر است قبل از ورود آنها خودمان دست به کار شویم و آغازگر عرضه بنزین برند باشیم. زمانی هم که آنها آمدند در راستای ارتقای محصول با یکدیگر همکاری داشته باشیم.