یوناني‌ها به دنبال استعدادهاي تئاتر اصفهان

اینکه هنرمندان یونانی امروز با تکیه بر استعدادهای بومی ایران‌زمین، راهی این کشور شده و با هنرمندان کشور ما وارد بحث و تبادل نظر می‌شوند، نشان می‌دهد که ایران در حوزه تئاتر، راه‌های نرفته بسیاری دارد که توجه به آن، زمینه ارتقا و توسعه این هنر را در کشور فراهم می‌کند.

یوناني‌ها به دنبال استعدادهاي تئاتر اصفهان

اینکه هنرمندان یونانی امروز با تکیه بر استعدادهای بومی ایران‌زمین، راهی این کشور شده و با هنرمندان کشور ما وارد بحث و تبادل نظر می‌شوند، نشان می‌دهد که ایران در حوزه تئاتر، راه‌های نرفته بسیاری دارد که توجه به آن، زمینه ارتقا و توسعه این هنر را در کشور فراهم می‌کند.
به گزارش ایسنا، یونان، کشوری در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان است که از شمال با آلبانی، مقدونیه و بلغارستان و از شرق با ترکیه دارای مرز مشترک زمینی است. سرزمین اصلی یونان در جنوب و شرق به وسیله دریای اژه احاطه شده و از غرب به دریای یونان نزدیک است. «یونان» نام فارسی این کشور است و این نام از ایونیا منطقه یونانی‌نشین آسیای صغیر گرفته شده‌است.
کشور یونان با تنها 11 میلیون نفر جمعیت، در زمینه تئاتر و هنرهای نمایشی ید طولایی دارد و هنرمندان بزرگی در این کشور تربیت شده‌اند. این کشور که در گذشته با اجراهای موسیقی و نمایش‌های گلادیاتوری به شهرت رسیده بود، اکنون در حوزه تئاتر، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و تئاتر باستانی اپیداروس از جمله معروف‌ترین تئاترهای این کشور است.
یونان در محل پیوند سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا واقع شده است و میراث‌دار یونان باستان، امپراتوری بیزانس و نزدیک چهار سده سلطه ترکان عثمانی است.
به گفته اونگلوس، پدر تئاتر یونان در فصل زمستان، بیش از 1500 نمایش در قالب فستیوال‌های مختلف در این کشور برگزار می‌شود و نزدیک به 200 سالن نمایش، در این زمینه فعال هستند.
تجربیات قابل توجه این کشور در هنر تئاتر باعث شده که مسئولان هنری نصف‌جهان به فکر بیفتند و از اهالی تئاتر این کشور برای حضور در این شهر و استفاده از تجربیات آن‌ها دعوت کنند.
همایش و جشنواره ملی هلنیک یکی از برنامه‌هایی است که با حمایت بخش دولتی برپا می‌شود و مسئولان سازمان فرهنگی تفریحی اصفهان در حاشیه سفر دبیر و برخی اعضای این جشنواره به کشور، آن‌ها را به شهر اصفهان دعوت کردند تا از تجربیاتشان استفاده کنند.

رویاهایی برای تدریس هنرهای نمایشی یونان
نشست تخصصی هنرمندان تئاتر اصفهان با دبیرجشنواره تئاتر هلنیک یونان، بهمن ماه جاري با حضور پرشور این هنرمندان اصفهانی در تالار هنر اصفهان، برگزار شد. در این برنامه که به همت دفاتر تخصصی سینما و تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برپا شد، هنرمندان تئاتر اصفهان با اونگلوس دبیر جشنواره ملی هلنیک یونان به بحث و بررسی در خصوص هنر تئاتر پرداختند.
پس از آن، کاتوداکی، دستیار دبیر جشنواره تئاتر هلنیک یونان، برای هنرمندان اصفهانی به صحبت پرداخت.
وی در این نشست پیرامون مدرسه تابستانی جشنواره هلنیک گفت: یکی از اهداف اینجا بودن ما، رویاهایی بود که در تدریس هنرهای نمایشی و به‌خصوص درام داشتیم و این آموزش، با بازگویی فرهنگ باستانی انجام می‌شود.

به دنبال 150 استعداد هستیم که با عشق به تئاتر کار کنند
وی با بیان اینکه در کنار فستیوال به دنبال 150 استعداد هستیم که با عشق به سینما و تئاتر كار کنند، تصریح کرد: این فستیوال 4 تا 11 جولای 2017 برگزار می‌شود و برای برگزاری آن از 27 استاد جهانی دعوت شده که در این مدرسه تابستانی حضور پیدا کرده و به هنرآموزان آموزش دهند.
دستیار دبیر جشنواره تئاتر هلنیک یونان اظهار كرد: افراد مشهور هم برای اجرا و هم داوری در هلنیک شرکت می‌کنند. 4 حوزه فعالیت اصلی این همایش، آموزش اجرا، نمایش احساس نویسندگان، تئاتر با ماسک و نمایش سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلف در کشور خود است.
وی درباره وضعیت برنامه‌های آموزشی این فستیوال ادامه داد: بخشی از فعالیت‌های آموزشی در فضای باز قرار دارد و در جنگلی با کمپ‌ها و یا چادرها برگزار می‌شود چون اعتقاد بر این است که صدای پرندگان و طبیعت باعث زنده شدن حس شاعرانگی می‌شود.

اشتراکات قابل توجه ایران و یونان
کاتوداکی افزود: این دوره 15 روزه با آزمون عملی به پایان می‌رسد و باید بگویم با برگزاری آن، انتظار نداریم که استاد تئاتر تربیت کنیم بلکه اگر یک دانشجوی خوب هم، بسازیم برای ما افتخار است.
وی درباره اشتراکات ایران با یونان خاطرنشان کرد: در اسطوره‌شناسی ایران و یونان نقاط مشترک زیادی دارند و امیدواریم با برگزاری نشست‌هایی از این دست و برنامه‌های صورت گرفته، این نقاط مشترک بیش از پیش به هم پیوند بخورند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار