مدارس محله محور از رؤیا تا واقعیت
به تازگی مهدی جمالی نژاد، استاندار اصفهان در شورای آموزشوپرورش استان اصفهان با اشاره به استفاده از مدارس در چند حوزه گفت: «از خیران مدرسهساز درخواست کردیم که مدارس را بهصورت محلهمحور احداث کنند بهطوریکه مردم ساکن در آن محله بتوانند از فضاهای آن مثل نمازخانه، کتابخانه و سالن ورزشی در غالب مسجد در ساعات تعطیلی مدرسه، استفاده کنند.»
به تازگی مهدی جمالی نژاد، استاندار اصفهان در شورای آموزشوپرورش استان اصفهان با اشاره به استفاده از مدارس در چند حوزه گفت: «از خیران مدرسهساز درخواست کردیم که مدارس را بهصورت محلهمحور احداث کنند بهطوریکه مردم ساکن در آن محله بتوانند از فضاهای آن مثل نمازخانه، کتابخانه و سالن ورزشی در غالب مسجد در ساعات تعطیلی مدرسه، استفاده کنند؛ با این کار در محلاتی که از داشتن فضاهای مختلف محروم هستند، به چند هدف دست پیدا خواهیم کرد.»
این در حالی است که استان و شهر اصفهان بهطورکلی در مورد تعداد و کیفیت مدارس دچار معضلات عدیده است. به عنوان مثال سید رضا مرتضوی، استاندار سابق اصفهان شهریور سال جاری اعلام کرد: « فضاهای آموزشی استان اصفهان با کمبود مواجه و تراکم دانشآموزان در این فضاها بسیار بالاست. در استان اصفهان مدارس ۲ شیفته و سه شیفته زیاد داریم و متأسفانه جاهایی که خیرین مدرسه ساختهاند، سهم دولت برای تکمیل کار انجام نشده است. به گفته او بالغ بر ۲۹۷ مدرسه در استان وجود دارد که سهم خیرین در آنها به سرانجام رسیده اما دولت اقدامی نداشته و همچنان این موضوع بلاتکلیف مانده است.»
در واقع خیرین اصفهان وظیفه که نه لطف و سهم خود را انجام دادهاند اما تا مادامیکه دولت به پرداختن سهم خود در مورد مدارس نپردازد دیگر مدرسهای نیست که محله محور باشد یا خبر.
نیاز است تا مسئولان مربوطه در این زمینه پیگیری دولتی بیشتری داشته باشند تا اینکه تمام نگاهها را به خیرین معطوف کنند. طبق آمار در استان اصفهان حدود ۵۶۰۰ مدرسه وجود دارد که ۱۶۰۰ آن در سطح کلانشهر اصفهان فعال است و فرونشست ۱۵۰ مدرسه استان را از دور فعالیت خارج کرده است .همچنین ۹۸۰ هزار دانشآموز در این استان مشغول به تحصیل هستند که ۳۸۰ هزار آنها در کلانشهر اصفهان تحصیل میکنند. زمانی که حجم و گستردگی موضوع زیاد باشد، مدیریت و تخصیص منابع این موضوع با مشکل روبهرو میشود.
اما در همین راستا سهم دولت در ساخت مدارس به تأمین بودجه و برنامهریزیهای آموزشی برمیگردد، اما موفقیت در این زمینه بستگی به همکاریهای مختلف، نیازها و کمبودهای موجود در سیستم آموزشی دارد.
اینکه کمبودهای موجود در سیستم چیست قصهای است که سر دراز دارد اما در اصفهانی که با کمبود مدارس و معضل بزرگ فرونشست و مدارس فرسوده دستوپنجه نرم میکند، پرداختن به رویای مدارس محله محور اگرچه زیباست اما به همت جمعی و انجام وظیفه تمام ارکان ساخت مدرسه وجود دارد.