مشکلات معماری خط یک مترو در خط دو برطرف میشود
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان از برنامهریزی برای تهیه سند بالادستی معماری ایستگاههای متروی اصفهان خبر داد.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان از برنامهریزی برای تهیه سند بالادستی معماری ایستگاههای متروی اصفهان خبر داد.
به گزارش ایسنا، جلسه کمیته معماری سازمان قطارشهری اصفهان با محوریت بررسی نقاط ضعف و قوت ایستگاههای خط یک مترو و همچنین ارائه برنامه مناسب به منظور رفع مشکلات موجود و برطرف کردن آن در خط دو، برگزار شد.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان و حومه در این جلسه با اشاره به بهرهبرداری از خط یک متروی اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر خط یک متروی اصفهان با نزدیک به 20 کیلومتر در حال بهرهبرداری است و بهرهبرداری از خط یک باعث مطرح شدن دغدغههای مردم و نيازسنجي انتظارات آنان پیرامون معماری ایستگاههای مترو شده است.
محمدرضا بنکدار با اشاره به ضرورت توجه به موضوع معماری ایستگاهها در خط دو ادامه داد: در حال حاضر سازمان قطارشهری اصفهان در صدد ایجاد شیوهنامه و یا دستورالعملی برای استفاده بهتر از تجربیات معماری ایستگاههای خط یک مترو و لحاظ كردن آن در معماری ايستگاه هاي خط 2 مترو است.
وی با بیان اینکه هدف ما، عملیاتی کردن این موضوع با محوریت کمیته معماری سازمان است، ادامه داد: نگرش جدید سازمان قطارشهری اصفهان، توجه جدی به موضوعات معماری خط 2 قطار شهری است و در اين زمينه با همراهی کمیسیون معماري و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان، نسبت به تهیه یک سند بالادستی اقدام خواهيم كرد.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان گفت: موضوع ظرفیتهای تجاری ایستگاههای مترو از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا نگاه امروز مدیریت شهری در اين دوره مبتني بر اقتصاد شهري است و اعتقاد دارد پروژههای شهری باید به سمت خودکفا شدن حركت كند.
بنکدار با اشاره به اهمیت توجه به اسناد بالادستی اضافه کرد: ظرفیتهای متروی اصفهان بايد در طرح جامع شهر اصفهان دیده شود و این مسئله زمینه رفع مشکلات این حوزه را فراهم خواهد کرد.
ايستگاه هاي مترو، بيانگر منظر شهری اصفهان باشد
در ادامه رئیس کمیسیون عمران، شهرسازي و معماري شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مردم شهر اصفهان فضای میدان امام(ره) و سایر فضاهای تاریخی را درک کردهاند و بدون شک با توجه به جنس معماری این فضاها، انتظارات مردم از شهر اصفهان بسیار بالاست.
شیرین طغیانی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در حوزه روابط عمومی سازمان قطارشهری به منظور انتقال درخواستهای مردمی به مدیریت شهری اصفهان گفت: جرقه بازنگری معماری ایستگاههای خط دوم مترو اصفهان جایی زده شد که در نشست تخصصی مترو و معماری در غرفه حمل و نقل ریلی نمایشگاه حمل و نقل پاک اصفهان شرکت کردم و دیدم که مردم شهر اصفهان تصوری بسیار عمیق و وسیع از متروی این شهر دارند و انتظارات آنها بسیار فراتر از آن چیزی است که ما در ذهن داريم.
وی ادامه داد: بدون شک باید به 15 ایستگاه خط 2 و 8 ایستگاه خط 3 مترو اصفهان به عنوان یک ظرفیت بسیار بالا برای شهر اصفهان نگاه کنیم زیرا ایستگاههای مترو اصفهان فرصتهای قابل توجهی هستند که از طریق آنها منظر شهری اصفهان را به نمایش بگذاریم.
طغیانی افزود: بدون شک نیاز است که سندی بالادستی برای معماری ایستگاههای شهر اصفهان تهیه شده و ضوابط معماری مد نظر نیز برای طراحان و سازندگان ایستگاهها تهیه شود.
وی اضافه کرد: در طرح جامع شهری اصفهان به ظرفیتهای این حوزه کمتر توجه شده است بنابراین باید در این خصوص بايد ظرفیتهای موجود را به كار گرفت. همچنین لازم است که در خط متروی اصفهان، مناطق مختلف را درگیر کرده و حوزههای متنوع با نگاه بسیار صحیح و دقیق در این خصوص ورود کنند.
معماری ایستگاههای مترو به معماری اصفهان نزدیک میشود
دکتر محمود ارژمند، استاد دانشگاه هنر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه اصفهان نماینده یک تمدن هزار ساله است پس تصمیمات آن باید در حوزه ملی صورت گیرد، اظهار داشت: تلاش این است که معماری ایستگاهها به معماری شهر اصفهان نزدیک باشد.
وي افزود: در این حوزه باید نظرات صاحب نظران، افراد دغدغهمند اين حوزه را گرفت و از ظرفیتها و پیشنهادات آنها بهره برد.
این عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر با بیان اینکه پروژه متروی اصفهان یک پروژه ملی قلمداد میشود، گفت: تلاشهای صورت گرفته در ساخت پروژه قطارشهری اصفهان بسیار ارزشمند است اما خواهش ما این است که نظرات چهرههای فرهنگی و هنری شهر اصفهان در خطوط دیگر مترو و ساخت آن مورد توجه قرار گیرد.