در سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی به اصفهان مطرح شد

ظرفیت اندیشکده حکمرانی در حل مسائل ملی

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان در یکی از جامع‌ترین دانشگاه‌های کشور قرار گرفته است گفت: می‌توان از ظرفیت اساتید و فعالان این اندیشکده بهره برد و مسائل را با آنها در میان گذاشت تا به‌سرعت فعال شده و به وزارت اقتصاد و دارایی کمک کنند.

 ظرفیت اندیشکده حکمرانی در حل مسائل ملی

 وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان در یکی از جامع‌ترین دانشگاه‌های کشور قرار گرفته است گفت: می‌توان از ظرفیت اساتید و فعالان این اندیشکده بهره برد و مسائل را با آنها در میان گذاشت تا به‌سرعت فعال شده و به وزارت اقتصاد و دارایی کمک کنند.

 سید احسان خاندوزی در نشست هم‌اندیشی با اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان به ظرفیت کم‌نظیر دانشگاه اصفهان در زمینه‌های پژوهشی اشاره کرد و افزود: باید در نظام تصمیم‌گیری کشور از آن بهره برد تا در سال‌های آینده شاهد پیوند جدی‌تر نظام تصمیم‌گیری کشور با خروجی‌های نظام تولید علم و دانش باشیم.

 او ادامه داد: در این وزارتخانه از اساتید و صاحب‌نظران با کمک پژوهشکده وزارتخانه بهره‌مند شدیم، حتی نگاه‌های غیرمتعارفی که در حوزه‌های سیاست‌گذاری کشور وجود دارد در این وزارتخانه منتشر و به دستگاه‌های اجرایی کشور منتقل می‌شود.

 خاندوزی اضافه کرد: برای اولین‌بار همه بدنه‌های پژوهشی وزارت اقتصاد سازمان‌دهی شده و این بدنه‌های پژوهشی دولت اکنون در اشتراک‌گذاری اطلاعات و تعریف موضوعات کاری با یکدیگر هماهنگ شده‌اند.

 وزیر اقتصاد به تلاش‌های دولت سیزدهم برای عبور از شرایط اقتصادی به‌جامانده از دهه نود اشاره کرد و گفت: امروز شاهد بهبود آمار بیکاری، سرمایه‌گذاری و صادرات غیرنفتی هستیم، بنابراین از حالت استیصال اقتصادی خارج شده‌ایم و امروز زمانی است که می‌توانیم به افق میان‌مدت و بلندمدت فکر کنیم.

 خاندوزی تصریح کرد: در کنار این اقدام، برای تربیت سیاست‌پژوهان جوان، مدرسه سیاست‌گذاری تشکیل شده که در مردادماه آخرین دوره آن در دولت سیزدهم برگزار می‌شود، تلاش شده در این مدرسه دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مسائل روی میز کشور آشنا شده و با بازدید و حضور در دستگاه‌های مختلف با قیود سیاست‌گذاری آشنا شوند. طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان دکتری پیش‌خرید شده و تعدادی از افراد نیز در سازمان‌های تابعه وزارت اقتصاد مشغول به کار شده‌اند.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باتوجه‌به اینکه اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان در یکی از جامع‌ترین دانشگاه‌های کشور قرار گرفته است می‌توان از ظرفیت آن بهره برد و مسائل را با آنها در میان گذاشت تا به‌سرعت فعال شده و به وزارت اقتصاد و دارایی کمک کنند.

 خاندوزی اضافه کرد: از شروع فعالیتم در وزارت اقتصاد به اهمیت موضوعات حسابرسی و حسابداری پی بردم و این در حالی است که در آن زمان این موضوعات به حاشیه رفته بود. هرچقدر کیفیت گزارش‌های حسابرسی، به‌موقع بودن و درجه شفافیت و صراحت این گزارش‌ها بیشتر باشد نتیجه بهتری خواهد داشت، ازاین‌رو تلاش کردم از ظرفیت نظارتی وزارت اقتصاد استفاده کنم و در این راستا امضاهای طلایی برای انتصابات نیز حذف شد.

 او اذعان کرد: بارها از وزارت راه خواستم به‌جای شیوه تأمین مالی سنتی، از ابزارها و روش‌های جدید تأمین مالی استفاده کنند، اما دانش استفاده از ابزارهای مالی جدید در این بخش وجود ندارد و نیازمند تیم تخصصی تأمین مالی هستیم که با وزارت راه و شهرسازی همکاری کرده و بتوانند به‌صورت عملیاتی از روش‌های جدید تأمین مالی بهره ببرند.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از روزی که دولت سیزدهم شروع به کار کرد، امروز صورت مالی دو هزار شرکت دولتی و یا تحت مدیریت بخش عمومی به شکل کامل افشا شده است.

 او با بیان اینکه نظام مبتنی بر بودجه‌ریزی عملیاتی همچنان به طور ناقص در دستگاه‌های اجرایی کشور پیش می‌رود که نیازمند اصلاح است، اضافه کرد: دست کمک ما به سمت اساتید دانشگاه است تا بتوانیم در همین چند ماه پیشنهادها را به مرحله اجرا برسانیم. وی تصریح کرد: شورای رقابت نهادی بود که چندین سال ضعیف نگه داشته شده بود، در دولت سیزدهم به این شورا توجه ویژه شد و بودجه خوبی برای این شورا در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شد.

 وزیر اقتصاد گفت: در مسیر اصلاح نظام اقتصادی دررابطه‌با چگونگی حل ناترازی‌های اصلی که اقتصاد ایران را متوقف کرده و به گروگان گرفته است، باید به فهم مشترک و یا انتخاب مشخص برسیم. خاندوزی با اشاره به نشست حاضر با اساتید اقتصادی دانشگاه، اضافه کرد: در ماه‌های اول شروع به کار مجلس دوازدهم، برنامه هفتم و تشکیل دولت جدید این یکی از پرفایده‌ترین گفت‌وگوهای علمی است، نیاز داریم که پیش از شروع به اصلاحات اقتصادی وسیع دررابطه‌با روش‌های طی مسیر به اجماع برسیم. وی ادامه داد: دولت سیزدهم با مسائل پیشینی مواجه بود؛ زیرا در دهه ۱۳۹۰ به دلیل تحریم‌ها، یک اقتصاد کاملاً آسیب‌پذیر داشتیم که به‌سرعت با فشارهای تحریمی تغییر جهت می‌داد، بهترین سال از نظر درآمد ملی سال ۹۰ بوده و سال ۹۱ یکی از بدترین سال‌های رشد اقتصادی کشور بوده است.

 وزیر اقتصاد تصریح کرد: از سال ۹۷ وارد رکود تورمی شدیم و به حدی از قفل‌شدگی در ساختار اداره اقتصاد کشور رسیدیم، ازاین‌رو اولین دستور کار ستاد اقتصادی دولت این بود که اقتصاد نباید به برجام گره بخورد. امروز اعداد و ارقام رسمی حاکی از آن است که اقتصاد ایران بهبودیافته است به‌طوری‌که گزارش اردیبهشت‌ماه بانک جهانی اعتراف کرده است که اقتصاد ایران توانسته رشد خود را در شرایط سخت ژئوپلیتیک پایدار کند و از شرایط رشدهای صفر و منفی عبور کرده‌ایم.

 خاندوزی اضافه کرد: همچنین شاهد بهبود آمار بیکاری، سرمایه‌گذاری و صادرات غیرنفتی هستیم، بنابراین از حالت استیصال اقتصادی خارج شده‌ایم و امروز زمانی است که می‌توانیم به افق میان‌مدت و بلندمدت فکر کنیم. وی تصریح کرد: کار تمام نشده و هزاران راه نرفته در پیش داریم که ضرورت انتخاب‌های استراتژیک را گوشزد می‌کند. ما اکنون درس پرهزینه‌ای از دهه ۹۰ و اقتصاد نفتی گرفته‌ایم و نیازمند برنامه تحولی اقتصاد برای خروج از شرایط گذشته هستیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اقتصاد ایران یک سطح بالاتر آمده و اکنون به نقطه شروع سیاست‌گذاری‌های بلندمدت رسیده است که برای آن نیازمند همکاری سه‌جانبه مجری، سیاست‌گذار و دانشگاه‌هاست.

راهکار حل مسائل ملی استفاده از ظرفیت اندیشکده‌هاست

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: برای حل مسائل ملی ظرفیت بسیار خوبی داریم به‌شرط آنکه مشکلات به سمت اندیشکده‌ها و جوامع دانشگاهی سوق داده و از این ظرفیت استفاده شود.

 مهدی طغیانی در این نشست با بیان اینکه جوامع به نسبت مواجه با مسائل و حل مشکلات پیشرفت می‌کنند خاطرنشان کرد: اگر واقعاً به این گزاره باور داریم، باید با مسائل درگیر شویم و تلاش کنیم که از طریق حل مسائل از جمله در حوزه حکمرانی و سیاست‌گذاری جامعه را به‌پیش ببریم.

 طغیانی افزود: اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان باهدف ساختن پشتوانه فکری و نظری در بعدهای ملی و منطقه‌ای بنا شد و امروز در دانشکده علوم‌انسانی و اقتصاد رشته‌های حکمرانی و سیاست‌گذاری تدریس می‌شود تا مسائل جامعه حل شود.

 او به خلأ موجود بین مباحث نظری و واقعیت در زمان اجرا نیز اشاره کرد و گفت: فضای دانشگاه‌ها با فضای واقعی سیاست‌گذاری و فعالیت‌های حکمرانی زمین تا آسمان متفاوت است و ضرورت دارد که اندیشکده حکمرانی زمینه موردنیاز برای درگیرکردن دانشگاه با مسائل واقعی را فراهم کند.

 نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه مجلس یازدهم از ظرفیت اندیشکده‌ها برای قانون‌گذاری بیشترین استفاده را کرده است، افزود: در قوانین مالیات و سوداگری، ابتکار مسکن و قانون تسهیل از ظرفیت اندیشکده‌ها استفاده شده و متأسفانه این مهم را در لایه منطقه‌ای و استانی نداریم. این در حالی است که مسائل و مشکلات منطقه‌ای بسیار گسترده است و علاوه‌برآن در دانشگاه‌ها ظرفیت علنی بسیار خوبی داریم که می‌توانند در بعد ملی کمک کنند.

 او خاطرنشان کرد: ما برای حل مسائل ملی ظرفیت بسیار خوبی داریم به‌شرط آنکه مشکلات به سمت اندیشکده‌ها و جوامع دانشگاهی سوق داده و از این ظرفیت استفاده شود. البته وزارت اقتصاد سال گذشته با تفاهم‌نامه‌هایی که با دانشگاه‌ها منعقد کرد، قدم جدی در این زمینه برداشت و همچنین تأسیس مدرسه سیاست‌گذاری در تهران یک گام روبه‌جلو بود.

 طغیانی در ادامه با اشاره به اینکه اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان باهمت جمعی از اساتید و دانشجویان مقاطع مختلف در سال گذشته ایجاد شد گفت: این مرکز تنها منحصر به اقتصاد نیست؛ بلکه در همه حوزه‌های حکمرانی از جمله محیط‌زیست، گردشگری، انرژی و غیره اقدامات خوبی انجام شده است و باید تلاش کنیم این روند در ناحیه و به‌صورت منطقه‌ای شکل بگیرد و در استان‌ها نیز به مسائل استانی پرداخته شود.

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار