شهرداری زمینه همکاری پژوهشی با دانشگاه را در اولویت قرار داده است

فرهنگ سازی استفاده از پژوهش در پروژه‌ها

رویداد شهرگاه با رویکرد هم‌اندیشی دانشگاه‌های شهر، شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان روز گذشته با برگزاری دو پنل تخصصی در حوزه مالی - اقتصادی و سرمایه انسانی برگزار شد.

فرهنگ سازی استفاده از پژوهش در پروژه‌ها


در این رویداد شهردار اصفهان گفت: مدیریت شهری تلاش می‌کند در قالب برگزاری سلسله جلسات در هفته پژوهش به جمع‌بندی کاربردی و اثربخش به‌صورت مشترک با جامعه دانشگاهی دست یابد. علی قاسم‌زاده بر ضرورت استفاده از کارگزاران دارای علم لازم تأکید کرد و توضیح داد: فساد مدیری که علم کاری را ندارد و مسئولیتی را می‌پذیرد، از خیر و صلاح رساندن او به جامعه، بیشتر است.
به گفته قاسم‌زاده پژوهش به معنای روشن کردن چراغ در مقابل راه کارگزاران و روشن کردن مسیر پیشرفت است. او عنوان کرد: در سال‌های گذشته شهرداری زمینه همکاری پژوهشی لازم با دانشگاه را در اولویت قرار داده است و در این راستا داشتن پیوست پژوهشی در پروژه‌های شهرداری اصفهان رواج دارد. شهردار اصفهان از وجود بانک اطلاعاتی قوی از دانش‌های تخصصی در معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان خبر داد و بیان داشت: این ظرفیت قابلیت این را دارد تا در اختیار دانشگاهیان و پژوهشگران قرار گیرد این در حالی است که اگر فرهنگ استفاده از پژوهش در پروژه‌ها نهادینه شود، باعث خیروبرکت در سراسر کشور خواهد شد. او تأکید کرد: بدنه مدیریت شهری در این دوره معتقد است که باید عالمانه و آگاهانه حرکت کند، تصریح کرد: از باز شدن باب گفت‌وگوی مشترک در قالب چنین جلساتی در هفته پژوهش برای رسیدن به ارتقای کیفیت زیست بهتر شهری استقبال می‌کنیم.
توسعه شهر در گرو مشارکت راهبردی شهرداری و دانشگاه است
سرپرست دانشگاه اصفهان نیز به‌عنوان میزبان این رویداد گفت: مشارکت راهبردی میان شهرداری و دانشگاه‌های شهر اصفهان می‌تواند توسعه پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی را در پی داشته باشد. حسین هرسیج با بیان اینکه از دانشگاه اصفهان انتظار می‌رود که جدای از وظایف آموزشی و پژوهشی بتواند بر مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شهر تأثیرگذار باشد عنوان کرد رویکردی دانشگاه جامعه‌محور و تمدن‌ساز برای دانشگاه اصفهان در نظر گرفته شده است.
او با انتقاد از اینکه هفته پژوهش جنبه نمادین پیدا کرده است گفت: برگزاری برنامه‌هایی ازاین‌دست در طول سال به‌صورت مداوم می‌تواند کارگشا باشد. به گفته هرسیج سازمان‌ها و نهادها به‌خصوص شهرداری اصفهان می‌توانند از دانشگاه‌ها به‌عنوان اتاق فکر بهره‌برداری لازم را داشته باشند.
او در ادامه پیشنهاد ایجاد اندیشکده سیاست‌گذاری در دانشگاه‌ها با کمک نمایندگان مجلس را مطرح کرد. سرپرست دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: باید ذهنیت دانشگاه نسبت به ادارات و سازمان‌ها و بلعکس تغییر پیدا کند تا شاهد اتفاقات بهتر و اثرگذارتری باشیم. هرسیج افزود: در صورت توجه عالمانه به این مسائل، شهر اصفهان می‌تواند به‌عنوان یک مدل برای کل کشور در نظر گرفته شود. او با بیان اینکه سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری برای اجرا قانون جهش تولید دانش‌بنیان طی روزهای اخیر در دانشگاه اصفهان ایجاد خواهد شد ادامه داد: این سازمان تلاش می‌کند استفاده بهینه از منابع و امکانات دانشگاه و شهرداری در دستور کار قرار داده شود.
ضرورت ایجاد اتاق‌های فکر متشکل از مدیران شهری و اساتید دانشگاهی
به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان برای تحقق دانشگاه نسل سوم که شاخصه آن حل مسائل و مشکلات بوده، نیاز است که ابتدا دانشگاه در بدنه خود تغییراتی ایجاد کند.
هادی امیری با بیان اینکه شهرداری اصفهان از سازمان‌های پیشرو در زمینه بهره‌برداری از پژوهش است توضیح داد: شاید بتوان مهم‌ترین دلیل این ادعا را حضور مدیران تحصیل‌کرده دانشگاهی در رأس امور شهرداری اصفهان دانست.
او پیشنهاد تشکیل ایجاد رصدخانه شهری همراه با تشکیل اتاق‌های فکر متشکل از مدیران شهری و اساتید دانشگاهی را مطرح کرد و گفت: ضرورت دارد که شهرداری اصفهان فرایند به‌کارگیری پژوهش و سپردن فعالیت به پژوهشگران را تسهیل کند. امیری در ادامه به تأثیرگذاری تعریف دانشگاه نسل سوم با توانایی حل مسئله اذعان کرد و افزود: اگر قرار است دانشگاه اصفهان، یک دانشگاه نسل سوم باشد باید ارتباط مستمر و کاربردی‌تر بین اساتید دانشگاهی متخصص در حوزه شهری با شهرداری اصفهان برقرار شود. او با انتقاد از اینکه نمی‌توان با مطالب تئوری مشکلات چندوجهی شهری به‌خصوص در حوزه آلاینده‌ها و آلودگی هوا را حل کرد بیان داشت: بدنه علمی دانشگاه‌ها باید با مسائل به شکل حقیقی و آنچه در صحنه واقعیت وجود دارد عجین شوند از سوی دیگر باید از هفته پژوهش در راستای اصلاح درک نادرست برخی کارشناسان مدیریت شهری نسبت به سپردن پژوهش‌ها به اساتید دانشگاه استفاده کرد. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان اظهار کرد: بدون شک نباید سطح ارتباط دانشگاهیان با شهرداری در سطح طراحی و اجرای پژوهشی یک پروژه باشد. اساتید دانشگاه‌ها در برخی حوزه‌ها می‌توانند کمک کنند؛ کاهش آسیب‌های اجتماعی از آن جمله موضوعات بوده که اگر مطالعات عمیق‌تری با حضور بدنه علمی و دانشگاهی با توجه ‌به سیاست‌های اتخاذ شده در رابطه ‌با آن صورت گیرد از تکرار اشتباهات گذشته ممانعت می‌شود.
ریشه مشکلات اصفهان در حکمرانی نادرست است
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این رویداد گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی جامعه امروز بحث حکمرانی در ابعاد و حوزه‌های مختلف کشور است. مهدی طغیانی به مهم‌ترین مشکل شهر اصفهان یعنی آب و آلودگی هوا نیز اشاره کرد و توضیح داد: بحران‌های موجود در جامعه امروز به‌خصوص بحث آب و آلودگی هوا نتایج حکمرانی نادرست نسبت به این موضوعات است؛ نبود شفافیت و پاسخگو نبودن مسئولان در مقابل رخدادها، از نشانه‌های ضعف در حکمرانی است؛ چراکه موجب بی‌قانونی می‌شود و ما مصداق این امر را در میزان برداشت آب در بالادست زاینده‌رود به شفاف‌ترین شکل ممکن شاهد هستیم.
او تأکید کرد: یکی از بحث‌هایی که باید به‌صورت اصولی‌تر در شهر اصفهان به آن پرداخت تدوین وحدت رویه برای معماری شهر اصفهان است که نسبت به سیما و منظر و هویت معماری شهر اصفهان با بی‌مهری روبرو شده است.
در ادامه طغیانی به برخی از هویت شهر اصفهان همچون صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: درگذشته بیش از ۲۰۰ رشته صنایع‌دستی در اصفهان وجود داشت که امروزه تنها ۵۰ رشته آن باقی‌مانده است. او تصریح کرد: درگذشته 13 کارخانه نساجی در شهر اصفهان بود که امروز تنها یکی از آنها باقی‌مانده که همین موضوع مهاجرت از شهر و استان را دامن زده است. نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به حضور اثرگذار ظرفیت دانشگاهی برای گذر از بحران‌های پیش روی شهر نیز اشاره کرد و گفت: باید برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد تا اندیشکده‌ای در تراز اصفهان برای مشکلات داشته باشیم که در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری به مسئولان اجرایی شهر و استان کمک کنند.

ارسال نظر