عجایب بناهای تاریخی اصفهان
در مسجد شیخ لطفالله، نقش سقف مسجد، متقارن و منحصربهفرد است و اگر با زاویه و نورآرایی خاص به آن نگاه کنیم، دم طاووس دیده میشود، درحالیکه در حالت عادی تنها فضای زیر گنبد و نقشهایی را که از بالا به پایین کوچک میشوند، میبینیم. البته نقوش این مسجد، شامل شمسههایی است که به ذات احدیت و معانی عرفانی هم اشاره دارد.
اصفهان امروز- محمد مزین:
در مسجد شیخ لطفالله، نقش سقف مسجد، متقارن و منحصربهفرد است و اگر با زاویه و نورآرایی خاص به آن نگاه کنیم، دم طاووس دیده میشود، درحالیکه در حالت عادی تنها فضای زیر گنبد و نقشهایی را که از بالا به پایین کوچک میشوند، میبینیم. البته نقوش این مسجد، شامل شمسههایی است که به ذات احدیت و معانی عرفانی هم اشاره دارد.
در ورودی بنای عالیقاپو هم چرخش صدا وجود دارد، بهطوریکه اگر در گوشه میدان ورودی بنا بایستیم، صداهای گوشه مخالف را بهوضوح میشنویم. دهانههای پل خواجو هم به دلیل قوس پنج و هفت سقف آنها همین ویژگی را دارد. درواقع قوس سقف یک بنا میتواند گود باشد و براساس ارتفاع و پهنای این گودی، صدا در زیر آن بر روی شنونده آن در طرف مقابل اثر میگذارد. به دلیل دوپوش و بیضی بودن گنبد بزرگ جنوبي مسجد جامع هم اگر در نقطه کانونی زیر گنبد، صدایی ایجاد شود، آن صدا در تمام نقاط مسجد پخش میشود.
اگر به هنگام غروب آفتاب از یک زاویه خاص به دهانههای پل خواجو و بين دو گنبدي پل در پايين آنهم نگاه کنیم، این دهانه به شکل شعله شمع با اشک آن با زاويه 45 درجه دیده میشود. البته این حالت در زمانهای دیگر روز هم تا حدی معلوم است.
بین ستونهای سنگی چهل ستون شبستان مسجد جامع عباسی هم، سرب کارشده که این موجب میشود این ستونها مثل مفصل عمل کند و در برابر زلزله مقاوم باشد.
بناهای دوره صفوی، نقشه راهآب هم دارد و بر روی سقف مسجد جامع عباسی و عالیقاپو، آببندی فوقالعادهای برای هدایت آب باران به بیرون میشود و آب از طریق دو ناودان به حیاط هدایت میشود که این موجب شده این بناها در طول 400 سال از نمزدگی محافظت شوند.
دو شیر سنگی در دو سوی پل خواجو هم بهگونهای قرارگرفتهاند که اگر شبهنگام در طرف شمال پل بایستیم، چشم شیر جنوبي برق میزند و برعکس.
پلهای اصفهان هم با ساروج ساختهشده و درنتیجه اگر به پي آنها آب نرسد، خراب میشود، اما هر چه آب بیشتری به آن بخورد، مستحکمتر میشود.
در مدرسه جنوب غربي مسجد جامع عباسی هم، قطعهسنگ سادهای به شكل شاخص در محل معيني تعبیهشده كه ظهر حقيقي اصفهان را در چهارفصل نشان میدهد و چنانکه میگویند محاسبه آن را شيخ بهايي انجام داده است. سطح فوقاني اين شاخص به شكل مثلث قائمالزاویه است، وتر مثلث در جهتي است که ظهر را تعيين ميكند و يك ضلع مجاور زاويه قائمه هم وصل به ديوار و ضلع ديگر، نماينده قبله مسجد است.
منارههای مقبره عارف مشهور، عمو عبدالله کارلادانی هم میجنبد و به منارجنبان معروف است. در این بنا با حرکت دادن یک مناره، مناره دیگر نیز به حرکت و جنبوجوش درمیآید که معمار، این ویژگی را برای محافظت این منارهها در برابر وزش باد و زلزله ایجاد کرده است.
راهنمای تورهای گردشگری