درختان خیابان ملاصدرا؛ از قطع تا بازکاشت

قطع درختان خیابان ملاصدرا یکی از اتفاقاتی است که در آخر هفته گذشته واکنش شهروندان اصفهان را به همراه داشت و باعث شد روزنامه اصفهان امروز در مورد آن پرونده خبری تشکیل دهد و تا اعلام نتیجه باز خواهد ماند؛ آن‌چنان‌که پرونده کشف علت اصلی خشکی این درختان نیز در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان همچنان باز است.

درختان خیابان ملاصدرا؛ از قطع تا بازکاشت


قطع درختان خیابان ملاصدرا یکی از اتفاقاتی است که در آخر هفته گذشته واکنش شهروندان اصفهان را به همراه داشت و باعث شد روزنامه اصفهان امروز در مورد آن پرونده خبری تشکیل دهد و تا اعلام نتیجه باز خواهد ماند؛ آن‌چنان‌که پرونده کشف علت اصلی خشکی این درختان نیز در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان همچنان باز است.

ماجرا با ارسال فیلم و عکس‌هایی آغاز شد که یک شهروند خبرنگار از محل قطع تعدادی از درختان خیابان ملاصدرا در مقابل یک ساختمان تازه‌ساز تهیه کرده بود و در ادامه معاون خدمات شهری منطقه شش شهرداری اصفهان علت قطع درختان خیابان ملاصدرا را خشک شدن، آلوده بودن همچنین خطرساز بودن آن اعلام کرد.

عکس ها و سوژه ارسالی : عزیز بنی هاشمی

اما نظر به اینکه تمرکز درختان قطع شده تماما در مقابل یک ساختمان تازه‌ساز بود، رضا اکبرزاده به تشریح این ماجرا پرداخت و در پاسخ به اصفهان امروز گفت: اگرچه در این خیابان چندین درخت دیگر نیز خشک شده و قطع شدند اما تعداد آسیب‌دیده‌ها به شدتی که در مقابل آن ساختمان بود، نمی‌رسید؛ بنابراین طی مکاتبه با سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری نسبت به رسیدگی علت اصلی خشکی این درختان درخواست دادیم تا مشخص شود آیا ساختمان‌سازی باعث آسیب دیدن به درختان شده است یا نه. در کنار آن نیز به منظور جلوگیری از سقوط لحظه‌ای درختان روی خودروها یا مردم، نسبت به قطع آن اقدام کردیم.

معاون خدمات شهری منطقه شش شهرداری اصفهان ادامه داد: همچنان که پرونده رسیدگی به این مسئله در سازمان باز است، روز جمعه تمام درختان قطع شده با درختان نسبتا بزرگی بازکاشت و واکاری شدند و حتی پرچین‌های تنک و خالی‌شده را نیز ترمیم کردیم.

اکبرزاده اشاره داشت: قطع درختان خطرآفرین و بازکاشت آنها طی روندی با حضور کارشناسان گیاه‌شناسی واحد حفظ و گسترش توسعه فضای سبز سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان انجام می‌شود که در حین آن اگر علت آسیب و خشکی درختان مالکان ساختمان‌های آن محل شناخته شوند روند حقوقی طی شده و خسارت دریافت می‌شود که مواردی همچون نوع، سن، محل قرارگیری درخت و ... در آن تاثیرگزار است.

قطع درختان خیابان ملاصدرای اصفهان

پرونده باز درختان قطع شده

در ادامه برای روشن‌تر شدن وضعیت حقوقی پرونده قطع درختان خیابان ملاصدرا با رئیس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفتگو کردیم و امیر رضایی دراین‌باره اظهار کرد: قطعا تمام درختانی که قطع شدند خشک و پوسیده بوده و به دلیل خطرآفرین بودنشان باید قطع می‌شدند اما پرونده علت‌یابی بروز این آسیب در حال پیگیری است. او افزود: بعضی‌اوقات ساخت‌وسازها به‌مرورزمان باعث آسیب رساندن به درختان شده و به دلایلی همچون تجمع مصالح ساختمانی، تردد خودروهای سنگین حمل مصالح و موارد دیگر مانع از آب‌رسانی کامل و صحیح به درختان شده و موجب خشکی آن می‌شود. در مورد علت خشک شدن درختان خیابان ملاصدرا نیز پرونده‌ای در کمیسیون حفظ و گسترش سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان باز بوده و صدور سایر مجوزات این ساختمان منوط به تعیین تکلیف پرونده قطع درختان در کمسیون ماده هفت آیین‌نامه حفظ و گسترش فضای سبز است.

قطع درختان خیابان ملاصدرای اصفهان

رضایی بیان داشت: جریمه‌های ناشی از قطع درخت به صندوق توسعه فضای سبز واریز می‌شود و این مبلغ صرف توسعه فضای سبز در همان محل یا فضاهای دیگر خواهد شد. ضمن اینکه قطع درختان توسط شهروندان به صورت خودسرانه دربردارنده جریمه بوده و این تصمیم بر عهده کمیسیون حفظ و گسترش سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری است که پس از بررسی یا رأی بر جابجایی ورودی ساختمان داده می‌شود یا در صورت نبودن هیچ راهکار دیگر، مجوز قطع درختان داده خواهد شد که البته هزینه آن دریافت شده و در محل دیگری اقدام به کاشت درخت می‌شود. او بیان داشت: اگر شهروندی بدون گرفتن استعلام برای این مسئله اقدام به قطع درختان کند گاه تا سه برابر قیمت درخت نیز باید جریمه بپردازد. رئیس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان همچنین بیان داشت: در کمیسیون حفظ و توسعه فضای سبز به این قبیل موارد رسیدگی می‌شود و ممکن است در مواردی که محرز شود عملیات ساختمانی عامل خشکی درختان بوده است، مالک خسارت را بپردازد. یا اینکه تشخیص داده شود درختان حالت نیمه‌جان داشته اما عملیات ساختمانی آسیب آن را تشدید کرده است که در این صورت خسارت بر اساس 50 درصد سلامت درخت محاسبه خواهد شد؛ اما در مواردی که بین نظر سازمان و مالک تعارضی وجود داشته باشد پرونده به قوه قضائیه ارجاع داده شده و با نظر کارشناسان گیاه‌پزشکی و باغبانی در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.


ارسال نظر