مصائب پل صاحب روضات در اصفهان

سال پیش بود که طرح تعریض اتوبان خرازی باهدف کاهش ترافیک در آن کلید خورد. طرحی که قرار بود تا پایان تابستان و پیش از بازگشایی مدارس تمام شود؛ اما با چند ماه تأخیر در چند فاز اجرا شد. طرحی که پلیس بارها به آن ایرادهایی وارد دانست؛ اما شهرداری اصرار به اجرای آن داشت و مدیران شهری صحبت از کاهش ۲۵ درصدی بار ترافیکی در این مسیر پس از اجرای طرح تعریض می‌کردند.

مصائب پل صاحب روضات در اصفهان

سال پیش بود که طرح تعریض اتوبان خرازی باهدف کاهش ترافیک در آن کلید خورد. طرحی که قرار بود تا پایان تابستان و پیش از بازگشایی مدارس تمام شود؛ اما با چند ماه تأخیر در چند فاز اجرا شد. طرحی که پلیس بارها به آن ایرادهایی وارد دانست؛ اما شهرداری اصرار به اجرای آن داشت و مدیران شهری صحبت از کاهش ۲۵ درصدی بار ترافیکی در این مسیر پس از اجرای طرح تعریض می‌کردند.

در کنار این طرح تعریض، پلی به نام صاحب روضات هم بر روی اتوبان کشیده شد تا مسیر شرقی - غربی بزرگراه خرازی و خیابان‌های بهستان و صاحب روضات را به هم متصل کند. همان زمان تغییراتی که در طرح اولیه اعمال شد باعث تأخیر در اجرای تعریض شد که در یادداشتی با عنوان«شهر درگیر طرح‌های بداهه است» به ایرادات آن اشاره کردیم و این را هم گفتیم که به‌جای اجرای این طرح‌ها بهتر است شهرداری برای احداث رینگ چهارم ترافیکی و بهبود زیرساخت های حمل و نقل عمومی شهر همت کند.

طرحی که نه‌تنها پیش‌بینی مدیران شهری را برآورده نکرد و همچنان ترافیک در قسمت‌های تعریض شده خرازی به‌جای خود مانده که اجرای این طرح مصائب تازه‌ای هم به آن افزوده است. این ترافیک در ساعت‌های پیک روز شهروندان را به‌مراتب با مشکل بیشتری مواجه می‌کند.

با حذف توقفگاه‌ها، خودروهایی که در این قسمت از بزرگراه خراب یا تصادف می‌کنند مجبورند که همان جا بمانند و دیگر مکانی برای توقف آنها نیست و همین باعث تصادفات زنجیره‌ای و ترافیک‌های کیلومتری در این اتوبان می‌شود.

اما در هفته‌های گذشته شاهد برخورد چند دستگاه کامیون با پل صاحب روضات بودیم. پلی که با ارتفاع کمتر از پل‌های دیگر در مسیر اتوبان احداث شده و به جای تسهیل در عبور و مرور شهروندان حالا خود به یک چالش برای آنها تبدیل شده است.

در این میان مسئولان شهرداری ادعا می‌کنند که مقصر کامیون‌هایی هستند که بار غیراستاندارد حمل کرده‌اند؛ اما برخی از کارشناسان بخصوص پلیس راهور بر این عقیده‌اند که باید پل صاحب روضات نیز در همان ارتفاع پل‌های قبل و بعد خودساخته می‌شد.

سؤال اینجاست که آیا این پل توانسته در کاهش بار ترافیکی شهر مؤثر باشد یا مانند همان طرح تعریض خود به چالش ترافیکی مبدل شده است؟

شاید اگر برای چند دقیقه روی پل صاحب روضات بایستیم و به تعداد خودرویی که از این پل استفاده می‌کنند را بشماریم متوجه این نکته بشویم که حتی در زمان‌های ترافیک، عبور این تعداد حداقلی خودرو چیزی از بار ترافیک اتوبان و کندروهای آن کم نمی‌کند.

حالا شهرداری تصمیم گرفته است که برای افزایش ارتفاع تا ۵ متر و رساندن آن به ارتفاع سایر پل‌ها، اقدام به آسفالت‌تراشی در این قسمت از بزرگراه کند. اقدامی که در همین چند روز اجرای آن هم باعث ترافیک و گلایه شهروندان شد. مسئله‌ای که طبق اسناد ارائه شده پیش از اجرای طرح هم مطرح بوده؛ اما اجرا نشده تا اینکه پس از افتتاح آن با مصائب آن روبرو شدند.

به هر سو مدیران و برنامه‌ریزان شهری باید به این مسئله واقف باشند که پیش از اجرای طرح تمام مسائل آن را بسنجند و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند تا پس از اجرای طرح باز شهروندان را دچار مشکل مضاعفی نکند و اجرای یک طرح، ایمنی مردم را به خطر نیندازد.

به قول رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی استان اصفهان در طرح پل صاحب روضات باید چند مسئله رعایت شود؛ نصب گاباریت، همسان کردن ارتفاع آن با دیگر پل‌های محدوده و تقویت تابلوهای مسیر از مواردی است که باید اجرا شود.

چون برخی از کامیون‌ها به‌خاطر ساخت‌وساز در شهر رفت‌وآمد دارند و نمی‌توان آن‌ها را منع کرد یا اگر یک راننده تخلفی هم انجام می‌دهد و باری بیش از اندازه یک پل بار زده نباید شهروندان را دچار مشکل کند و وظیفه شهرداری و پلیس است که پیش‌بینی‌های لازم برای آن را انجام دهند و جلوی تخلف‌هایی که می‌شود را هم بگیرند.

جا دارد باز این نکته را هم مانند یادداشت سال گذشته تأکید کنیم که بهتر است به‌جای صرف هزینه و انرژی شهر و آزمون‌وخطا کردن در طرح‌های کم‌فایده یا پرچالش به فکر توسعه حمل‌ونقل عمومی و تکمیل رینگ چهارم بود. تا این کارها صورت نگیرد هیچ طرحی نمی‌تواند به حل ترافیک روزافزون اصفهان کمک کند  و این طرح‌ها مسکنی مقطعی بیش نیستند.

 

ارسال نظر