چالش‌های پیش‌روی رسانه‌های استان با استاندار مطرح شد

امیدآفرینی محرک رشد و توسعه اصفهان

جلسه هیئت مدیره خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان با حضور مهدی جمالی‌نژاد استاندار اصفهان،حمید خواجه نژاد رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور و ایوب درویشی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

امیدآفرینی محرک رشد و توسعه اصفهان

جلسه هیئت مدیره خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان با حضور مهدی جمالی‌نژاد استاندار اصفهان،حمید خواجه نژاد رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور و ایوب درویشی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

استاندار اصفهان گفت: امیدآفرینی محرک رشد و توسعه استان اصفهان است که با همکاری رسانه‌ها محقق می‌گردد.

مهدی جمالی‌نژاد در نشست با اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات اصفهان اظهار کرد: اثرگذاری خانه مطبوعات اصفهان باید تعیین شود و این نهاد نباید به تشکلی نمایشی تبدیل گردد.

وی افزود: خانه مطبوعات باید تلاش کند تا با جریان‌سازی و جلوگیری از هدررفت سرمایه‌ها، به صورت موثر در سطح استان عمل کند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بازوان اعمال سیاست‌های لازم رسانه است، عنوان کرد: در زمان مدیریت شهری با شرایط سخت و پیچیده‌ای روبرو بودیم اما با تمام وجود در حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، ورزشی، هنری، اقتصادی و غیره تلاش کردیم تا شاهد نشاط در سطح شهر باشیم.

او افزود: در آن زمان به این نتیجه رسیدیم که ایجاد این فضا مستلزم حضور مردم در کنار مدیریت شهری است و به این منظور از رسانه‌ها برای افزایش مشارکت مردم استفاده کردیم؛ مردم در آن شرایط سخت به قدری با ما همراه شدند که هر صبح در انتظار یک خبر جدید و جریان‌ساز از مدیریت شهری بودند.

جمالی‌نژاد با تأکید بر نقش رسانه در جامعه تصریح کرد: خانه مطبوعات باید در زمانی که اخبار دروغ توسط برخی رسانه‌ها در فضای استان منتشر می‌شود، نقش‌آفرینی کنند.

او با بیان اینکه به مطالبه‌گری ایمان داریم، گفت: خبرنگاران می‌توانند عملکرد مدیریت استان را در زمینه اهداف مشخص شده مورد پرسش قرار دهند و اقدامات ما را نقد کنند.

photo16436545763

استاندار اصفهان با تأکید بر نقش خانه مطبوعات در آگاهی عمومی بیان کرد: خانه مطبوعات برای اثرگذاری باید در ابتدا خود را بازنگری و بازاندیشی و سپس بازآفرینی کند؛ در نقطه‌ای که هدف پاکی وجود دارد باید شاهد حضور جدی این نهاد باشیم.

او ادامه داد: در اصفهان گاهی کمبودهایی در قلم‌های تحلیلی و نگاه‌های تبیینی احساس می‌شود اما خانه مطبوعات می‌تواند نقش مؤثری در این حوزه ایفا کند.

جمالی‌نژاد با تأکید بر امیدآفرینی در سطح استان تصریح کرد: تمام تلاش ما در مدیریت استان این است که بتوانیم امید را در سطح استان گسترش دهیم و فضای بانشاطی در اصفهان ایجاد کنیم؛ رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری در این زمینه ایفا کنند.

او با بیان اینکه مقدمه هر حرکتی امید است، عنوان کرد: درخواست ما از رسانه‌ها این است که به گسترش فضای امیدآفرینی در استان که خود محرک توسعه و پیشرفت است، کمک کنند؛ اگر اصفهان بخواهد رشد کند و به تراز اصلی خود برسد، باید دارای فضایی سرشار از نشاط و امید باشد و این مهم با کمک رسانه‌ها محقق می‌شود.

استاندار اصفهان افزود: مردم بابد بدانند که مسئولان استانی تا پای جان و به صورت شبانه‌روزی برای آنها تلاش می‌کنند؛ اگر فصای مثبت در سطح استان ایجاد شود، شاهد حضور سرمایه‌گذاران، افراد خلاق و هوش‌های علمی خواهیم بود و از مهاجرت جوانان نیز جلوگیری می‌شود.

تعامل استاندار اصفهان با رسانه‌ها اتفاقات خوبی را برای مردم رقم می‌زند

حمید خواجه‌نژاد در نشست با استاندار و اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات اصفهان اظهار کرد: شفافیت استانداری اصفهان درمورد اهداف و رویکرد‌های خود، چراغ سبزی برای مطالبه‌گری از شخص استاندار را روشن می‌کند.

او افزود: این اتفاق خوبی است که نظر اهالی رسانه و حتی عموم جامعه را به خود جلب می‌کند.

dd678f98-7089-4849-ac5b-ce9aea2dbd6d

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور با اشاره به اهداف تعیین شده در راستای توسعه استان عنوان کرد: این سه هدف کلان بسیار دقیق و به درستی مشخص شده و با اقتضائات و شرایط جغرافیایی و تاریخ و تمدن این استان هماهنگی بالایی دارد.

خواجه‌نژاد با تاکید بر نقش رسانه‌ها در تحقق این اهداف بیان کرد: رسانه‌ها در تحقق و سرعت‌بخشیدن به این اهداف می‌توانند سهم بالا و تاثیرگذاری جدی داشته باشند؛ باید توجه داشت که بدون پیوست رسانه‌ای در هر طرح و پروژه‌ای، آگاهی عمومی حاصل نشده و آن مسئله با عدم موفقیت روبرو می‌شود.

خواجه‌نژاد افزود: سه هدف گردشگری، هوش مصنوعی و انرژی‌های نوین می‌توانند به عنوان تمرینی برای عملیاتی کردن این مهم باشند.

او با اشاره به ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود در اصفهان تصریح کرد: اولین و بزرگترین خانه مطبوعات کشور در استان اصفهان تشکیل شده که نشان‌دهنده ظرفیت بالای رسانه‌ای در این استان است؛ همچنین تعامل خوب استاندار اصفهان با رسانه‌ها یک فرصت جدی برای خانه مطبوعات رقم زده که می‌تواند منجر به اتفاقات خوبی برای مردم شود.

ارائه روایت صحیح از اصفهان با حضور رسانه‌های استانی و کشوری در تورهای گردشگری

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان گفت: با دعوت از رسانه‌های استانی و کشوری برای حضور در تورهای گردشگری می‌توان روایت صحیحی درمورد اصفهان به مردم ارائه کرد.

ایوب درویشی نیز در این نشست اظهار کرد: در عصر کنونی ذائقه مردم برای دریافت اخبار تغییر کرده زیرا امکان ارتباط با سراسر دنیا و دریافت خوراک به وسیله سریع‌ترین ابزارها فراهم شده است.

photo16427206366

او افزود: با توجه به این موضوع لازم است که خانه مطبوعات از حالت سنتی خارج و از رویکردهای نوینی استفاده کند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان با بیان اینکه برخی شبکه‌های مجازی از ما جلوتر هستند، گفت: سرعت در دنیای اطلاع‌رسانی بسیار مهم است و مردم می‌خواهند که اخبار صحیح را در سریع‌ترین زمان ممکن و به آسانی دریافت کنند.

او افزود: روایت اول غلطی که گاهی توسط برخی روایتگران منتشر می‌شود آسیب‌هایی به دنبال داشته و باید با انتشار سریع اخبار صحیح از آن جلوگیری کرد.

درویشی با تأکید بر سازماندهی شبکه‌های مجازی در انتشار اخبار تصریح کرد: باید از تکنولوژی‌های جدید استفاده و با قانون‌مندی چنین ابزارهایی را تحت پوشش قرار دهیم؛ اگر با تغییر در آئین‌نامه‌ها و قوانین بتوانیم این امر را محقق کنیم، اقدامی به نفع نظام اطلاع‌رسانی و ساماندهی رسانه انجام داده‌ایم.

او با اشاره به حضور رسانه‌های استانی و کشوری در شهرستان‌های مختلف استان اصفهان بیان کرد: تورهای گردشگری و سفر خبرنگاران استان اصفهان و سایر نقاط کشور به شهرستان‌های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است؛ با این کار می‌توانیم روایت صحیحی از اصفهان با تبیین درست توانمندی‌ها و نقاط ضعف به مردم کشور ارائه دهیم.

 برخی مدیران استان، رسانه را باور ندارند

شواخی زواره، مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان گفت: یکی از مشکلاتی که امروز باید به آن پرداخت این است که مدیران از اهمیت رسانه مطلع‌اند اما یا آن را باور ندارند یا نحوه صحیح استفاده از رسانه را نمی‌دانند. به‌عنوان‌مثال برای افتتاح یک طرح تمام تلاش بر سر دعوت میهمانان، نحوه برگزاری و شکل و محتوای مراسم انجام می‌شود؛ اما اصلاً توجهی به نوع روایت و ارائه آن نداریم. روایتی که در جامعه هم اثرگذار باشد و آگاهی مردم نسبت به اقدامی که صورت‌گرفته را بالاتر ببرد.

 مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان گفت: مسئله دیگری که با آن روبرو هستیم بحث نشست‌های خبری و مصاحبه‌ها با مسئولان است. عدم آشنایی مدیران و مسئولان در این نشست‌ها و گفتگوها مشهود است. خلق واژه در مصاحبه‌ها کمتر دیده می‌شود تا رسانه بتواند از آن بهره ببرد. نشست‌ها صرفاً به بیان اعداد و ارقام و کلیشه‌ها و به همان شکل سنتی طی می‌شود. آن مسئول درک درستی از مخاطب و ذائقه او ندارد تا بتواند موضوعات را بر اساس آن بیان کند.

محمدرضا شواخی زواره با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد کاهش سرمایه اجتماعی، ناامیدی، ضعف در نشاط در جامعه هستیم، بیان داشت: رسانه در این حوزه‌ها می‌تواند ورود کند و باعث نشاط و شادابی در استان و شهر اصفهان و افزایش سرمایه اجتماعی و به آن شود و در زمینه‌های مختلف امیدآفرینی کند.

شواخی زواره تأکید کرد: اگر رسانه‌هایی قوی، موفق، اثرگذار و مطالبه‌گر در استان داشته باشیم، مدیران موفق و تأثیرگذاری هم در اصفهان خواهیم داشت. رسانه موفق و قوی با مدیران موفق و کارآمد یک رابطه مستقیم دارد. پیشنهاد می‌شود آموزش سواد رسانه در سه مقطع مدیران، روابط‌عمومی‌ها و اصحاب رسانه در دستور کار قرار گیرد.

 مدیر خانه مطبوعات گفت: اصفهان نیازمند یک حرکت هوشمند رسانه‌ای است و لازمه این حرکت داشتن یک راهبرد است. در حال حاضر ما به‌صورت پدافندی عمل می‌کنیم درحالی‌که اگر استراتژی مشخصی داشتیم آن‌وقت به‌صورت آفندی عمل می‌کردیم.

photo16436545387

او خاطرنشان کرد: برای ایجاد امید و افزایش سرمایه اجتماعی نیاز به افرادی داریم که امید به آینده داشته باشند. اصحاب رسانه در بحث مسکن و معیشت در مضیقه هستند و خبرنگاران مشکلات بسیاری دراین‌خصوص دارند. حال چه توقعی از آنها برای امیدآفرینی در جامعه می‌توان داشت. درگذشته پیگیری‌هایی در خصوص مسکن خبرنگاران انجام شده ولی به نتیجه نرسیده است. اگر مسکن خبرنگاران در این دوره تعیین تکلیف شود و بتوان به نتیجه مطلوبی دراین‌خصوص دست‌یافت، به بهبود فضای جامعه رسانه‌ای استان کمک خواهد کرد.

 شواخی زواره با اشاره به اینکه در استان طرح‌های ملی و استانی بسیاری در حال انجام است، اما در این طرح‌ها پیوست رسانه‌ای وجود ندارد گفت: اگر برای بحث تبیین، امیدآفرینی و مطالبه‌گری در این طرح‌ها پیوست رسانه‌ای تعریف شود و چند رسانه برای پوشش هر پروژه در نظر گرفته شود هم به فضای اطلاع‌رسانی در مورد پروژه‌ها کمک خواهد کرد و نقطه امیدی در جامعه خواهد شد.

  استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در پیشبرد راهبردهای اصلی مدیریت استان

 رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان گفت: رسانه‌ها چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای مردم هستند.

 سید محمد قلمکاریان افزود: مدیریت استان سه راهبرد در حوزه گردشگری، انرژی‌های تجدیدپذیر و هوش مصنوعی را برای خود انتخاب کرده است. رسانه‌ها می‌توانند در هر سه حوزه ورود کنند. پیش‌ازاین در خانه مطبوعات در حوزه هوش مصنوعی کارهایی صورت‌گرفته و در آینده هم در این زمینه اقداماتی در دستور کار خانه قرار دارد. در حوزه گردشگری استان نیز مطبوعات می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند. همچنین در زمینه استفاده از انرژی‌هایی تجدیدپذیر می‌توان از ظرفیت رسانه‌ها در جهت فرهنگ‌سازی جامعه استفاده کرد تا بخش زیادی از کمبودها و ناترازی‌ها در کشور و استان جبران شود.

او خاطرنشان کرد: مدیریت آسیب‌های اجتماعی مبحث دیگری است که رسانه‌ها به‌خوبی می‌توانند به آن ورود کنند. در حال حاضر خشونت خانگی در اصفهان به‌شدت افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در استان به‌شدت کاهش پیدا کرده است. اگر کارهای فرهنگی اجتماعی با رسانه تلفیق شود تأثیرگذاری بهتری خواهد داشت.

 ضرورت ارتقای رتبه سرانه رسانه‌ای استان در کشور

 خزانه‌دار و عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات اصفهان گفت: پیش از هر چیز باید ببینیم جایگاه اصفهان در حوزه رسانه‌های کشور کجاست و بعد راجع به مجموعه اقداماتی که خانه مطبوعات به‌عنوان یک تشکل رسمی رسانه‌ای می‌تواند انجام دهد چیست. آنگاه با یک تصویر روشن می‌توان فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی رسانه‌های استان را مشخص کرد.

سید مهدی رضوی افزود: زمانی که به پراکندگی رسانه‌ای کشور نگاه می‌اندازیم متوجه می‌شویم که استان اصفهان با داشتن ۵۴۵ رسانه در رتبه پنجم کشور از نظر تعداد قرار دارد. ۱۴۱ رسانه استان رسانه‌های چاپی، ۲۰۸ رسانه الکترونیک برخط و ۱۹۶ رسانه الکترونیک غیربرخط در استان فعالیت دارند.

photo16427206278

او با اشاره به اینکه در حال حاضر سرانه استان اصفهان به‌ازای هر یک‌صد هزار نفر، ۱۰ رسانه است که این موضوع جایگاه استان در کشور را در رتبه ۲۱ قرار داده است خاطرنشان کرد: این مسئله نشان می‌دهد که استان اصفهان هنوز در خصوص رسانه به اشباع نرسیده است و امکان فعالیت گسترده‌تر رسانه‌ای در این استان وجود دارد. با استفاده از ظرفیت‌هایی که در اصفهان وجود دارد می‌توان هم سرانه آن را افزایش داد و هم رتبه استان را در این حوزه ارتقا بخشید.

 - مشکلات اقتصادی و چالش‌های پیش‌روی اهالی رسانه استان

 عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان تأکید کرد: در سال‌های گذشته به‌خاطر برخی مشکلاتی که رسانه‌های رسمی با آن مواجه بودند بخصوص در حوزه‌های مالی و اقتصادی و هزینه‌های روزافزون آنها، کمبود نیروی حرفه‌ای و آموزش‌دیده و در رقابت با رسانه‌های غیررسمی و مجازی که هزینه چندانی هم نداشتند، فعالیت این رسانه‌ها کاهش‌یافته و ضریب نفوذ کمتری در جامعه و استان پیدا کردند. با نگاهی به استان‌هایی همچون قم، گیلان، خراسان رضوی که از نظر تعداد رسانه با اصفهان برابر هستند؛ اما سرانه و ضریب نفوذ بالاتری دارند می‌توان دریافت که باید دراین‌خصوص فکری اساسی شود و حمایت بهتر و شایسته‌تری از مجموعه رسانه‌های استان به عمل آورد.

 خزانه‌دار خانه مطبوعات اصفهان ادامه داد: امروز بسیاری از خبرنگاران استان و شهرستان‌های اصفهان به‌خاطر مسائل مالی و معیشتی، نبود امنیت شغلی، نداشتن بیمه و... از این حرفه خارج شده‌اند. رسانه‌ها هم دیگر با شرایط درآمدی امروز، قادر به پرداخت هزینه‌های رسانه خود و نیروهای آن نیستند. همین موضوع به تضعیف رسانه‌های استان دامن زده است.

 روایت اول در اختیار رسانه‌های رسمی قرار گیرد

 ناصر بهروان، عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات در ادامه این جلسه گفت: خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان اولین تشکل رسانه‌ای کشور است. رسانه‌های عضو خانه همگی مجوز رسمی رسانه دارند و خبرنگاران آنها نیز شناخته شده و در سطح استان و شهرستان‌های آن مطرح هستند. کسانی که در فضای مجازی اقدام به خبرسازی و انتشار برخی اخبار غیرواقع می‌کنند نه‌تنها مجوز رسمی ندارند؛ بلکه اشخاص پشت پرده آنها نیز مشخص نیستند.

 بهروان افزود: اگر روابط‌عمومی‌های دستگاه‌ها بخصوص مجموعه سازمان‌های استان اخبار و مطالب خود را در وهله اول در اختیار رسانه‌های رسمی قرار دهند و آنها روایتگر نخست مسائل باشند آنگاه مردم هم با اعتماد بیشتری اخبار را از این رسانه‌ها دریافت خواهند کرد.

 او با اشاره به اینکه متأسفانه در دوره‌های گذشته پس از هر اتفاق و حادثه‌ای این فعالان در شبکه‌های اجتماعی بودند که خبرها را منتشر می‌کردند گفت: پس از انتشار حجم زیادی از اخبار ضدونقیض، واقعیت ماجرا در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت. بیان روایت اول درخواست رسانه‌های استان است و لازمه فعالیت مؤثر آنها هم انتشار همین خبرهای تازه و دست‌اول است.

منوچهر احدی، بازرس خانه مطبوعات اصفهان نیز در این جلسه گفت: در بحث آموزش خلأ زیادی وجود دارد که انتظار می‌رود مجموعه استانداری دراین‌خصوص به خانه مطبوعات اصفهان کمک کند تا دوره‌های ارزشمندی برای خبرنگاران و روابط‌عمومی‌های استان برگزار شود.

photo16427206421

 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار