اصفهان گرد-۲۳۸

تغییر فاصله

دوری و نزدیکی عکاس به موضوع، روایت عکس را تغییر می دهد و جهانی که عکس ارائه می کند، متفاوت می شود. این تغییر فاصله نتیجه کار را می تواند از یک مستند نگاری تا خلق آثاری متفاوت، تغییر بدهد.

تغییر فاصله

 

انتخاب فقط در مسیر زندگی و در مراحل مهم زیست آدم، اتفاق نمی افتد. انتخاب با لحظه لحظه زندگی او آمیخته است. پرسه زنی و عکاسی از فضای شهری به نوعی تاکید بر نقش انتخاب دارد. انتخاب این که کدام گذر و خیابان را برای پرسه انتخاب کنی؟ اینکه درست در کدام فضا، کمی مکث کنی و انتخاب این که از میان این مکث ها، کدام می تواند به عکس تبدیل شوند؟ همه و همه، وابسته به انتخاب هستند و البته این انتخاب می تواند به واسطه عوامل دیگری شکل بگیرد، ولی در هر صورت یک انتخاب است. عکاسی و استفاده از دوربین هم چیزی جز از انتخاب یک کادر نیست. شما همه آنچه را می خواهید و حتی همراه سلیقه شماست، با انتخاب کادر نشان می دهید. درست از همین زاویه عکاسی به هوش مصنوعی و حکمرانی آن شبیه است. می توان یک موضوع عکاسی را با انتخاب های مختلف به موضوعات متفاوت و مختلفی تبدیل کرد. نه تنها تغییر زاویه دوربین که گاه نزدیک و دور شدن دوربین هم، تغییر اساسی در فهم و روایت یک عکس ایجاد می کند. برای مثال عصر سه شنبه دوم بهمن 1403 ، ساعت 17 وقتی از خیابان فرسان وارد خیابان مصلی شدم و خودم را به مدد پرسه زنی، وارد  حاشیه زیبا و سبز خیابان که شبیه یک پارک کشیده است،  کردم. درست روبروی یک وسیله ورزشی ایستادم و جدای از کارکرد اصلی او و با دور و نزدیک شدن به آن، عکس های متفاوت و گاه بیگانه از هم گرفتم. این دوری و نزدیکی، روایت عکس را تغییر می دهد و جهانی که عکس ارائه می کند، متفاوت می شود. در دورترین حالت اصلا فقط یک مستند نگاری عادی بود ولی با هر پله نزدیک شدن، فضاهای دیگری خلق شدند. برخی عکس ها دیگر می شد به عنوان عکس برای پوستر یک مسئله اجتماعی، زیست محیطی و حتی سیاسی هم انتخاب شوند. همه این همه تغییرات و فهم ها و روایت های مختلف، حاصل تغییر فاصله راوی با موضوع روایت بود. این اتفاق را می توانید در بسیاری از روایت های دیگر نیز مشاهده کنید با این وجود که اصل روایتگری، در همه آنها مشترک است. آنچه مهم است با تغییر فاصله راوی، روایتی تازه خلق می شود. اینکه خبرنگار به عنوان راوی رسمی جامعه، در کجا باید بایستد؟ و چگونه روایت کند؟ را می توان از همین اتفاق ساده فهمید. در یک نگاه جامع، خبرنگار باید مکان ها و فاصله های مختلف را تجربه کند و مجموع روایت های مربوط به یک موضوع را داشته باشد تا در نهایت تحلیل و ارائه بهتر و مفیدتری را برای جامعه انجام بدهد. شما تا کنون تجربه عکاسی از یک مکان و شی را با تغییر فاصله تجربه کرده اید؟ به نظر شما در چه نوع موضوعات، تغییر فاصله معنای بیشتری دارد؟ و اصولا اهمیت خاصی پیدا می کند؟ در نخستین تجربه، از تغییر فاصله برای ایجاد روایت های جدید استفاده کنید.

esfahanemrooz5096_864162_1

 

ارسال نظر