موارد سرپایی ابتلا به سرماخوردگی و کرونا در اصفهان رو به افزایش است

موارد سرپایی ابتلا به سرماخوردگی و کرونا در اصفهان رو به افزایش است

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت و گو با ایرنا افزود: در کشور نیز در یک هفته اخیر تعداد موارد قطعی و مثبت ابتلا به کرونا از یکهزار و ۵۰۰ به بیش از پنج هزار نفر رسیده هرچند در استان اصفهان با فراز و فرودهایی همراه است اما در مجموع، تعداد موارد سرپایی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تعداد افرادی که به‌دلیل علائم کووید-۱۹ و سرماخوردگی به پزشکان مراجعه می کنند بیشتر شده است، اظهار داشت: در ۲ هفته اخیر تعداد موارد ابتلای قطعی و مثبت به کرونا در استان تقریبا ۲ برابر شده است.

عقدک با اشاره به اینکه در چند روز اخیر حدود ۹۲ درصد موارد ابتلا را اُمیکرون و هشت درصد را دلتا در نظر می گرفتیم، تصریح کرد: اما در زمان حاضر همه موارد ابتلا به کرونا را با سویه اُمیکرون در نظر می گیریم و دیگر تست جداگانه برای تشخیص این سویه انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه بیشتر مراجعه افراد به پزشکان در این روزها به‌دلیل ابتلا به ویروس های قدیمی سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آدنو ویروس (با علائم سرماخوردگی) است، خاطرنشان کرد: بعنوان مثال از حدود ۱۰۰ فرد مراجعه کننده، بین ۷۰ تا ۸۰ نفر دارای علائم این ویروس ها و ۱۰ تا ۲۰ درصد کرونا هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه برای تشخیص هر یک از این بیماری ها نمی توانیم در زمان حاضر آزمایش بگیریم، اضافه کرد: پزشکان بر اساس علائم کلینیکی احتمال ابتلا به هر یک از ویروس‌ها را بررسی می کنند بعنوان مثال اگر فردی ناگهان صبح از خواب بیدار شود و تب و بدن درد شدید و سرفه داشته باشد احتمال آنفلوانزا در او زیاد است.

وی با اشاره به اینکه در ۲ تا سه هفته آینده احتمال افزایش مجدد این بیماری ها وجود دارد از مردم خواست تا در صورت مشاهده هر گونه علائم سرماخوردگی علاوه بر مراجعه به پزشک تا پنج روز در قرنطینه باشند.

عقدک علائم بیمارانی که به سویه امیکرون کرونا مبتلا شده اند را خارش و درد گلو، عسطه،آب ریزش بینی، بدن درد خفیف و ضعف عمومی عنوان کرد و تاکید کرد: تاکنون فوتی از اُمیکرون در اصفهان نبوده است.

وی همچنین درباره کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته های اخیر توضیح داد: چند روز در هفته اخیر تعداد مرگ و میر قطعی کرونا در استان اصفهان به صفر رسید و تعداد بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت های ویژه به کمتر از ۴۰ نفر رسیده است که عمده دلایل آن، پوشش حداکثری واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و استفاده از ماسک و قرار داشتن در روند نزولی پیک پنجم کروناست.

وی درباره سرعت واکسیناسیون دُز سوم کرونا در اصفهان، گفت: سرعت آن مانند روزهایی که بیشتر افراد برای دُز اول و دوم مراجعه می کردند نیست اما در ۲ هفته اخیر بهبود یافته است.

عقدک با اشاره به اینکه روزانه ۳۰ تا ۴۰هزار نفر برای واکسیناسیون کرونا در اصفهان مراجعه می کنند، افزود: ۸۰ درصد آن مربوط به تزریق دُز سوم واکسن است.

وی با تاکید بر اینکه این روزها باید برای پوشش حداکثری دُز سوم واکسن کرونا تلاش کنیم، ادامه داد: هفته گذشته حدود ۵۰ هزار دُز واکسن آسترازنکا به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تحویل شد و امیدواریم در هفته آینده نیز محموله جدیدی توزیع شود.

به گفته وی درزمان حاضر اولویت برای تزریق واکسن آسترازنکا مربوط به دُز دوم، حجاج و افرادی است که قصد سفر به خارج کشور را دارند و در مراحل بعد اگر فردی اصرار به تزریق این واکسن و موجودی داشتیم برای دُز سوم استفاده می شود.

در زمان حاضر واکسیناسیون کرونا در استان اصفهان در ۲۳ مرکز تجمیعی و ۲۳ مرکز منتخب جامع سلامت انجام می شود.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمان حاضر حدود ۲۴۶ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که ۳۹ نفر آنها در بخش مراقبت های ویژه بسر می برند.

تعداد کل ابتلای قطعی به کرونا از اسفند ۹۸ تا کنون در استان اصفهان حدود ۴۳۲ هزار نفر بوده است که از بین آنها بیش از ۱۱ هزار نفر فوت کردند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار