وانو وارطانیان؛ پیشکسوتی از جنس فوتبال

با قرار قبلی عازم منزل یک زوج قهرمان شدم. آقای وانو وارطانیان پیشکسوت فوتبال و همسر ایشان خانم آیلین ملکیان بازیکن سابق بسکتبال و عضو تیم ملی بسکتبال ایران که هم‌اکنون هم مربی تیم ملی هستند.

وانو وارطانیان؛ پیشکسوتی از جنس فوتبال

با قرار قبلی عازم منزل یک زوج قهرمان شدم. آقای وانو وارطانیان پیشکسوت فوتبال و همسر ایشان خانم آیلین ملکیان بازیکن سابق بسکتبال و عضو تیم ملی بسکتبال ایران که هم‌اکنون هم مربی تیم ملی هستند.
آقای وانو 68 ساله و متولد خوزستان، به اصفهان می‌آید و باخانم آیلین ازدواج می‌کند، حاصل این پیوند دو فرزند دختر و پسر است که امروز هر دو ورزشی هستند و به تیم ملی بسکتبال هم دعوت‌شده‌اند. آقای وانو سه نوه هم دارد. 42 سال از ازدواج وانو و ایلین می‌گذرد و آنها زندگی بسیار گرم و شیرینی دارند. بامحبت، میهمان‌نواز و بامعرفت هستند. وانو در مورد همسرش بسیار متعصب صحبت می‌کند و اعتقاد دارد همسرش ‌جز اینکه ستاره بسکتبال ایران بوده؛ در خانه‌داری، بچه‌داری و کارهای منزل هم نمونه است و بنده باوجود او هیچ‌گاه خود را تنها حس نکردم و از صمیم قلب به او عشق می‌ورزم. از روزی که با او ازدواج‌کرده‌ام هیچ‌گاه مانع ورزش کردنش نشدم.
از او پرسیدم چه شد به فوتبال روی آوردی و پاسخم چنین بود: همانطور که گفتم من در خوزستان که مهد فوتبال ایران است به دنیا آمدم و مثل سایر بچه‌ها از محله شروع کردم. در خوزستان تیم شاهین اسم‌ورسمی داشت از طرف آنها با من صحبت شد. آن‌وقت‌ها من 14 ساله بودم و دعوت آنها را قبول کردم و به‌طور رسمی وارد باشگاه شاهین شدم. بعد که منتقل به اصفهان شدم به تیم آرارات اصفهان پیوستم و مدتی در آنجا بودم، سپس در سال 42 یا 43 بود که به تیم تربیت رفتم. بعد از برای تیم نیرو و تندرستی بازی کردم و یک سال هم آنجا بودم. سال 1344 بود که مرحوم استاد محمود حریری از طرف شاهین با یک جفت کفش فوتبال به سراغم آمد، آن زمان، هم باشگاه تاج و هم شاهین مرا می‌خواستند و من تصمیم گرفتم به شاهین بروم. حدود چهار سال در آنجا بودم، بعدها نام تیم به سپاهان تغییر کرد. جزء افتخاراتم این بود که با مرحوم شادروان محمود حریری که مظهر اخلاق و مدیریت بود آشنا شدم، در آن دوران در تیم ما بازیکنانی نظیر احمد جفاری، مسعود تابش، محسن یزد خواستی و دیگرانی حضور داشتند که صاحب اسم‌ورسم بودند. همینطور آقای محمود یاوری دوران آخر فوتبال خود را می‌گذراند. در تیم شاهین اول به ما درس اخلاق می‌دادند.
بعد از فوتبال از آقای وانو سؤال کردم که شما به‌حق از همسر مهربانتان و از ویژگی‌های ایشان خیلی خوب صحبت کردید، ویژگی‌های ایشان چیست؟ و پاسخم چنین بود: ایشان در کنار اینکه ورزشکاری در سطح عالی بود در خانه‌داری و رسیدگی به کارهای منزل و بچه‌ها هم بی‌نظیر است. من از این بابت خیالم راحت است، علاوه بر اینها بیش از سی سال کار کردن در دانشگاه جزو امتیازات او محسوب می‌شود. درنهایت اینکه آیلین ملکیان همسر من، بسیار فعال است و یک‌لحظه آرام و قرار ندارد.

وانو وارطانیان؛ پیشکسوتی از جنس فوتبال

%%alt%%


آقای وارطانیان برگردیم به ورزش فوتبال. در این سال‌هایی که فوتبال می‌کردید و فوتبال می‌دیدید برایتان کدام بازیکن ایرانی و کدام بازیکن خارجی الگو بودند؟
فوتبالیست‌های ایرانی زیادی بودند که بازی‌شان برایم جذاب بود. بازیکنانی مثل پرویز قلیچ خانی، آندرانیک اسکندریان، کارو حق وردیان و مرحوم آشتیانی. از بازیکنان خارجی هم می‌توانم از پیتر اشمایکل، دیوید بکام، کرایف و حالا هم مسی و رونالدو که البته نوع بازی‌شان باهم متفاوت است، نام ببرم. این را هم اضافه کنم که من طرفدار تیم به خصوصی نیستم. هواخواه تیمی هستم که خوب بازی کند، البته چون در آرارات و سپاهان یعنی شاهین سابق بازی کردم این دو تیم را دوست دارم. متأسفانه در فوتبال ما تزریق بی‌رویه پول و اشکالات دیگر، ما را از رسیدن به هدف اصلی تا حدودی دور کرده است. دیگر از تعصب، غیرت و جنگندگی و عشق به پیراهن باشگاه کمتر خبری هست.

و بزرگترین آرزوی شما؟
سربلندی کشورم و سعادت و سلامت مردم ایران

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار