سومین دوره کارگاه انتقال تجربه مهارت‌های رسانه‌ای برگزار شد

انتقال تجربه با هدف ارتقای تولیدات فرهنگی هیئت‌ها

سومین کارگاه انتقال تجربه‌ مهارت‌های رسانه‌ای با عنوان «ره» (رسانه، هیئت) به همت فرهنگسرای رسانه در روزهای پایانی خرداد برگزار شد.

انتقال تجربه با هدف ارتقای تولیدات فرهنگی هیئت‌ها

سومین کارگاه انتقال تجربه‌ مهارت‌های رسانه‌ای  با عنوان «ره» (رسانه، هیئت) به همت فرهنگسرای رسانه در روزهای پایانی خرداد برگزار شد.

کمال حیدری، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره این کارگاه گفت: سومین کارگاه انتقال تجربه‌ مهارت‌های رسانه‌ای ویژه فعالان و دست‌اندرکاران هیئت‌های مذهبی و مراکز فرهنگی در روزهای 29 تا 31 خردادماه در محل سینما سوره برگزار شد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان افزود: این کارگاه برای سومین سال توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد که در این دوره در سه حوزه عکاسی هیئت، طراحی دکور هیئت، تدوین پخش زنده هیئت توسط امیر حسامی‌نژاد عکاس اختصاصی ضریح امام حسین(ع)، حسام جمارانی طراح و مجری فضاسازی و دکور مذهبی و آیینی و مجید نورمحمدبیگ تدوینگر هیئت رایه‌العباس انتقال تجربه به علاقمندان صورت گرفت.

1874752

ارتقای تولیدات رسانه‌ای هیئت‌ها هدف اصلی این دوره است

حیدری به استقبال خوب مخاطبان از مجموعه کارگاه‌های این دوره نیز اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری این کارگاه‌ها ارتقای کیفیت محتواهای تولیدشده توسط فعالان و دست‌اندرکاران هیئت‌های مذهبی و مراکز فرهنگی بوده که با استقبال آنها مواجه شد.

او با بیان اینکه نیاز به آموزش مباحث رسانه‌ای برای دست‌اندرکاران هیئت‌های مذهبی و مجموعه‌های فرهنگی به شکل ویژه‌ای احساس می‌شود ادامه داد: امیدواریم با استمرار در برگزاری چنین دوره‌هایی بتوانیم ضمن افزایش مهارت‌ها در حوزه های تخصصی مختلف شامل فیلم، عکس و طراحی شاهد رشد کمی و کیفی تولیدات فرهنگی هیئت‌های مذهبی اصفهان باشیم.

محتوا یک امر نابی است که در عین سادگی بتواند مطلب را برساند

طراح و مجری فضاسازی و دکور مذهبی و آیینی، اولین مسئله در طراحی دکور هئیت را محتوای کار دانست. در روز نخست کارگاهی با موضوع طراحی دکور هیئت برگزار شد.

حسام جمارانی در این کارگاه از طراحی دکور در هیئت‎های مذهبی سخن گفت.

7

این دانش آموخته کامپیوتر که امروز، طراح حرفه ای دکور است گفت: من کار غیر مذهبی انجام نمی‌دهم. تهیه کننده و طراح دکور مجموعه پناه ویژه برنامه افطار شبکه دو سیما به میزبانی حرم مطهر امام رضا(ع) و با مشارکت آستان قدس رضوی همزمان که ماه رمضان از شبکه دو سیما پخش می‌شد نخستین مسئله در طراحی دکور هیئت را محتوای کار دانست. به نظر او محتوا یک امر نابی است که در عین سادگی بتواند مطلب را برساند. جمارانی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های برخی از هیئت‎ها و ایجاد تیترکار برای یک سال و 6 ماه گفت: همه کارهای انجام شده در هیئت از جمله طراحی دکور مبتنی بر یک کار دست جمعی و گروهی است که با یک بارش فکری شروع می شود.

طراح و مجری فضاسازی و دکور مذهبی و آیینی، جلسات هم افزایی و هم فکری را تاثیرگذار دانست.

حسام جمارانی با توجه به نظرات گوناگون حتی کسانی که در جلسه خود هیئت حضور ندارند، گاهی موثر است با اشاره به اهمیت مخاطبان در فضای مجازی گفت: گاهی نظرات افراد بیرون از هیئت و در فضای مجازی چون بر فضای حقیقی غالب می شود، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

او اشاره‌ای هم به حضور مخاطبانی در فضای مجازی داشت که گاه با طراح دکور هیئت 180 درجه اختلاف نظر دارند. جمارانی از تهیه اتود از ایده اولیه برای دکور توسط فتوشاپ، به عنوان فوت کوزه‌گری طراحی دکور نام برد. در این زمینه او با اشاره به نمونه کارهای مختلف خودش، از تجربه‌های متفاوت و البته مبتنی بر یک محور اصلی، سخن گفت. مخاطب ضمن مشاهده کارها و تجربه‌ها، فرصت داشت هر جا پرسشی دارد، بپرسد تا کار بدون ابهام جلو برود. او بار دیگر با اشاره به اهمیت فضای مجازی و دسته بندی‌های مختلف مخاطب دکور، گفت: الان فضای مجازی اولویت دارد.

در یکی از نمونه کارهایی که این هنرمند برای حضرت علی اصغر(ع) تولید کرده بود در میان خطوط نام ایشان، تصاویری از شهدای مشروطه تا آتش نشان بود.

عکاسی هیئت فقط ثبت لحظه نیست

روز دوم این مجموعه با حضور عکاس اختصاصی حرم امام حسین(ع)، امیر حسامی‌نژاد همراه با شناخت درباره وجوه مختلف عکاسی هیئت و لوازم کار عکاس هیئت و همچنین نمایش نمونه کارهای موفق و ماندگار در حوزه عکاسی هیئت و حرم به عکاسی هیئت اختصاص یافت.

در ابتدای این کارگاه بخش‎هایی از مستند «عکاس حرم» که مربوط به فعالیت‌های امیر حسامی‌نژاد بود، پخش شد.

photo12114674505

حسامی‌نژاد در ابتدای صحبتش خطاب به عکاسان هیئت و همچنین فعالان و دست اندرکاران هیئت‌های مذهبی و مراکز فرهنگی گفت: خوشحالم که عکس، دوربین و سیدالشهدا باعث شد که امروز در خدمت شما باشم. او با اشاره به اینکه هنوز ژانری به نام عکاسی آیینی نداریم اظهار امیدواری کرد که با تلاش عکاسان هیئت، ژانر عکاسی آیینی و عکاسی هیئت در زیرمجموعه آن را داشته باشیم.

او همچنین اشاره‌ای به 6 سال خدمت کنار ضریح سیدالشهدا با دوربین داشت و با پاسخ به پرسش‌هایی چون هیئت عزاداری چیست؟ چرا باید از هیئت عزاداری عکاسی کرد؟ سوژه در عکاسی و عکاسی هیئت چیست؟ چطور سوژه خوب انتخاب کنیم؟ وظایف عکاس هیئت چیست؟ نقش سفارش‌دهنده در عکاسی هیئت چقدر اهمیت دارد؟ اقتصاد در عکاسی مذهبی چقدر اهمیت دارد؟ و چگونه باید به آن نگاه کرد؟ و موارد دیگری که نیاز یک عکاس هیئت بود، به مباحث خود ادامه داد.

امیر حسامی‌نژاد در بخش دوم نمونه‌های خوبی از عکاسی هیئت و حرم از تجربه‌های خود و دوستانش را به نمایش گذاشت و نکاتی در مورد هر کدام از آنها بیان کرد.

او با اشاره به این که عکاسی هیئت فقط ثبت آن لحظه نیست و می‌تواند نقش بزرگی در معرفی فرهنگ واقعی و زیبایی‌های هیئت و عزاداری‌های شیعی به ویژه در فضای مجازی و در مقابل نتیجه جستجوهای فعلی از عاشورا و هیئت ارائه کند به استمرار خودش در رسیدن به نتیجه و گرفتن عکس‌های خاص و منحصر بفرد توضیحاتی داد.

حسامی‌نژاد با بیان اینکه عکاس هیئت هم باید مطالعات موضوعی درباره عاشورا داشته باشد هم آیین‌های عزاداری را بداند و هم بداند که در هیئت چه اتفاقات متفاوتی شکل می‌گیرد گفت: عکاسی از هیئت قبل از شروع مراسم تا پس از تمام شدن مراسم ادامه دارد. 

او همچنین به عکاسان هیئت گفت دنبال روایت‌ها و خرده روایت‌های موجود در هیئت باید بود. یکی از توصیه‌های حسامی‌نژاد در کنار مطالعه گسترده در حوزه عکاسی، عکاسی بدون دوربین بود. او خوب دیدن و دیدن چیزهایی که دیگران نمی‌بینند را از وظایف یک عکاس برشمرد.

حسامی‌نژاد در کنار بیان زیبایی‌ها در هیئت توسط عکاس این نکته را یادآور شد که عکس هیئت به نوعی عکس خبری است و باید همه ویژگی‌های یک عکس خبری را دارا باشد.

 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار