هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد

برگزاری جشن‌ها، آیین‌ها و مراسم‌های مختلف در شهرها جایگاه ویژه‌ای دارد. برگزاری مراسم‌های مختلف از سوگواری گرفته تا جشن و بزرگداشت و... در سطح شهرها نه‌تنها بد نیست بلکه می‌تواند در صورت اجرای درست و با برنامه‌ریزی دقیق، به افزایش نشاط و تحرک عمومی و ارتقای سطح فرهنگ نیز کمک بسیاری کند و بستر حاضر و آماده‌ای است برای پیوند بیشتر مردم یکدیگر در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی.

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد

برگزاری جشن‌ها، آیین‌ها و مراسم‌های مختلف در شهرها جایگاه ویژه‌ای دارد. برگزاری مراسم‌های مختلف از سوگواری گرفته تا جشن و بزرگداشت و... در سطح شهرها نه‌تنها بد نیست بلکه می‌تواند در صورت اجرای درست و با برنامه‌ریزی دقیق، به افزایش نشاط و تحرک عمومی و ارتقای سطح فرهنگ نیز کمک بسیاری کند و بستر حاضر و آماده‌ای است برای پیوند بیشتر مردم یکدیگر در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی. درباره شهر اصفهان نیز، نیاز به برگزاری مراسم‌ها در سطح شهر وجود دارد و به این موضوع انتقادی نیست اما برگزاری مراسم‌های مختلف که بیشتر مذهبی هستند در حریم پل‌های تاریخی، میدان نقش‌جهان و چهارباغ موضوعی است که نه‌تنها به تقویت وفاق اجتماعی و مذهبی کمکی نمی‌کند بلکه می‌تواند به ضد تبلیغی برای همین مناسبت‌ها نیز تبدیل شود. برگزاری مراسم‌های مختلف در میدان نقش‌جهان صدای فعالان میراث را درآورده است. فعالان و دلسوزان میراث تاریخی اصفهان می‌گویند درحالی‌که میدان امام علی (ع) ظرفیت‌های بالایی برای گردهمایی‌ها و مراسم‌های مذهبی و فرهنگی دارد چرا شهرداری اصفهان و سایر متولیان اجرای این مراسم‌ها اصرار دارند این مراسم‌ها در میدان نقش‌جهان برگزار شود؟ یا وقتی مجموعه‌هایی همچون صفه و ناژوان با ظرفیت‌های بالای مردمی در شهر وجود دارد چرا مراسم‌های مختلف ملی، مذهبی و گردهمایی‌ها در این مناطق برگزار نمی‌شود و پیاده راه چهارباغ و پل‌های تاریخی شهر محل برگزاری این مناسبت‌ها هستند. حتی کار به جایی کشیده که در انتخابات اخیر گردهمایی سیاسی یکی از نامزدهای انتخاباتی نیز در میدان نقش‌جهان برگزار شد (موضوعی که متأسفانه در دوره‌های قبل و نامزدهای دیگر انتخاباتی نیز تکرار شده بود) و هیچ‌کس پاسخ نداد که مگر فضای میدان تاریخی ثبت شده در یونسکو که میراث جهانی است جایی برای میتینگ‌های پرسروصدای سیاسی است؟!

نکته دیگر درباره برگزاری مراسم‌های مختلف در حریم آثار تاریخی این است که متولیان این مراسم‌ها خودشان را ملزم به رعایت هیچ استانداردی نمی‌کنند؛ بلندگوهای پرسروصدا، آسیب به دیوارها و حریم آثار تاریخی برای نصب پرچم و آسیب به منظر آثار تاریخی و... تنها بخشی از مواردی است که برگزاری این مراسم‌ها در محلی نامناسب رقم می‌زند درحالی‌که برگزاری این مراسم‌ها، جشن‌ها و عزاداری‌ها می‌تواند به میادینی همچون میدان امام علی (ع) و هم چنین مجموعه مصلی هویت شهری بخشید و مردم را با این فضاهای کم استقبال نیز آشتی دهد. برگزاری مراسم‌ها و آیین‌های مختلف در سطح شهر، مثبت و اثربخش است اما برنامه‌ریزی و برگزاری درست آنها درحالی‌که به اماکن تاریخی و میراث جهانی اصفهان که هویت شهر و امانتی برای آیندگان است آسیبی وارد نشود در اولویت بیشتری است.  از قدیم نیز گفته‌اند که «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد».

 

ارسال نظر