بیوگرافی محمد جواد ظریف و همسرش مریم ایمانیه+ فعالیت های سیاسی

بیوگرافی محمدجواد ظریف و همسرش مریم ایمانیه را با اطلاعاتی از فرزندانش، اصالت، ثروت، آدرس اینستاگرام، سوابق فعالیت های سیاسی و حقایقی از زندگی وی را آورده ایم.

بیوگرافی محمد جواد ظریف و همسرش مریم ایمانیه+ فعالیت های سیاسی

محمد جواد ظریف(Mohammad Javad Zarif) سیاستمدار و  وزیر سابق امور خارجه ایران در دولت یازدهم و دوازهم است که احتمال کاندید شدن وی در  انتخابات ریاست جمهوری 1403 وجود دارد.

ظریف در سمت های چون سفیر ایران در سازمان ملل متحد، دستیار ارشد وزیر امور خارجه، مشاور سرکنسول‌گری ایران در سانفرانسیسکو و معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز فعالیت داشته است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعاتی از  بیوگرافی محمد جواد ظریف و همسرش را در اختیار شما قرار دهیم.

محمد جواد ظریف کیست؟

مشخصات فردی

نام کامل

 محمّدجواد ظریف خوانساری 

تاریخ تولد 

 ۱۷ دی ۱۳۳۸

محل تولد

تهران

شغل

سیاستمدار و دیپلمات ایرانی

سمت فعلی

فعلا سمتی ندارد

مشخصات فیزیکی

قد

حدود 173 سانتی متر

چپ دست یا راست دست

راست دست

مشخصات خانوادگی

نام پدر

عباسعلی ظریف خوانساری

نام مادر

عفت کاشانی‌پور

نام همسر

مریم ایمانیه

تاریخ ازدواج

1358

نام فرزندان 

مهدی و مهسا

شغل پدر

تجار

مشخصات تحصیلی

مدرسه علوی

دانشگاه

 دانشگاه ایالتی سان‌فرانسیسکو-دانشگاه دنور

رشته تحصیلی

روابط بین‌الملل-مطالعات بین‌الملل-حقوق و روابط بین‌الملل

مدرک

کارشناسی-کارشناسی ارشد -کارشناسی ارشد-دکتری

محمد جواد ظریف
عکس محمد جواد ظریف

بیوگرافی کامل محمد جواد ظریف

کودکی و اوایل زندگی

محمّدجواد ظریف خوانساری مشهور به محمد جواد ظریف در روز جمعه  ۱۷ دی ۱۳۳۸ مصادف با 8 ژانویه 1960 میلادی و 9 رجب سال 1379 هجری قمری در تهران به دنیا آمد و هم اکنون 64 سال سن دارد. اطلاعات دقیقی از قد محمد جواد ظریف منتشر نشده است و از روی ظاهر می توان حدس زد که قد وی 170 سانتی متر بیشتر است.

(Mohammad Javad Zarif (3)
عکس کودکی محمد جواد ظریف

خانواده

خانواده محمد جواد ظریف مذهبی، محافظه‌کار و متمول بود. عباسعلی ظریف خوانساری پدر وی از شعرای اصفهان، فردی خیر و تجار و پدربزرگش از بانیان مسجد اعظم قم و مسجد هامبورگ بود. مادرش عفت کاشانی‌پور فرزندحاج‌میرزا علی‌نقی کاشانی از تجار بزرگ کاشانی مستقر در تهران بود که درحالی‌که از ازدواج اول خود یک دختر و پسر داشت، به عقد عباسعلی ظریف که او نیز یک دختر داشت، درآمد و حاصل آن ازدواج یک فرزند پسر به نام محمدجواد است.

خانواده ظریف ابتدا در محله ملک اصفهان ساکن بودند و مادرش  علاقه زیادی به حسینیه انگورستان ملک داشته است اما سپس به تهران نقل مکان کردند. مادر دکتر ظریف در دی سال 1397 چند ماه بعد از به‌عهده‌گرفتن وزارت فرزندش درگذشت.

محمد جواد ظریف درباره خانواده خود می گوید: خانواده ما خانواده مذهبی سنتی تاجر هم از طرف مادری و هم از طرف پدری بودند. پدرم از تجار بنام اصفهان بود. ایشان بعد از فوت همسر اولش به تهران آمد و بعد با مادرم ازدواج کرد. پدرم یک دختر و مادرم نیز یک دختر و پسر از ازدواج قبلی شان داشتند.
ظریف در توضیحات بیشتر درباره حاجیه خانم عفت کاشانی مادر خود می گوید: مادرم بسیار متدین بود. خانواده شان نیز سنتی و مذهبی هستند. ما در مجموع خانواده مرفهی بودیم و وضع مالی مادر و پدرم خوب بود. هنوز از قبل آن هاست که زندگی می کنم و منزل و زندگی من از اموالی است که پدرم برایم به ارث گذاشته و یا مادرم به من بخشیده است.

منزل ظریف کجاست؟ یکی از موارد جست و جو شده مخاطبان در اینترنت است اما بهتر است بدانید که خانه اول خانواده این سیاستمدار ایرانی بین خیابان کاشان و خیابان کمالی، پشت باغ شاه سابق بود که بعد از فوت پدر در سال 63، خانواده ظریف از این منزل به دلیل مشکلات اداره آن جابجا شدند.

تحصیلات 

تحصیلات محمد جواد ظریف در دوره مقدماتی از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۵ در دبستان و دبیرستان علوی تهران سپری شد.سپس وی با ویزای دانشجویی به ایالات متحده آمریکا رفت و از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۶ دیپلم خود را از کالج درو، در سانفرانسیسکو گذراند و به ترتیب در سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۱ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل را از دانشگاه ایالتی سان‌فرانسیسکو دریافت کرد. سپس وی به ایالت کلرادو رفت و در سال ۱۳۶۳ مدرک کارشناسی ارشد مطالعات بین‌الملل را از دانشکده مطالعات بین‌الملل جوزف کوربل، دانشگاه دنور اخذ نمود و پس از آن تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه داد.

محمد جواد ظریف و همسرش

محمد جواد ظریف و همسرش مریم ایمانیه در تابستان سال 1358 از طریق خواهر این سیاستمدار با هم آشنا شدند و زندگی مشترک آن ها با یک عقد مختصر و سفر مشهد آغاز شد.

ظریف در سن 19 سالگی به فکر ازدواج افتاد.وی با مادرش تماس گرفت و خبر داد قصد دارد به تهران بیاید و ازدواج کند. یک هفته بعد از رسیدن راهی اصفهان شد و برای اولین‌بار مریم ایمانیه ١٧‌ساله و خواهرش را در منزل خواهر خود دید و آن‌طور که قبلا گفته است، حتی متوجه نشد کدام‌یک از خانم‌ها برای ازدواج به او معرفی شده‌اند.

وی درباره  دوران نامزدی در کتاب آقای سفیر این‌طور تعریف می‌کند: «نامزدی‌مان مصادف با شب‌های احیا بود و در اصفهان آقایی به اسم آ شیخ مهدی مظاهری دعای ابوحمزه ثمالی می‌خواند. ما به همراه خواهر و همسرم به دعای ابوحمزه می‌رفتیم و این نامزدبازی ما بود».

محمد جواد ظریف
عکس محمد جواد ظریف و همسرش

اطلاعاتی از  بیوگرافی همسر محمد جواد ظریف  منتشر نشده است و می دانیم که همسر ظریف اهل اصفهان است و اختلاف سنی آن ها دو سال است.همچنین اطلاعاتی از شغل همسر محمد جواد ظریف منتشر نشده است اما وی در سال 1397 ریاست انجمن همسران دیپلمات‌های وزارت امور خارجه را به عهده داشت.

اسم فرزندان محمد جواد ظریف مهسا و مهدی است که هر دو در آمریکا به دنیا آمده اند. پسر ظریف مهندسی برق خوانده و دارای فوق لیسانس مدیریت است و دخترش نیز دارای مهندسی معماری داخلی است و  هر دو آن ها ازدواج کرده‌اند.

اگر به دنبال اطلاعاتی از شغل فرزندان محمد جواد ظریف هستید باید بدانید که ظریف در مرداد سال 1397 با پیوستن به کمپین "فرزندت کجاست"  پیوست و اعلام کرد: پسرم لیسانس برق و فوق لیسانس مدیریت بازار دارد و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و استخدام هیچ جایی نیست و در حوزه مدیریت بازار، کار مشاوره‌ای انجام می‌دهد.عروسم دکترای نانوتکنولوژی دارد و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و به طور پاره وقت در دانشگاه فعالیت دارد.

دخترم طراح داخلی است و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و برخی اوقات طراحی داخلی برای دوستان و اقوام انجام می‌دهد.دامادم فوق لیسانس مدیریت دارد و مدیر یک شرکت خصوصی است.

خدا را شاکرم که فرزندانم به دنبال خاتمه ماموریت من در سازمان ملل متحد، تحصیلاتشان را فورا به اتمام رسانده و بیش از ۶ سال است که به ایران بازگشته‌اند و همراه خانواده هایشان در تهران ساکن و مشغول به کار هستند.

