درمان عفونت پوستی و دلایل بروز آن چیست؟

عفونت های پوستی به دلایل مختلفی مانند انگل، باکتری، ویروس، قارچ و انگل ایجاد می شوند و پوست را درگیر می نمایند، برای درمان عفونت پوستی در بیشتر موارد از کرم های موضعی آنتی بیوتیک استفاده می شود.

همانطور که می دانیم پوست بزرگترین عضو بدن می باشد و عملکرد اصلی آن محافظت کردن از بدن در مقابل عفونت های خارجی و دیگر آسیب ها می باشد. اغلب عفونت های پوستی شایع هستند و بعضی از آنها کاملا بی ضرر. ولی هنوز این احتمال وجود دارد که ممکن است این عفونت ها باعث آسیب رساندن به برخی از قسمت های بدن شوند و سلامت را به خطر بیندازند، از این رو قصد داریم در ادامه به درمان عفونت پوستی بپردازیم.

درمان عفونت های پوستی

عفونت پوستی کلی یا همان سلولیت در حالت کلی نتیجه فعالیت های بیماری زای برخی از باکتری ها می باشد. دو نوع از باکتری های شایع ایجاد کننده عفونت پوستی استرپتوکوک ها و استافیلوکوک ها می باشند. این باکتری ها ممکن است در روی پوست، سطح داخلی بینی و یا دهان هر فردی وجود داشته باشند، حال اگر در قسمتی از پوست خراش یا زخمی ایجاد شود این باکتری ها وارد پوست و بافت زیری آن شده و رشد و تکثیر می یابند، در نتیجه عفونت و تورم به وجود می آید.
عفونتهای پوستی در بیشتر موارد خفیف و بی خطر هستند ولی با شدید شدن این مشکل ممکن است عفونت تمام قسمت های بدن را در بر گیرد و عفونت عمومی ایجاد شود، حال اگر عفونتهای پوستی با تب همراه شود و تغییرات پوستی به سرعت پیشرفت کنند و علائم جدی دیگری به وجود آید بدون معطلی باید به پزشک مراجعه شود. در این مطلب با انواع عفونتهای پوستی و روش های درمان آنها آشنا می شویم.
عفونت پوستی و روش های درمانی آن

عفونت پوستی چیست؟

عفونت پوستی همانطور که گفته شد به وسیله گروهی از باکتری ها، میکروب ها و ویروس ها ایجاد می شوند که بسته به علائم آن خفیف تا شدید با هم تفاوت دارند. در حالت کلی عفونت بنا به دلیل وجود موارد زیر در پوست یا زخم ایجاد می شوند:

  • باکتری ها، باکتری ها میکروارگانیسم های زنده ای می باشند که بدن را احاطه کرده اند و می توانند برای بدن مفید و یا بد باشند. بامتری های بد باعث بروز مشکل در سلامت بدن می شوند.
  • ویروس ها، ویروس ها به ذرات ریزی گفته می شوند که درون سلول های زنده رشد کرده و زندگی می کنند.
  • قارچ ها، قارچ ها موجودات زنده ای هستند که برای زنده ماندن از دیگر موجودات زنده تغذیه می کنند.
  • انگل ها، انگل ها حشرات ریزی هستند که خود را به شکل عمیق در پوست فرو کرده و تخم گذاری می کنند و از بدن تغذیه می نمایند مانند شپش ها.
عفونتهای پوستی معمولی بدون استفاده از درمان خاصی برطرف می شوند اما در مورد نوع شدید آن باید به پزشک مراجعه شود.

انواع عفونتهای پوستی

در حالت کلی ۴ نوع عفونت پوستی متفاوت وجود دارند که در این مطلب با آنها و روش های درمان آنها آشنا می شویم:

۱. عفونت باکتریایی

عفونتهای باکتریایی پوست در بیشتر موارد به شکل برجستگی های کوچک و قرمز دیده می شوند و به تدریج آرام آرام بزرگ می شوند. بعضی از عفونتهای باکتریایی خفیف هستند و می توانید به راحتی آنها را با کمک آنتی بیوتیک های موضعی درمان کنید، اما در موارد شدیدتر نیاز به مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی وجود دارد تا درمان شوند. عفونت های باکتریایی پوست در انواع مختلف سلولیت یا همان عفونت بافت، تحریک کننده، جوش و جذام وجود دارند.
روش های درمانی عفونت پوستی

۲. عفونت های ویروسی

همانطور که مشخص است عفونت های ویروسی پوست به وسیله ویروس ها به وجود می آیند. این عفونت های پوستی از شدید تا خفیف متغیر می باشند. عفونت های پوستی در انواع مختلف مثل زونا، آبله مرغان، زگیل آبکی، سرخک، بیماری های دست و پا و دهان وجود دارند.
عفونت های پوستی و درمان

۳. عفونت های قارچی

عفونت های قارچی پوست بر اثر قارچ ها به وجود می آیند و بیشتر در نقاط مرطوب پوست مثل پاها و یا زیر بغل دیده می شوند. برخی از عفونت های قارچی مسری نمی باشند و در بیشتر موارد نیز خطر جدی به دنبال ندارند. از انواع عفونت های قارچی می توان به مرض قارچی انگشتان، عفونت قارچی، درماتوفیتوز، قارچ ناخن ، برفک دهان، بثورات پوشک اشاره نمود.
علاج برای عفونت پوستی

۴. عفونت انگلی

این دسته از عفونت های پوستی به خاطر وجود انگل ها در پوست ایجاد می شوند و ممکن است از طریق پوست وارد جریان خون شوند و به دیگر اندام های بدن سرایت کنند، عفونت های انگلی تحدید کننده نیستند اما می توانند باعث آزار شوند. از انواع عفونت های انگلی پوست می توانیم به شپش، ساس، جرب یا گال، لارو مهاجر پوستی اشاره نمود.

علائم بروز عفونتهای پوستی


عفونت های پوستی با توجه به نوع آن دارای علائمی متفاوت می باشند، از علائم شایع در عفونتهای پوستی می توان به قرمزی پوست و بثورات پوستی اشاره کرد. بعلاوه فرد ممکن است بعضی دیگر از نشانه ها مانند خارش، درد یا حساسیت را نیز داشته باشد. در صورت داشتن علائم و نشانه های شدیدتر باید برای درمان به پزشک مراجعه نمود، این علائم عبارتند از:
  • چرک
  • تاول های چرکی
  • ضخیم شدن پوست و ترک خوردن آن
  • تیره شدن پوست همراه با درد
عفونت های پوستی اگر شدت یابند ممکن است در سراسر پوست و جریان خون وارد شوند و به مشکلی تهدید کننده تبدیل شوند.
درمان عفونت های پوستی

دلایل و عوامل خطر عفونتهای پوستی

عفونت های پوستی بسته به نوع آن علل مختلفی دارند در ادامه به بیان دلایل هر یک از عفونت ها می پردازیم.

عفونت باکتریایی پوست:

اگر باکتری ها بر اثر آسیب پوستی مثل خراش یا برش به بدن وارد شوند ممکن است باعث عفونت پوستی شوند اما بریدن یا خراش پوست حتما به عفونت پوستی نمی انجامد. اگر فرد دارای سیستم ایمنی ضعیفی باشد ممکن است خطر بیشتر شود. ضعف در سیستم ایمنی و یا عارضه برخی داروها می توانند باعث عفونت باکتریایی شوند.

عفونت ویروسی پوست:

شایع ترین ویروس ها در پوست به خاطر سه دسته از ویروس ها ایجاد می شوند: ویروس آبله، ویروس پاپیلومای انسانی و ویروس تبخال.
درمان و بهبود عفونت پوستی

عفونت قارچی پوست:

بافت بدن فرد و نوع زندگی افراد می توانند در بروز عفونت های قارچی تاثیر گذار باشند، مثلا افراد ورزشکار که دونده هستند یا زیاد عرق می کنند چندین بار ممکن است عفونت پای ورزشکار را دچار شوند. همانطور که گفته شد قارچ ها بیشتر در مکان های مرطوب و گرم رشد می نمایند. استفاده از لباس های عرقی و مرطوب باعث بیشتر شدن این مشکل می شود. شکستگی یا بریدگی های عمیق در پوست می توانند باعث عفونت قارچی و نفوذ باکتری ها به لایه های عمیق تر پوست شوند.

عفونت انگلی پوست:

وجود حشرات یا ارگانیسم های ریز که به زیر پوست نفوذ می یابند و تخم گذاری می کنند باعث عفونت انگلی می شوند.


تشخیص عفونتهای پوستی

برای تشخیص عفونت های پوستی معاینه توسط پزشک بهترین روش است. در بیشتر موارد پزشک می تواند با توجه به ظاهر پوست و عفونت نوع آن را تشخیص داده و درمان کند. پزشک در حین معاینه سوالاتی در مورد علائم و برآمدگی ها یا ضایعات موجود پرسیده و موضوع را بررسی می کند.
عفونت های پوستی و علاج آنها

درمان عفونت

درمان عفونتهای پوستی با توجه به علت و شدت و نوع آن تا حدی متفاوت می باشد. در برخی از عفونتهای ویروسی پوستی درمان ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد، همچنین در مواردی عفونت های باکتریایی با استفاده از آنتی بیوتیک موضعی یا خوراکی درمان می شوند. در صورتی که در عفونتهای باکتریایی فشار باکتری ها نسبت به درمان مقاومت بیشتری داشته باشند به منظور درمان به آنتی بیوتیک های وریدی احتیاج است که در بیمارستان انجام می شود.
درمان عفونت های پوستی
همچنین برای درمان برخی عفونتهای قارچی پوستی از اسپرهای ضد قارچ بدون نسخه استفاده می شود، اگر بعد از آن شرایط بهبود نیابد باید پزشک باید روش ها و داروهای دیگری را تجویز نماید. علاوه بر این موارد استفاده موضعی از کرم های دارویی نیز نتیجه بخش است. همچنین پزشک برای درمان می تواند داروهایی به منظور کاهش ناراحتی و کمتر شدن التهاب تجویز کند.
عفونت پوستی و علاج آن

روش های درمان خانگی و جایگزین

برای کمتر شدن علائم عفونت های پوستی مراقبت از آن در منزل بسیار تاثیر گذار می باشد. می توانید در منزل مراقبت های زیر را انجام دهید:
  • در طول روز چند بار از کمپرس آب سرد استفاده کنید و آن را بر روی پوست خود قرار دهید تا خارش و التهاب کمتر شود.
  • می توانید در منزل از آنتی هیستامین های بدون نسخه به منظور کاهش خارش استفاده نمایید.
  • کرم ها و پمادهای بدون نسخه نیز می توانند در منزل استفاده شوند تا ناراحتی را کاهش داده و بهبود را سرعت بخشند.
  • اگر مکان عفونت در ساق پا یا بازوها باشد باید آن را بالاتر از سطح قلب نگهداریم این عمل باعث کمتر شدن تورم و بهبود زودتر عفونت خواهد شد.
  • محل عفونت را همیشه تمیز نگهدارید. طبق روال معمول خود دوش بگیرید و در پایان حمام از حوله تمیز استفاده کرده و مکان را خشک کنیم. از مالیدن حوله روی پوست پیشگیری کنید.
عفونت پوستی و درمان آن

پیشگیری از عفونت پوستی

برای کاهش ابتلا به عفونت های پوستی روش های مختلفی وجود دارد، شستن مکرر دست ها یکی از روش های مناسب است. در صورت داشتن بیماری پوستی که ناراحتی ایجاد می کند باید با پزشک مشورت کنید و درمان های لازم را دریافت نمایید.
انواع عفونت پوستی و علاج برای آنها

شرایط خطرزا برای عفونت های پوستی

برخی از شرایط می توانند بروز عفونت پوستی را بیشتر کنند:
  • وجود زخم تازه روی پوست مثل زخم های بعد از اصلاح یا تزریق دارو
  • پوست منطقه پرتودرمانی یا رادیو تراپی شده
  • داشتن عفونت پوستی قبلی مانند تاول آبله مرغان یا عفونت قارچی بین انگشتان پا
  • مناطق ورم کرده پوست به خاطر جریان ضعیف خون، نارسایی قلب، بیماری کبدی یا برداشتن غدد لنفاوی در عمل جراحی
  • داشتن اضافه وزن
  • داشتن ناراحتی مزمن پوست مانند اگزما







ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار