واکاوی بیتوجهی به خطکشیها
در هیاهوی این روزهای زندگی شهری اگر به الفبای قانون احترام بگذاریم بسیاری از مشکلات امروز رفع میشود یکی از نمونههای آن، رعایت نظم و انضباط هنگام عبور و مرور در شهر از سوی رانندگان و عابران پیاده است که منجر به کاهش مشکلات ترافیکی میشود و علاوه بر آن رانندگی را در سطح شهر آسانتر میکند.
به گزارش ایمنا، سال ۱۹۳۵ بود که انگلیسیها به فکر ساخت خط عابر پیاده افتادند و عابران را به استفاده از آن ملزم کردند، این گذرها با خطوط موازی، گلمیخ و حبابهای زردرنگ مشخص میشدند و عابران پیاده که از این محل میگذشتند نسبت به وسایل نقلیه تقدم داشتند. بهمرور سایر کشورها نیز از این تجربه موفق استفاده کرده و خطوط سفید را برای امنیت تردد عابران پیاده در معابر پرتردد شهر ترسیم کردند، اما مسئله مهمی که مورد بیتوجهی رانندگان بعضی از خودروها قرار میگیرد، احترام به حقوق عابران پیاده و توجه به گذرگاهها یا خطکشیهای عابر پیاده است؛ موضوعی که ترس همه شهروندان را بر انگیخته بهطوریکه هنگام عبور از خطکشی عابر پیاده در عرض خیابانها ترس تمام وجودشان را میگیرد که مبادا این گذرها موجب آسیبدیدگی آنها شود. خطوط عابران پیاده نقش بسیار مهم و حساسی در انضباط ترافیکی و ایمنی شهروندان دارد و رعایت حریم این مرز قانونی باید با پشتوانه محکم اجرایی مورد نظارت و حمایت قرار گیرد و بیتوجهی به خطکشی برای متخلفان هزینه داشته باشد. بعضی از رانندگان خودروها و موتورسواران شهر با وجود نصب تابلوهای هشداردهنده با بیتوجهی تمام و
البته با سرعت زیاد بویژه در هنگامیکه چراغ راهنمایی زردرنگ میشود، با بیتوجهی از خطوط عابر پیاده عبور میکنند. محسن بینا، یکی از شهروندان اصفهانی اظهار میکند: ترس از سرعتبالای خودروها و هرلحظه احتمال وقوع تصادف را میتوان در نگاههای مضطرب و پریشان گردشگران مشاهده کرد، آنها هنگام عبور از خیابانهای شهر قدم نمیزنند بلکه برای عبور از عرض خیابانها دویدن را به برداشتن گامهای آرام خود ترجیح میدهند؛ البته از وقتی تابلوهای زردرنگ هشداردهنده را بر سر چهارراهها قرار دادن و با دوربینها رانندگان بیاحتیاط را جریمه میکنند، شرایط بهتری در شهرمان داریم. کوروش افضلی که دانشجوی رشته شهری است، میگوید: احترام به خطکشی عابران پیاده بیشتر در چهارراههای اصلی شهر از سوی رانندگان رعایت میشود، اما اگر بهعنوان مثال در میانه یک خیابان یا رو به روی یک مدرسه خطکشی شده و حتی تابلوی مخصوص عبور دانش آموزان نصبشده باشد کمتر دیدهام که به آن احترام گذاشته شود، به همین دلیل عابران پیاده هم به این خطهای سفید دلگرم نمیشوند و با دقت و سرعت هر چه تمام از عرض معابر عبور میکنند. شهروند دیگری که از کمرنگ بودن خطوط عابر پیاده
گلایه دارد، اظهار میکند: معلوم نیست رنگهایی که استفاده میشود چه جنسی دارد که بعد از یک مدت کوتاهی کمرنگ میشود، مسئولان دراینباره دقت لازم را داشته باشند؛ نکته دیگری که بارها خودم در شهر مشاهده کردهام این است که در بیشتر مواقع رانندهها به عابران پیاده احترام میگذارند، اما عابران پیاده بیتوجه به قانون هرزمانی که دوست داشته باشند از خیابان عبور میکنند، حتی اگر چراغ راهنمایی و رانندگی برای عبور خودروها سبز شده باشد! میلاد نریمانی، راننده با سابقه یکی از اتوبوسهای شهر معتقد است: «در حال حاضر وضعیت رانندگی مردم در مقایسه با چند سال قبل بسیار بهتر شده و قوانین بیشتر رعایت میشود، اما بازهم جای کار دارد و مسئولان باید مردم را با اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر آشنا کنند، نکته دیگر اینکه اگر آنچه در قانون درباره رعایت نکردن حق تقدم، عبور از چراغقرمز و تصادف با عابران پیادهروی خطوط ویژه آنها نوشتهشده، برای شهروندان اعم از راننده و عابران پیاده اعلام شود، کمتر شاهد بینظمیها و آشفتگیهای روزمره در تردد خودروها و عابران پیاده خواهیم بود.» محدثه هاشمی کارمند یکی از ادارات دولتی است که هرروز برای
رفتن به محل کار خود باید عرض خیابان را طی کند؛ میگوید: رانندگان هیچ توجهی به خطکشی عابر پیاده ندارند و بودونبودش فرقی به حال پیاده و سواره ندارد؛ تنها راه توجه رانندگان به این خطوط، نصب سرعتگیر در اطراف خطکشیها است.
مسلم آقاجانی، یکی از رانندگان تاکسی شهر در اظهارنظری متفاوت میگوید: مشکل فقط ماشینهای خیابان نیست، در بیشتر مواقع عابران پیاده بدون توجه به رنگ چراغ از خط عابر از وسط خیابان، از روی نردههای وسط خیابان و یا هر نقطهای از خیابآنکه دلشان بخواهد به وسط خیابان میآیند؛ برایشان مهم نیست چراغقرمز است یا سبز و حق عبور و مرور را در هر شرایطی و در هر نقطهای از خیابان به خود میدهند، کافی است به یکی از این عابران اعتراض کنید یا با بوق به آنها بفهمانی که چراغقرمز است و نباید از خطکشی عبور کند، آن وقت است که چنان گره در ابرو کشیده و با قیافه حقبهجانب به خود میگیرند که گویی مقصر هستیم و فقط ما باید قوانین را رعایت کنیم!
بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی که به همه کارآموزان رانندگی آموزش داده میشود، در محلی که خطوط عابر پیاده رسم شده حق تقدم با عابران پیاده است و رانندگان با مشاهده این خطوط باید سرعت خود را کم کرده و در صورت لزوم پیش از خطوط توقف کامل کند. سرهنگ ابوالقاسم چلمقانی، رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان دراینباره میگوید: خطکشی مسیرها از علائم ترافیکی افقی محسوب شده که نقش مهمی در روانسازی ترافیک و ایمنی شهروندان ایفا میکند. او نبود و یا کمرنگ شدن خطوط شهری از جمله عابران پیاده را یکی از معضلات پلیس شهر اصفهان میداند و ادامه میدهد: در حال حاضر مشکل اصلی امنیت در تردد عابران پیاده نیست زیرا بسیاری از رانندگان از زمانی که تابلوهای زردرنگ «توقف پشت خط عابر پیاده، اعمال قانون از طریق دوربین ثبت تخلف» بر سر تقاطعهای شهر نصبشده، پشت خطوط توقف میکنند، اما مشکل اینجاست که خطوط گذرگاه عابران و خودروها در تقاطعهای حساس شهر بهصورت واضح مشخص نیست و رنگی به روی خود ندارد. رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان تأکید میکند: چنانچه راننده خودرو با شهروند در حال عبور از خطوط عابر پیاده تصادف کند و این اتفاق منجر به جرح یا
فوت عابر شود، بر اساس ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی جزو عمل مشده جرم محسوب میشود و علاوه بر توقیف خودرو، راننده متخلف نیز به تشدید مجازات از سوی مقام قضایی محکوم خواهد شد. او تصریح میکند: بر اساس ماده ۷۱۸، هرگاه راننده یا متصدی وسایل موتوری زیادتر از سرعت مقرر حرکت میکرده یا آنکه دستگاه موتوری را با وجود نقص و عیب مکانیکی مؤثر در تصادف بهکارانداخته یا در محلهایی که برای عبور عابر پیاده علامت مخصوص گذارده شده است، مراعات لازم را نداشته باشد یا از محلهایی که عبور از آن ممنوع شده است، رانندگی کند، به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد فوق محکوم خواهد شد و دادگاه میتواند علاوه بر مجازات فوق مرتکب را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی یا تصدی وسایل موتوری محروم کند. سرهنگ چلمغانی ادامه میدهد: چراغهای عابر پیاده باید همیشه روشن و فعال باشد تا عابران پیاده برای عبور از عرض خیابان بهخوبی هدایت شوند.
بودجه ۸۰ میلیارد ریالی برای خطکشی سرعتکاهها و خیابانهای شهر
علیرضا صلواتی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان دراینباره میگوید: ازآنجاکه درخشندگی خطوط معابر، استفاده از رنگهای با استاندارد روز و قابل رؤیت بودن از ویژگیهای مهم خطکشی خیابانهای سطح شهر است، در سال جاری ۸۰ میلیارد ریال بودجه در مورد خطکشی سرعتکاهها و خیابانهای شهر در نظر گرفته شده است. او با تأکید بر اینکه توجه به خطوط راهنمایی و رانندگی باعث کاهش حجم ترافیک، رعایت حقوق رانندگان و عابران پیاده و نیز رانندگی اصولی میشود، ادامه میدهد: خطکشی طولی خیابانها و بزرگراهها، خطکشی گذرگاههای عابر پیاده و همچنین خطکشی سرعتکاهها بهموازات هم پیش میرود زیرا هرکدام با نوبه خود از اهمیت خاصی برخوردارند. او خاطرنشان میکند: خطکشی بزرگراهها و پسازآن خطکشی مسیر عابر پیاده از موارد مهم و شریانی بویژه در مناطق گردشگری و پرتردد شهر به حساب میآید که البته بر اساس بودجه خطکشی مناطق و تعیین معابر مهم ۱۵ منطقه شهر اصفهان، اولویتبندی صورت میگیرد. معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح میکند: وضعیت آبوهوا، وجود گردوغبار، اصطکاک لاستیک خودروها با سطح خیابان و نیز جنس سنگدانههای آسفالت،
عواملی است که باعث کمرنگ شدن و یا محو شدن کامل خطکشیهای معابر در فصول گرم سال میشود، بهگونهای که خطوط با وجود ماندگاری، دچار تیرگی و جرم پذیری میشوند و لذا تصور میشود که خطوط پاکشدهاند، اما پس از هر بارندگی شاهد نمایان شدن خطوط هستیم. او اظهار میکند: در گذشته خطکشی معابر بهصورت سالانه صورت میگرفت، اما از دو سال پیش، سیاست اجرا و نگهداری خطوط در طول سال به اجرا درآمد و بر این اساس پیمانکار موظف شد ماندگاری و رؤیت پذیری خطکشیها را در طول سال تضمین و تأمین کنند. صلواتی معتقد است: «با افزایش بودجه خطکشی در سالهای آینده میتوان معابر بیشتری را در برنامه نگهداری خطوط قرارداد و این مسئله قطعا نظمبخشی ترافیکی، ارتقاء ضریب ایمنی تردد و کاهش تصادفات را در پی خواهد داشت.»