ثروت ظریف

اطلاعات دقیقی از ثروت ظریف منتشر نشده است و خودش در این باره گفته که منزل و زندگی من از اموالی است که پدرم برایم به ارث گذاشته و یا مادرم به من بخشیده است.من نه خانه‌ای در آمریکا دارم و نه ملک و یا حتی حساب بانکی خارج از ایران و همسر و فرزندانم هم هیچ دارایی خارج از ایران ندارند.بنابراین اطلاعات دقیقی از حقوق ماهیانه محمد جواد ظریف در دسترس نیست.

محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف و شهید سردار قاسم سلیمانی

گرایش سیاسی محمد جواد ظریف

زمانی که ظریف برای پست وزارت خارجه به مجلس معرفی شد، روزنامه اعتماد او را در میان اصلاح‌طلبان دسته‌بندی کرد اما خبرگزاری مهر از وی به عنوان یک چهره مستقل یاد کرد.

فعالیت های محمد جواد ظریف

 محمد جواد ظریف فعالیت خود را از سال ۱۳۵۷ به عنوان مشاور سرکنسولگری ایران در سان فرانسیسکو آغاز کرد و تا سال ۱۳۵۹ در این جایگاه فعالیت نمود. او در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ مشاور سیاسی، رایزن و کاردار نمایندگی ایران در سازمان ملل بود. 

 او از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۱ برای مدت ۱۰ سال، معاونت حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه را بر عهده داشت. وی برای مدت ۵ سال، در فاصله سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد.

وی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سمت وزیر امور خارجه ایران را بر عهده داشت همچنین او از اعضای شورای عالی جمعیت هلال‌احمر و دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است.

(Mohammad Javad Zarif (2)
محمد جواد ظریف و حسن روحانی در سازمان ملل

سمت‌ها

  • دستیار ارشد وزیر امور خارجه
  • مشاور سرکنسول‌گری ایران در سانفرانسیسکو
  • معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه
  • سفیر ایران در سازمان ملل متحد
  • وزیر امور خارجه

فعالیت‌های بین‌المللی

  • عضو گروه شخصیت‌های برجسته زمامداری جهانی
  • سخنگو و ریاست کمیته سیاسی هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران
  • ریاست کارشناسان ارشد هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران
  • ریاست کمیته حقوقی مجمع عمومی ۴۷ ملل متحد – نیویورک
  • ریاست کمیسیون فرهنگی- یونسکو
  • ریاست کمیسیون خلع سلاح ملل متحد – نیویورک
  • ریاست کمیته سیاسی دوازدهمین اجلاس سران عدم تعهد – دوربان

کتاب‌ محمد جواد ظریف

  • تعهدات جمهوری اسلامی ایران به کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت (CTC)؛ دفتر مطالعات بین‌المللی مبارزه با تروریسم دانشگاه آزاد اسلامی؛ با مقدمه محمدجواد ظریف، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، دفتر مطالعات بین‌المللی مبارزه با تروریسم، ۱۳۹۰، ۲۶۰ ص.
  • دیپلماسی چند جانبه: پویایی مفهومی و کارکردی سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی؛ محمدجواد ظریف، سید محمد کاظم سجادپور؛ [به سفارش] مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی[وزارت امور خارجه]، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، ۱۳۹۱، ۹۲۸ص.
  • روندهای جدید بین‌المللی؛ به‌اهتمام محمدجواد ظریف، مصطفی زهدانی؛ [به‌سفارش] دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، تهران: وزارت امورخارجه، مرکز چاپ و نشر، ۱۳۸۴، ۴۳۷ص.
  • نهادهای ملی حقوق بشر؛ تألیف محمدرضا غائبی؛ با مقدمه محمدجواد ظریف؛ [به سفارش] دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، مشخصات نشر: تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، ۱۳۸۷، ۱۸۴ ص.
  • سازمان‌های بین‌المللی؛ محمدجواد ظریف، محمدکاظم سجادپور، تهران: میزان، ۱۳۸۹، ۲۸۰ ص.[۱۰۶]
  • دوران‌گذار روابط بین‌الملل در جهان پساغربی؛ محمدجواد ظریف، محمدکاظم سجادپور، عبادالله مولایی، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، ۱۳۹۵.[۱۰۷]
  • آقای سفیر: گفتگو با محمدجواد ظریف مصاحبه‌کننده: محمدمهدی راجی، تهران: نشر نی، ۱۳۹۲، ۳۸۴ ص.
  • پایاب شکیبایی: برداشت هایی از هشت سال وزارت، انتشارات اطلاعات، چاپ ۱۴۰۳[

اینستاگرام محمد جواد ظریف

اینستاگرام محمد جواد ظریف به آدرس jzarif_ir است که داری تیک آبی است و  783 هزار فالور دارد و 297 پست تاکنون بارگذاری کرده است.وی پیج اینستاگرام شخصیت های چون حسن روحانی، سید عباس عراقچی، سید حسن خمینی و حسن هاشمی را دنبال می کند.

