ریزگردهای غیرمنتظرۀ وارداتی!

در حالی که اصفهان همچنان در گیرودار شوک هجوم ریزگردها است و تاکنون تحلیل های مختلفی از سوی نهادهای ذی ربط مطرح شده است، استاندار منشا این پدیده را برون استانی اعلام کرد. این در حالی است که پیش از این کانال رسمی پورتال سازمان حفاظت محیط زیست در اظهار نظری عجیب و بی سابقه با بیان اینکه «هکتارها برنجی کاری در اطراف اصفهان می ارزد؟!»، برنجی کاری را از جمله دلایل بروز این پدیده ارزیابی کرده بود؛ ادعایی که البته کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای محیط‌زیست استان، آن را از سر دلسوزی و بی ارتباط با پدیده گرد و غبار ارزیابی می کند.

در حالی که اصفهان همچنان در گیرودار شوک هجوم ریزگردها است و تاکنون تحلیل های مختلفی از سوی نهادهای ذی ربط مطرح شده است، استاندار منشا این پدیده را برون استانی اعلام کرد. این در حالی است که پیش از این کانال رسمی پورتال سازمان حفاظت محیط زیست در اظهار نظری عجیب و بی سابقه با بیان اینکه «هکتارها برنجی کاری در اطراف اصفهان می ارزد؟!»، برنجی کاری را از جمله دلایل بروز این پدیده ارزیابی کرده بود؛ ادعایی که البته کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای محیط‌زیست استان، آن را از سر دلسوزی و بی ارتباط با پدیده گرد و غبار ارزیابی می کند. رسول زرگرپور روز یکشنبه اقدام به برگزاری جلسه فوق العاده «کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار استان» کرد تا دلایل افزایش گرد و غبار طی چند روز اخیر را تشریح و بررسی کند. به گزارش ایرنا، مسئول ارشد اجرایی استان با غیرمنتظره خواندن این پدیده، اظهار داشت: گرد و غبار داخل استان اغلب از نواحی شرق و شمال استان نشات می گیرد.زرگرپور که معتقد بود، برای مقابله با گرد و غبار برون استانی برنامه ریزی کمتری صورت گرفته است، گفت: باید دلایل بروز گرد و غبار هفته گذشته در استان به صورت ویژه بررسی شود.

سه استانِ درگیر
او خاطر نشان کرد: در صورت لزوم باید در خارج از استان اقدامات با جدیت پیگیری شود تا دیگر مشکلاتی از این قبیل رخ ندهد. استاندار گفت: به دلیل افزایش سرعت بادهای شمالی در نواحی جنوب سمنان، توده اولیه گرد و غبار شکل گرفته و پس از عبور از کانون های فرسایش گرد و غبار در نواحی شمالی به سمت مرکز و حتی غرب استان روانه شد. به گفته زرگرپور، استان های اصفهان، یزد و سمنان با این پدیده دست و پنجه نرم می کنند. استاندار همچنین عنوان کرد: باید با حضور مسئولان ستاد بحران، محیط زیست، هواشناسی و منابع طبیعی برای اقدامات مشترک تصمیم گیری صورت گیرد.

ارسال گزارش برای معاون اول
زرگرپور با بیان اینکه این کار با محوریت مدیریت بحران استانداری اصفهان صورت خواهد گرفت، افزود: باید اطلاعات سه استان مبادله و گزارشی در این زمینه به مسئولان کشوری ارائه شود. او با تاکید براینکه در این گزارش باید پیشنهادهای لازم برای کنترل این پدیده ارائه شود، افزود: این گزارش باید برای معاون اول رئیس جمهوری و مسئولان مربوط ارسال و از آنها خواسته شود تا در یکی از جلسات ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار به آن بپردازند؛ چرا که دامنه این موضوع از یک استان نیز فراتر رفته است.

ریزگردها ارتباط مستقیمی با برنج کاری ندارد
در حالی استاندار قائل به خارجی بودن منشا گرد و غبارهای هفته گذشته است که کانال رسمی پورتال سازمان حفاظت محیط زیست در پستی با عنوان « هکتارها برنج کاری در اطراف این شهر، آیا می ارزد؟!» در یک ارزیابی نوشت: « بحران کم آبی و خشکسالی تالاب ها و رودخانه‌های اطراف اصفهان، واکنش سنگین و بی سابقه خود را در این شهر نشان داد». در این پست آمده بود: «در حالی که تالاب گاوخونی در عطش می سوزد و می تواند از کانون های بحرانی گرد و غبار برای اصفهان باشد، حقابه تالاب ها صرف محصولات آب بری مثل برنج در این استان می شود». ادعایی که پیش از این از سوی هیچ یک از نهادها مطرح نشده بود، البته با پاسخ کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای محیط‌زیست استان، همراه شد. محمود مزارع در گفت‌وگو با فارس، بیان این مطلب را از سر دلسوزی ارزیابی کرد و اظهار داشت: بحث‌های برنج‌کاری ارتباط مستقیمی با وقوع ریزگردهای اخیر نداشته و صحبت‌های گفته شده از سر دلسوزی بوده است. مزارع با اشاره به ارتباط کشت برنج با هجوم ریزگردها خاطرنشان کرد: برنج ‌کاری معضلی است که بیشتر برای مدیریت مصارف آب در کشاورزی مطرح می‌شود. وی با بیان اینکه درگیری‌هایی در این رابطه میان دوست داران محیط‌زیست با وزارت جهاد کشاورزی است که دوست داران محیط‌زیست معتقدند با این میزان کمبود آب نباید برنج در ایران کشت شود، اضافه کرد: منطقه لنجان و مبارکه مناطقی هستند که برنج‌کاری کرده و آب زیادی را مصرف می‌کنند و خشکی بیشتری را به وجود می‌آورند که باعث گرد و غبار می‌شوند. کارشناس مسؤول آزمایشگاه هوای محیط‌زیست استان اصفهان تاکید کرد: بیش از نیمی از گرد و غباری که در هفته گذشته به استان اصفهان هجوم آورد به خاطر کانون‌های ریزگرد برون‎استانی بود. استاندار در ادامه این نشست، افزود: تاغکاری در کانون های ایجاد گرد و غبار از جمله فعالیت های صورت گرفته برای مقابله این پدیده است. استاندار در ادامه از نحوه پوشش رانه ای گرد و غبار هفته گذشته گلایه مندی هایی داشت. زرگرپور گفت: آنچه که از صدا و سیما و رسانه ها انتظار می رود این است که در موقع بروز حوادث و بحران های طبیعی به کمک مدیریت بحران بشتابد و با اطلاع رسانی دقیق و مناسب و به موقع راهکارهای لازم را به مردم اعلام کنند و از هرگونه اظهار نظر شتابزده و اطلاع رسانی غیردقیق اجتناب کنند.مسوول ارشد اجرایی استان در عین حال بر ضرورت ایجاد مکان هایی در نقاط مختلف شهر برای ارائه تجهیزات مورد نیاز از جمله ماسک به مردم در زمان وقوع پدیده گرد و غبار تاکید کرد.

ارسال نظر