ضعف صادراتی مبل

«تنها 10 درصد از تولیدات مبل اصفهان صادر می شود» . در شرایطی كه تجارت این كالا می تواند سود زیادی را نصیب تولیدكنندگان كند؛ اما به دلیل نبود برند( نشان) در این صنعت، صادرات مبلمان نیز چندان رونق پیدا نكرده و آمار صادرات 10درصدی مبل كه از سوی رئیس اتحادیه مبل اصفهان عنوان شده، مستلزم توجه بیشتر به مقوله برندسازی در صنعت مبلمان است.

اصفهان زیبا: «تنها 10 درصد از تولیدات مبل اصفهان صادر می شود» . در شرایطی كه تجارت این كالا می تواند سود زیادی را نصیب تولیدكنندگان كند؛ اما به دلیل نبود برند( نشان) در این صنعت، صادرات مبلمان نیز چندان رونق پیدا نكرده و آمار صادرات 10درصدی مبل كه از سوی رئیس اتحادیه مبل اصفهان عنوان شده، مستلزم توجه بیشتر به مقوله برندسازی در صنعت مبلمان است. وجود صادرات اندک در زمینه صنعت مبلمان در حالی است كه با گسترش فرهنگ شهرنشینی و تمایل به تنوع‌طلبی شهرنشینان، تقاضا برای این كالا نیز افزایش پیدا كرده و تجارت مبل به‌طور قطع یكی از اقداماتی است كه منجر به سودآوری مناسب برای تولیدكنندگان می‌شود.

ارتقای كیفیت و ایجاد تنوع در تولید مبل برای برندسازی در این صنعت ضروری به نظر می‌رسد. به گفته فعالان صنعت مبلمان، اگر چه موفقیت صادراتی در گرو برند سازی است؛ اما در شرایط كنونی تولیدكنندگان با مشكل كمبود نقدینگی روبه رو هستند و برندسازی نیز مستلزم صرف هزینه برای تولید است كه برای این منظور، دولت با تزریق نقدینگی می تواند از تولیدكنندگان حمایت كند تا صادرات نیز رونق یابد. پیش‌تر رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران به میزان واردات این كالا اشاره داشته و گفته، میزان واردات غیرقانونی مبلمان در پایان سال 95 کاهش یافته است؛ البته هنوز میزان صادرات بسیار کمتر از واردات است و در آخرین گزارش موجود، 24 میلیون دلار واردات مبل به کشور صورت گرفته، در حالی که میزان صادرات 10 میلیون دلار بوده است. حسن عباسی تصریح كرده است، تولیدكنندگان مبل به منظور افزایش میزان نقدینگی واحدهای صنفی نیازمند دریافت تسهیلات هستند؛ اما بانک ها در پرداخت وام به معیارهای پیشنهادی خود پایبند نیستند. به باور عباسی، پرداخت تسهیلات 18درصد توسط بانک ها همواره نقض می شود و همین موضوع باعث می شود تا نقدینگی مورد نیاز تولید و فعالیت تامین نشود. سهم صنعت مبلمان در اشتغالزایی كشور 8 درصد است. صنعت مبلمان ایران با حدود 30هزار واحد تولیدی و فروشگاهی، نقش پررنگی در اشتغالزایی ایفا می‌كند. گردش مالی صنعت مبلمان کشور در حالی که فقط از 50 درصد ظرفیت تولید استفاده می شود، حدود 30 هزار میلیارد تومان با احتساب 15 هزار واحد زیر مجموعه و وابسته است. براساس آماری كه خبرگزاری صداو سیما ارائه كرده است، ارزش تولیدات جهانی این صنعت در سال 2015 حدود 437 میلیارد دلار و ارزش تجارت بین المللی محصولات این صنعت هم 147میلیارد دلار بوده است و برنامه پنج‌ساله توسعه صادرات مبلمان ایران دستیابی به صادرات به ارزش 200 میلیون دلار مبلمان درسال است.

صادرات 10 درصد مبل اصفهان
با توجه به وجود پتانسیل‌های زیاد در صنعت مبلمان ایران، متاسفانه این صنعت چه در داخل و چه در بازار های جهانی ناشناخته است. تولید مبلمان از زمره صنایعی است که ضمن برآورده کردن نیازهای داخلی، می‌تواند صادرات مناسبی هم داشته باشد. تولیدكنندگان مبل با وجود برخورداری از هنرمندان و نیروی انسانی ماهر در زمینه طراحی این كالا با مشكلی مواجه نیستند .كاهش قیمت تولید و تزریق نقدینگی به تولیدكنندگان مبل كشور از جمله موضوعاتی است كه رئیس اتحادیه مبل اصفهان برای برند سازی در این صنعت از آن یاد می‌كند و البته معتقد است دولت برای حمایت از تولیدكنندگان مبل تسهیلات با نرخ سود پایین در اختیار آنها قرار دهد تا این تولیدكنندگان به طور مجدد در باز پرداخت تسهیلات در یافتی با مشكل مواجه نشوند.به گفته رئیس اتحادیه مبلمان اصفهان، استان اصفهان با برخورداری از هنرمندان بسیار و توانمند در زمینه طراحی و تولید مبل سرآمد است؛ اما مشكل این صنعت بیشتر به ضعف در صادرات ارتباط پیدا می‌كند. اینطور كه حجت الله پورحقانی به اصفهان زیبا می‌گوید، تنها 10 درصد صادارت مبل در استان انجام می‌شود و مهم‌ترین ضعف صادرات مبلمان، نبود برند ( نشان) در زمینه این تولیدات است كه در شرایط فعلی توانایی رقابت را از تولیدكنندگان گرفته است.

تزریق نقدینگی و نظارت بر تولیدكنندگان
آنطور كه پورحقانی می‌گوید، برخی از كارگاه‌های تولیدی با مشكلاتی مواجه هستند كه با حمایت های دولتی فعالیت این تولیدكنندگان نیز افزایش پیدا می‌كند ؛ راهكار تزریق نقدینگی است و برای تحقق این امر باید تسهیلات با نرخ سود پایین به تولیدكنندگان اختصاص پیدا كند و البته بر تسهیلات دریافتی نیز نظارت‌های لازم صورت بگیرد تا منابع در راستای تولید و نوسازی تجهیزات هزینه شود و هدر رفت منابع صورت نگیرد. رئیس اتحادیه مبلمان اصفهان تصریح می‌كند: نوسازی تجهیزات برای ارتقای كیفیت یكی از ضروریات صنعت مبلمان برای برندسازی و افزایش قدرت رقابتی است. پور حقانیتصریح می کند: تولیدكنندگان مبل در زمینه طراحی با مشكلی مواجه نیستند؛ چراكه دانشگاه های علمی و كاربردی در بخش طراحی فعالیت دارند؛ اما برای برندسازی در این بخش پیشنهاد می شود مسئولان با برگزاری جلساتی با فعالان این صنف تولیدی، برای چگونگی رفع مشكلات با ارائه راهكارو عملیاتی كردن آن به منظور رونق صادرات مبلمان اقدام كنند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار