مشهد از اصفهان سبقت گرفت

فرودگاه مشهد با موافقت تولیت آستان قدس رضوی برای اختصاص 700 هکتار زمین موردنیاز برای توسعه توانست پیش از اصفهان قرارداد خود را با شرکت وینسی فرانسه نهایی کند.

مشهد از اصفهان سبقت گرفت

اصفهان امروز: بااینکه شرکت فرانسوی وینسی همزمان با سفر رئیس‌جمهور به پاریس، توافقنامه سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌های اصفهان و مشهد را امضا کرده بود، اکنون با قطعی شدن عقد قرارداد فرودگاه مشهد در روزهای گذشته، با توجه به حل نشدن مشکل تأمین زمین فرودگاه شهید بهشتی، آینده این توافقنامه برای اصفهان با ابهام روبرو است.
موضوع از آنجایی آغاز شد که در سفر سال گذشته حسن روحانی به فرانسه که بیش از 120 فعال اقتصادی نیز او را همراهی می‌کردند، افزون بر عقد قرارداد با شرکت ایرباس، توافقنامه‌ای با شرکت وینسی بسته شد که بر اساس آن این شرکت برای نوسازی و توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان سرمایه‌گذاری خواهد کرد [اینجا] .
وینسی به دنبال عقد قرارداد توسعه فرودگاه‌های اصفهان و مشهد
وینسی یکی از شرکت‌های بزرگ سازنده و بهره‌بردار فرودگاه‌های جهان است که اكنون هم در 25 فرودگاه بزرگ دنیا فعالیت دارد. این شرکت با ارائه خدمات به 100 ایرلاین و 47 میلیون مسافر و با 5400 نیروی انسانی توانسته در سال 2014 درآمد 717 میلیون یورویی داشته باشد.
بر اساس اعلام سایت رسمی وینسی، این شرکت بامطالعه بازار صنعت هوایی ایران، دو فرودگاه مشهد و اصفهان را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده است [اینجا] .
دلیل انتخاب فرودگاه اصفهان ترافیک 6/2 میلیون نفری مسافران در سال موردمطالعه (2014)، گوناگونی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر و دورنمای روشن صنعت گردشگری پس از برجام عنوان‌شده است که توانسته صنعت گردشگری را با رشد 35 درصدی روبرو کند.

پروژه‌های فرودگاهی شرکت وینسی
فرانسه
11 فرودگاه
پرتغال
10 فرودگاه
کامبوج
3 فرودگاه
شیلی
1 فرودگاه
ژاپن
1 فرودگاه به‌صورت مشارکت
تعریف پروژه فرودگاه اصفهان
بر اساس آنچه تاکنون از پروژه شرکت وینسی برای توسعه فرودگاه اصفهان منتشرشده است، قرار است در مرحله اول ترمینال جدید و مدرنی با مساحت 21 تا 25 هزار مترمربع با ظرفیت دو میلیون مسافر در سال و در مرحله بعد ترمینال دیگری با مساحت 35 هزار مترمربع ساخته شود. افزون بر آن 10 پارکینگ هواپیمایی جدید به ظرفیت فعلی فرودگاه اصفهان در بازه زمانی 2 تا 5/2 سال افزوده خواهد شد.
سرمایه‌گذاری وینسی در این پروژه 120 میلیون دلار و قرارداد آن در شیوه ساخت و بهره‌برداری B.O.T تعریف‌شده است.
دلایل اهمیت فرودگاه اصفهان
فرودگاه برای اصفهان همچون دروازه طلایی است. چراکه با توسعه آن می‌توان به رونق اقتصاد و گردشگری امیدوار بود.
پس از دوره جدید ارتباطات بین‌المللی ایران با کشورهای دنیا، یکی از چشم اندازهای روشن، توسعه صنعت گردشگری بود. این صنعت با امکان ارزآوری فراوان، در کنار اشتغال‌زایی گسترده و توسعه فراگیر در کشور، زمینه‌ساز معرفی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به مردم جهان است.
در اصفهان در ماه‌های اخیر تقاضاهای زیادی برای افزایش ورود گردشگر وجود داشته است که به سبب مشکلات زیرساختی ازجمله کمبود شدید پرواز مستقیم خطوط پروازی به این شهر، ضعف زیرساخت‌های اقامتی و خدماتی، از پتانسیل ایجادشده به نحو مطلوب بهره‌برداری نشد.
توسعه فرودگاه اصفهان، به‌ویژه جذب سرمایه‌گذار خارجی برای آن، افزون بر آنکه توسعه این زیرساخت مهم با استانداردهای روز دنیا و با دوره زمانی کوتاه را در پی دارد، به سبب شیوه پیش‌بینی‌شده در قرارداد (B.O.T.) باعث می شود شرکت وینسی که در هتل‌سازی و هتل داری نیز فعال است، به دنبال کامل کردن شبکه امکانات خود در اصفهان باشد و در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری کند.
نتیجه مستقیم این روند، تلاش این شرکت برای افزایش سودآوری سرمایه‌گذاری انجام‌شده از طریق گسترش پرواز ایرلاین های بین‌المللی به اصفهان و افزایش ورود گردشگران خارجی خواهد بود.
آیا اصفهان می‌تواند معین فرودگاه‌های کشور باشد
افزون بر این، با توجه به موقعیت جغرافیایی اصفهان، در برنامه پروازی بسیاری از مقاصد داخلی، فرودگاه اصفهان به‌عنوان جایگزین پیش‌بینی‌شده است.
در این تعریف به سبب بروز هرگونه مشکل در فرودگاه مقصد، اصفهان موظف است پذیرای تقاضای فرود هواپیماها باشد.بر این اساس مانند آنچه در ماه‌های اخیر و پنجشنبه گذشته حداقل سه بار رخ‌داده است [اینجا] ، شرایط خاص آب و هوایی و یا سوانح فرودگاهی سرازیر شدن تعداد زیادی هواپیما را در پی دارد، درصورتی‌که رمپ فرودگاه اصفهان تنها 10 موقعیت پارک هواپیما دارد.1-
با توجه به لزوم پیش‌بینی در موارد امنیتی و حوادث غیرمترقبه و انتخاب فرودگاه اصفهان به‌عنوان معین فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی (ره)، هرگونه تغییر شرایط و افزایش تعداد تقاضا برای انتخاب اصفهان به‌عنوان مقصد فرود اضطراری، کشور را با شرایط بحرانی روبرو خواهد ساخت.
لزوم تلاش عمومی برای توسعه فرودگاه اصفهان
بر اساس گفته کارشناسان، ازجمله موانع اصلی توسعه فرودگاه و مانع اصلی عقد قرارداد سرمایه‌گذاری وینسی، تأمین نشدن زمین موردنیاز برای توسعه است.
موضوع اختصاص اراضی به توسعه فرودگاه اصفهان در ماه‌های اخیر موردتوجه قرار گرفت و بر اساس اعلام خبرگزاری ها امیر روزخوش فرمانده پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان از آمادگی نیروی هوایی در همکاری با توسعه فرودگاه اصفهان و آماده شدن تفاهم‌نامه همکاری بین فرودگاه اصفهان و پایگاه هشتم شکاری خبر داده است [اینجا] .
وزیر دفاع نیز در سفر به اصفهان در پاسخ پرسشی درباره اقدامات وزارت دفاع برای تأمین اراضی موردنیاز فرودگاه اصفهان در راستای توسعه گفت: «مسئله مهم در پروژه فرودگاه این است که نیروهای مسلح در بهترین نحو از پروژه‌های ملی حمایت کرده و سعی می‌کنیم تا در مسائل ملی بیشترین کمک را داشته باشیم. درهرحال نیروهای مسلح وظیفه‌دارند برنامه‌های توسعه ملی را متعلق به خود بدانند و برای بهره‌برداری آنها اقداماتی را صورت دهند.» [اینجا]
به گفته استاندار اصفهان در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان با ریاست وزیر اقتصاد با توجه به اجتناب‌ناپذیر بودن توسعه فرودگاه اصفهان برای گردشگری داخلی و خارجی و معین بودن اصفهان برای فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی (ره) و معین بودن فرودگاه برای بیش از ۷۵۰ پرواز خارجی که روزانه از آسمان اصفهان عبور می‌کنند، مقرر شد زمین موردنیاز بر اساس طرح اجرایی مصوب نهایی شود. همچنین با موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیز هماهنگی‌های صورت پذیرفته با مقام‌های ذی‌ربط درخواست نهایی جهت اخذ تایید نهایی تهیه و ارسال و پیگیری‌های بعدی توسط استاندار اصفهان صورت خواهد پذیرفت. [اینجا]
چرا مشهد سبقت گرفت
اما آنچه باعث شد که مشهد بتواند پیش از اصفهان قرارداد خود را با وینسی نهایی کند، موافقت تولیت آستان قدس رضوی برای اختصاص 700 هکتار زمین به توسعه فرودگاه مشهد همزمان با انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بود [اینجا] . پس‌ازآن بود که مدیران شرکت وینسی که پیش‌ازاین بارها برای پیگیری قرارداد به اصفهان و مشهد سفرکرده بودند، بی‌درنگ برای عقد قرارداد نهایی پیش‌قدم شدند.
روزهای پیش رو همچون دقایقی است که شمارش معکوس، از پایان یک رقابت خبر می‌دهد.
روزهایی که در صورت همدلی و همراهی مسئولان استان، می‌تواند زمینه ای را ایجاد کند که یک‌بار دیگر اصفهان از مسیر توسعه جا نماند.
ارسال نظر