 

محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف در شبکه های اجتماعی

اینستاگرام

jzarif_ir

وبسایت

ویکی پدیا محمد جواد ظریف

 حقایق کمتر شنیده شده درباره محمد جواد ظریف

  1. محمد جواد ظریف مسلط به زبان های فارسی و انگلیسی است.
  2.  دوران سربازی خود را نیز در آمریکا و در وزارت امور خارجه بصورت امریه گذراند.
  3. یک لیسانس، دو فوق لیسانس و یک مدرک دکترای خود را از آمریکا اخذ کرد.
  4. بعد از توافق هسته ای مردم لقب مصدق و امیرکبیر زمانه را به او دادند.
  5. جز اولین سیاست مدارانی است که در فیسبوک، توییتر و اینستاگرام پیج شخصی دارد
  6. وی گرین کارت اقامت آمریکا را ندارد.
  7. ظریف در سال ۲۰۱۵ از سوی مؤسسه انگیسک اینسایتس به عنوان ریسک‌پذیرترین سیاستمدار جهان انتخاب شد.
  8. وی پس از انتخاب شدن برای وزارت امور خارجهٔ ایران، اقداماتی نظیر انتخاب اولین زن سخنگو وزارت امور خارجه، اولین سفیر زن جمهوری اسلامی را انجام داد.
  9. ظریف در ۶ اسفند ۱۳۹۷ از سمت وزیر امور خارجه استعفا داد اما حسن روحانی با استعفا او موافقت نکرد.
  10. وزارت خزانه‌داری آمریکا در ژوئیه ۲۰۱۹ وی را تحریم کرد.
  11. همچنین وی در ۲۰ مهر ۱۴۰۱ توسط کانادا نیز تحریم شد.
  12. لیزا اندرسون، رئیس دانشکده امور بین‌الملل دانشگاه کلمبیا از ظریف پرسیده‌است که آیا قصد شرکت در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا را دارد؟ به دلیل این که حضور گسترده ای در مجامع عمومی آمریکا داشته.
  13. ظریف به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در خصوص پرونده برنامه اتمی ایران از جانب حسن روحانی معرفی شده‌است.
  14. ظریف در سال‌های ۶۷ و ۶۸ مشاور علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت بود.
  15. او بیش از دو دهه سابقه تدریس از جمله استاد میهمان در دانشکده روابط بین‌الملل و نیز استاد میهمان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی‌ دانشگاه تهران را دارد.
  16.  حسن روحانی در دولت دوازدهم محمدجواد ظریف را مجددا به عنوان وزیر امور خارجه به مجلس معرفی نمو که وی با کسب ۲۳۶ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و ۲۶ رأی ممتنع، از مجموع ۲۸۸ رأی ماخوذه، مجدداً به عنوان وزیر امور خارجه از مجلس رای اعتماد گرفت.
  17. ۷ ژانویه ۲۰۲۰ آمریکا از اعطای ویزا به محمدجواد ظریف به منظور شرکت در اجلاس آزاد گفتگو در بارهٔ احترام به منشور سازمان ملل متحد خودداری کرد.
  18. دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ مصاحبه‌ای توسط عادل فردوسی پور با محمد جواد ظریف انجام شد ولی مسئولان صدا و سیما از پخش این مصاحبه در برنامه نود که به مناسبت شب یلدا ضبط شده بود، خودداری کردند.
  19. محمد جواد ظریف به همراه جان کری در میان ۳۷۶ نفری بودند که به عنوان نامزد جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۶ انتخاب شدند.
  20. وی در طول مذاکرات برجام بیشترین دیدار‌ها و گفتگو‌های دوجانبه را با جان کری وزیر خارجه دولت اوباما داشت.
  21. محمدجواد ظریف را به‌جرئت می‌توان خوش‌تیپ‌ترین دیپلمات ایران دانست. همیشه آراسته و مرتب است و حتی اهمیت‌دادن به این آراستگی و لباس‌هایش چندین بار خبرساز شده است.

عکس محمد جواد ظریف

(Mohammad Javad Zarif (1)

محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف

سخن آخر

در این مطلب اطلاعاتی از زندگینامه  محمد جواد ظریف را در اختیار شما قرار دادیم.در صورت تمایل می توانید مطلب بیوگرافی محمد مخبر رئیس جمهور موقت ایران با سوابق و عکس و بیوگرافی محمد باقر قالیباف و همسرش با عکس فرزندان  را نیز مطالعه کنید. اگر شما اطلاعات بیشتری از زندگی وی دارید با ما و سایر مخاطبان سایت اصفهان امروز در قسمت ارسال نظر به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار