از قدس تا آزادی سوار مترو شوید

مشاور شهردار اصفهان گفت: شهروندان تا سه هفته آینده که تست های فاز سوم خط یک مترو تکمیل شد، می توانند از ایستگاه قدس در خیابان امام خمینی تا میدان آزادی از مترو استفاده کنند.

از قدس تا آزادی سوار مترو شوید

مشاور شهردار اصفهان گفت: شهروندان تا سه هفته آینده که تست های فاز سوم خط یک مترو تکمیل شد، می توانند از ایستگاه قدس در خیابان امام خمینی تا میدان آزادی از مترو استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جواد شعرباف در برنامه تلویزیونی «اینجااصفهان»اظهارکرد: طبق قولی که به مردم اصفهان داده شده بود فاز سوم خط یک قطار شهری در زمان خود محقق شد.

وی افزود: با همت همه دست اندر کارانی که در این عرصه فعالیت می کنند و همانطور که گفته شده بود در ۳۱ خرداد ماه صدای بوق قطار به صدا درآمد و در اول تیرماه به اتفاق استاندار، شهردار و تعدادی از اعضای شورا از خط بازدید شد.

مشاور شهردار اصفهان ادامه داد: هم اکنون در راه اندازی آزمایشی تست هایی از جمله تست گرم ، مخابراتی ، سیگنالی ، ترن ها ظرف دو تا سه هفته انجام می شود تا خط آمادگی پذیرش مسافر را پیدا کند.

شعرباف خاطرنشان کرد: فاز سوم مترو از ایستگاه تختی تا میدان آزادی به طول پنج کیلومتر و پنج ایستگاه شامل ایستگاه امام حسین(ع)، ایستگاه انقلاب،سی و سه پل ،شریعتی و میدان آزادی است که در این میان سه ایستگاه سی و سه پل، شریعتی و میدان آزادی آماده است ولی 2 ایستگاه دیگر تا پایان سال تکمیل می شود البته سعی بر آن است که یکی از این 2 ایستگاه تا دی ماه به بهره برداری برسد.

وی اظهارکرد: با توجه به اینکه فاز سه خط یک از چهارراه تختی تا میدان آزادی به دلیل اینکه از زیر محور تاریخی اصفهان یعنی چهارباغ با وجود آثاری همچون سردر خیمه گاه، مدرسه چهارباغ، سی و سه پل عبور کرده، میراث فرهنگی از ابتدا درخواست داشت تمهیدات مربوطه اندیشیده شود که با پیگیری های مکرر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور با الزامات خاصی این خط از این محور عبور کرد.

مشاور شهردار اصفهان ادامه داد: یکی از دلایل عبور خط مترو از این محور این بود که چهارباغ به پیاده راه تبدیل شود که در آینده این قسمت هیچ نوع ترافیکی نخواهد داشت.

شعرباف اضافه کرد: بنابراین شهروندان در این منطقه به یک وسیله نقلیه عمومی مطمئن نیاز داشتند که خط یک با تمهیدات خاصی به خوبی از محور عبور کرد همچنین در این بخش 2 ایستگاه پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: بعد از اینکه کارشناسان رسمی یونسکو با همکاری میراث فرهنگی طی چندین نوبت مطالعات را بررسی و تایید کردند، این موضوع در اجلاس ٢٠١٣ یونسکو به طور کامل از دستور کار خارج و تایید شد.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم همه تاییدات یونسکو به دلیل حساسیت های مدیریت شهری و میراث فرهنگی عملیات اجرایی قطعه میانی، ریل، پدهای میراگر ارتعاش و... پس از بررسی و نظارت های مستمر در تاریخ ٢٧ خرداد ٩٦ به تایید نماینده و مشاور امین سازمان میراث فرهنگی کشور یعنی دانشگاه علم و صنعت رسید تا هیچ مشکلی از لحاظ ارتعاش و غیره در این زمینه نباشد.

مشاور شهردار اصفهان اعلام کرد: شهروندان تا سه هفته دیگر که تست های لازم انجام گرفت می توانند از مترو استفاده کنند.

شعرباف اظهارکرد: قطار در ارتفاع بیش از 20 متر در زیر زمین که عمیق ترین آن در ایستگاه کوی امام با ارتفاع ۲۸ متر قرار دارد ، در حال حرکت است بنابراین باید تست های لازم در این زمینه انجام شود .

وی ادامه داد: در مطالعات به عمل آمده بیشترین مسافر مربوط به این بخش است ولی باتوجه به صرف هزینه ی زیاد بالغ بر ۱۹۰۰ میلیارد تومان در این زمینه هنوز استقبال خوبی به عمل نیامده است.

مشاور شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در فاز سوم خط یک، دو خط دیگر در میدان امام حسین(ع) و میدان آزادی به این خط وصل خواهند شد به این معنا که مسافران می توانند خط خود را تعویض کنند بدون اینکه مجددا هزینه ای پرداخت کنند .

شعرباف اظهارکرد: به علت کامل نبودن خطوط 2 و سه تردد مسافران کم است که این امر با تکمیل این خطوط و توسعه خط یک این اطمینان برای شهروندان حاصل می شود که از هر نقطه شهر می توانند به راحتی به نقطه دلخواه خود برسند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ساعات کار مترو از ساعت ۷ صبح تا ۳ بعداز ظهر است که این ساعت به ۶:۳۰ بعدازظهر تغییر خواهد کرد تا بتوانیم مدارس و کارمندان را پوشش دهیم ولی با تکمیل خط این زمان به ساعت ۱۰ شب تغییر خواهد کرد .

مشاور شهردار اصفهان گفت: یکی از دلایلی که نمی توان زمان استفاده از مترو را بیشتر کرد این است که پیمانکاران ازساعت 3 به بعد در این محل مشغول به کار می شوند و نباید با شبکه برق دار برخورد کنند و این الزامات ایمنی است که باعث می شود فعلا زمان بهره برداری کمتر باشد.

شعرباف با اشاره به اینکه ظرفیت هر قطار با پنج واگن ۱۰۵۰ مسافر است، افزود: بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان برای خرید هر قطار هزینه شده است و امیدواریم که جمعیت بیشتری از مترو استقبال کنند .

وی تصریح کرد: در حال حاضر بلیط رفت و برگشت با قیمت اتوبوس به مبلغ ۱۰۰۰ تومان برابری می کند، فعلا تغییر مسیر نداریم و خط یک تمام مستقیم است.

مشاور شهردار اصفهان بیان کرد: امسال قیمت بلیط اضافه نشده است و شورای شهر با توجه به وسایل نقلیه عمومی و اضافه شدن طول مسیرتصمیم گیری می کند.

شعرباف به اجرای خط دو مترو اشاره کرد و گفت: مشکل خط دو مترو و عبور از میدان امام (ره ) با تعامل میراث فرهنگی حل و با تکمیل مطالعات در این زمینه و ارسال آن به یونسکو عبور خط ٢ از زیر میدان امام(ره) در اجلاس یونسکو (بن-آلمان) سال ۲۰۱۵ تصویب شد، اما مدیریت کلان کشور و استان تصمیم گرفتند به دلیل کاوش های باستان شناسی که زمان ٥ ساله نیاز داشت و این مدت باعث تاخیر در ساخت و بهره برداری خط دو می شد با اضافه شدن یک و نیم کیلومتر میدان امام(ره) را دور بزند.

ارسال نظر