پیک های نوروزی نقشی در یادگیری نداشتند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تجارب زیستی ما نشان می داد پیک نوروزی تبدیل به یک روند فرسایشی شده است و برای همین داستان گویی را جایگزین این پیک ها کردیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تجارب زیستی ما نشان می داد پیک نوروزی تبدیل به یک روند فرسایشی شده است و برای همین داستان گویی را جایگزین این پیک ها کردیم.
به گزارشر مهر، رضوان حکیم زاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع جایگزین های تکلیف شب و پیک نوروزی شب گذشته روی آنتن شبکه آموزش رفت درباره سرانه مطالعه در ایران گفت: متولی اعلام سرانه مطالعه و پیمایش هایی از این دست به وزارت فرهنگ و ارشاد باز میگردد. باید روی افزایش سرانه مطالعه در جمعیت کودک و نوجوان بیشتر کار کنیم.
وی افزود: پیک های نوروزی نقشی در تعمیق یادگیری نداشتند. تجارب زیستی ما نشان می داد پیک نوروزی تبدیل به یک روند فرسایشی شده است. امسال تصمیم گرفتیم جایگزینی مناسب با هدف تربیتی برای آن داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع پیک های نوروزی به سال های قبل برمیگردد، عنوان کرد: پیک های نوروزی از توزیع یکسان سراسری در سطح کشور شروع شد، سپس به استان، مناطق و مدارس رسید. اماچالش این بود که در کلاس های پرجمعیت و چندپایه معلمان ما فرصت نداشتند و تکلیف سنگین به بچه ها داده میشد که در برخی مواقع نیز بزرگترها آن را انجام میدادند.
حکیم زاده ادامه داد: امسال داستان گویی، داستان خوانی و داستان نویسی جایگزین پیک ها شد و دانش آموزان از بین این سه فعالیت میتوانند انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه حق انتخاب با دانش آموزان است تا هر کدام از این سه فعالیت را انتخاب کنند گفت: از خانواده ها و معلمان درخواست میکنم قدرت انتخاب بچه ها را به رسمیت بشناسند. زیرا حق انتخاب داشتن کودکان برای ما مهم است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، فرمی را در سامانه همگام قرار دادیم و هر معلمی فرم کلاس خود را پر میکند تا مشخص شود هر دانش آموز کدام فعالیت را انتخاب کرده است. ما برایند این اطلاعات را جمع آوری می کنیم که به نوعی مبنای عمل است.
حکیم زاده با تاکید بر اینکه این طرح همه مدارس را شامل میشود اظهار کرد: هرکدام از این سه فعالیت به طور اختصاصی میتوانند مهارت های مغفول دوران کودکی را تقویت کنند. تقویت مهارت نوشتن و بازگوکردن مطلب در داستان نویسی مدنظر ماست. دانش آموزان در داستان گویی میتوانند خلاصه داستانی را بازگو و صدای خود را ضبط کنند. مثلا میتوانند قسمتی از شاهنامه را بخوانند، یا میتوانند گزارش سفر بنویسند.
وی افزود: در واقع تقویت مهارتابراز وجود و مهارت های گفتاری از دیگر اهداف ماست. در داستان نویسی نیز دانش آموزان با قدرت تخیل خود میتوانند داستانی بنویسند و پای صحبت ها و قصه های مادربزرگ و پدربزرگ خود بنشینند. این قالب بسیار منعطف است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اظهاراتی مبنی بر محدود سازی ناشران از سوی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما حق انتخاب کودکان را به رسمیت می شناسیم و مرجعیت وزارت ارشاد را برای ممیزی کتب به رسمیت میشناسیم، همانطور که خودمان را مرجعیت تربیتی برای اتخاذ تصمیمات تربیتی داریم که نهادهای دیگر نباید به آن ورود کنند، اینکه آزمونی برگزار شود یا نه یک تصمیم تربیتی است.
وی ادامه داد: معتقدیم وزارت ارشاد هم کار خود را درست انجام می دهد و این حق را به خانواده ها می دهیم که دست به انتخاب در بازار کتاب بزنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قرار نیست هیچ هزینه ای به بچه ها تحمیل کنیم یا کتاب های ناشران خاصی در مدارس توزیع شود اظهار کرد: می خواهیم بچه ها به کتابخانه بروند و از دوستانشان کتاب امانت بگیرند. ما روی عنوان خاصی تمرکز نداریم و امیدواریم اهداف اصلی تحت الشعاع قرار نگیرد.
حکیم زاده با اشاره به مصوبه جدید و موکدات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت استفاده از کتب کمک درسی گفت: استفاده از کتب کمک آموزشی ممنوع است. حتما معلمان هم همکاری خواهند کرد. آگاه کردن خانواده ها نیز بسیار مهم است که برنامه درسی دوره ابتدایی به تنهایی برای تحقق اهداف یادگیری کفایت میکند و هیچ جزوه وکتاب کمک آموزشی لازم نیست.
وی ادامه داد: امیدواریم در سال ۹۷ با هدایت مدیران و آگاهی و تدبیر معلمان مدارس شاهد باشیم چنین اتفاقی در مدارس نمی افتد و کتب کمک درسی توزیع نمیشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید دوران کودکی را به رسمیت بشناسیم گفت: باید تعلیم و تربیت را به عنوان علم در نظر گرفته و اجازه ندهیم ملاحظات سیاسی دخیل شود، بپذیریم که تعلیم و تربیت یک علم است. امیدوارم نمایندگان مجلس از این طرح ها که یک بسته با هدف تربیتی است حمایت کنند.
حکیم زاده در پایان تاکید کرد:توقع داریم با توجه به آنکه جمعیت اصلی هدف کار فرهنگی در اختیار آموزش و پرورش است بودجه های پراکنده فرهنگی را در اختیار ما بگذارند تا بتوانیم متمرکز تر عمل کنیم.